Stor skillnad på ljud med olika slipon

Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
A.K.O.A skrev:
Ingen som testat micron som vet hur den låter?

Har haft 3 olika slip-on på min R6:a - Akrapovic, Yoshimura och nu ett Micron.
Akrapovic gav minst ljud och ganska mörkt, Yoshimura var väl okey men lät väl inte så högt. Nu har jag som sagt ett Micron titan oval och den låter överlägset mest av dessa tre. Och som någon nämnde tidigare så gav micron även mest ljud i Bikes test.
 

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
lunamod skrev:
Mitt ART-slipon mullrar riktigt "gött".
Tydligen är ART hyfsat billiga också...? Aluminium för ca 1900:- enligt tips här på SH. Fast hur olika låter då aluminium/kolfiber/titam jämförelsevis om man tar ett å samma märke?
 

tq

åker gubbhoj
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping/Bollnäs
Hoj
r1100s
Zeb_Macahan skrev:
Alla verkar ha glömt vrål å hes... inget spottar och fräser och brölar som deras system :fakta

//jaG
Jo nog fan spottar det och fräser om dom. Brölar så man får huvudvärk nästan.
Svensk bilprovning tyckte inte om det heller, fick 105 db.
 

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Hemma hos mig
Hoj
2003 Yamaha R1
Trodde det var omöjligt att besiktiga med slip on på. Men det låter ju som en del av er hamnar under gränsvärdet. Skulle jag mao kunna testa att besiktiga min ZX9R med Yoshimura slip-on monterat? Eller är det dömt att misslyckas. Går ju i och för sig fort att byta men det är ju ändå skönare att slippa.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Flagga skrev:
Wolf vann testet, och enligt egen utsago på grund av bäst kvalitet och "deepest sound". Dock långt ifrån högst: "Most race cans make 102 -105 dB - Wolf make 98 - 101 dB" .
Jag har ett Wolf-slipon. Mycket trevligt, härligt dovt mullrande ljud men inte för högt, bra kvalitet och bra pris och blixtsnabb leverans från England (mindre än 2 dagar).

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15815
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har Micron Carbon Oval Racing på mitt åk, tycker det låter överlägset bäst av de R6or jag hört! Fast då gillar jag när det tjuter på höga varv ;} Har inte åkt såpass mycket att jag vet om man blir less på det än ;)

Mullret lämnar vi till twinnarna ;] Tycker det ska märkas att man åker liten hoj!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag kör på loevince. Billigt, bra ljud,kvalite och passform.
finns som alu,titan och kolfiber.
http://www.akmotor.se/

RA ZX9R 98-99 3595:-
RC ZX9R 98-99 4595:-
RT ZX9R 98-99 4595:-
OA ZX9R 98-99 BIG 3495:-
OC ZX9R 98-99 BIG 4695:-
OT ZX9R 98-99 BIG 4695:-
RA, RC, RT = Rund ljuddämpare av: Aluminium, Carbon eller Titan.
OA, OC, OT = Oval ljuddämpare av; Aluminium, Carbon eller Titan
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Pluto skrev:
Trodde det var omöjligt att besiktiga med slip on på. Men det låter ju som en del av er hamnar under gränsvärdet. Skulle jag mao kunna testa att besiktiga min ZX9R med Yoshimura slip-on monterat? Eller är det dömt att misslyckas. Går ju i och för sig fort att byta men det är ju ändå skönare att slippa.

Den hoj jag har är besiktad med sliponet som sitter på iaf.

Kan säkert bero på var man besiktar med.
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Har ett Devil-slipon på min hoj, låter ganska mycket, samma ljud en bunte decibel lägre hade varit perfekt. Polaren körde på mig rakt bakifrån då han trodde jag stack iväg när jag brummade fram till stoppskylten.
//J


Edit: stavfle
 
Last edited:

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
En fråga bara! Funderar på att köpa ART slipon:et till min Kawasaki ZR7-S
och undrar om de blir några problem med att cykeln är ny lr att den är 25kw?
Ursäka för att de låter dumt men bättre att fråga än att stå där med lång näsa. Känns nästan som om man kan svara själv på frågan men måste dubbel
checka :Bugar
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
lord skrev:
Tydligen är ART hyfsat billiga också...? Aluminium för ca 1900:- enligt tips här på SH. Fast hur olika låter då aluminium/kolfiber/titam jämförelsevis om man tar ett å samma märke?

Jag är också intresserad att veta lite mer om hur ett ART låter. Bra priser... Låter det fint ska jag nog ha det till bågen.
 

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Kay skrev:
Jag är också intresserad att veta lite mer om hur ett ART låter. Bra priser... Låter det fint ska jag nog ha det till bågen.

Kollade med återförsäljaren, och tillzx9r fanns det 12 olika alternativ gällande just ART, rund, oval, aluminium, rostfritt, kolfiber, titan, och färgade. Priser för just zx9r var mellan 2120:- till 4290:-
Hörde däremot rykten om att de haft kvalitetsproblem, så jag blev lite tveksam då.
Kollade med Superbike i Göteborg, de säljer GPR till hyfsade priser.
Ex. Rostfri 3295:-
Kolfiber 3795:-
Titan 3795
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
Mest prisvärda är ju IXIL slipon. För 2995:- får man ett Aluminium Highpipe :banana . Kan beställas från Bike Trollhättan, men kvaliten på dessa vet jag ingenting om.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
RoDe skrev:
Mest prisvärda är ju IXIL slipon. För 2995:- får man ett Aluminium Highpipe :banana . Kan beställas från Bike Trollhättan, men kvaliten på dessa vet jag ingenting om.

Mest prisvärt är att beställa från utlandet, rätt snabba leveranser (5 dagar på mitt) http://www.performancemotorcycleparts.com/ bra site med schysta priser.

Jag beställde ett ART Anodised Red, hur läckert som helst och låter i mina öron underbart. Har inget ljud inspelat men sånt gör aldrig riktigt rätta i datorhögtalare ändå. Det står "not street legal" och jag har inte testat att mäta hur högt det låter men jag tror nog att det skulle klara besiktningen.

Kostade 2300:- inkl frakt, att jämföra med 3600:- som billigast i Sverige.
Kolla på de sista bilderna på banditen på http://ninjaz.kicks-ass.net/fredda66 så ser du hur det ser ut.

//Fredda
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
RoDe skrev:
Mest prisvärda är ju IXIL slipon. För 2995:- får man ett Aluminium Highpipe :banana . Kan beställas från Bike Trollhättan, men kvaliten på dessa vet jag ingenting om.

I den prisklassen är det vä-l-d-i-g-t svårt att utse något speciellt märke som "mest prisvärt". Om man kikar lite utanför Sverige, t ex Wolf, PerformanceRacingParts, CarbonCan osv... finns det ganska många modeller.

Visserligen är det ofta extra tillägg för "Highpipe", men Aluminium är väl det material som håller sig snyggt kortast tid? (Kan oxidera alldeles för snabbt, för att ägaren fortfarande ska vara nöjd efter ett par säsonger.)

Edit: Där var Fredda66 snabbare...
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
Fredda66 skrev:
Mest prisvärt är att beställa från utlandet, rätt snabba leveranser (5 dagar på mitt) http://www.performancemotorcycleparts.com/ bra site med schysta priser.

Jag beställde ett ART Anodised Red, hur läckert som helst och låter i mina öron underbart. Har inget ljud inspelat men sånt gör aldrig riktigt rätta i datorhögtalare ändå. Det står "not street legal" och jag har inte testat att mäta hur högt det låter men jag tror nog att det skulle klara besiktningen.

Kostade 2300:- inkl frakt, att jämföra med 3600:- som billigast i Sverige.
Kolla på de sista bilderna på banditen på http://ninjaz.kicks-ass.net/fredda66 så ser du hur det ser ut.

//Fredda

Va också inne på att beställa ett rött ART-slipon till min hoj, men ändrade mig då säljaren på Checkray nämnde att färgen slits och blir sämre med milen. Vad har du för erfarenhet av det?

Är inne nu på att beställa ett IXIL highpipe.
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
DonTino skrev:
Har Micron på min (not for street use-märkt). Låter gött.. :brinnerup
På besiktning blev det 102 dB. Påpekade för besiktningsmannen att 1 dB, dvs till den tillåtna gränsen på 103 dB, är mycket eftersom dB-skalan är logaritmisk.

Hans ansiktuttryck då var/är obetalbar. Han ville sätta dit mig men kunde inte och på köpet kunde jag vara spydig..... :D

Hade också ett lika system på min förra Retta och hamnade i samma situation, min var dock exakt på decibelen, men blev lite ovänner med besiktningsgubben pga han sa varva till 6950 varv.....ja till 7000 varv svarade jag.....(han) nej 6950 varv....(jag) ja 7000 varv.....(han) nej 6950 varv osv osv osv...............det blev officielt 6950 varv.....(inofficielt 7000 varv
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top