Stor skillnad på ljud med olika slipon

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 -00
RoDe skrev:
Va också inne på att beställa ett rött ART-slipon till min hoj, men ändrade mig då säljaren på Checkray nämnde att färgen slits och blir sämre med milen. Vad har du för erfarenhet av det?

Är inne nu på att beställa ett IXIL highpipe.

Du kan få köpa mitt blanka ART för 1300:- anv ca 100 mil......har köpt ett Highpipe

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
RoDe skrev:
Va också inne på att beställa ett rött ART-slipon till min hoj, men ändrade mig då säljaren på Checkray nämnde att färgen slits och blir sämre med milen. Vad har du för erfarenhet av det?

Är inne nu på att beställa ett IXIL highpipe.
Jag visste inte att det fanns färger som varade för evigt.
Ett het tips är att inte lyssna alltförmycket på säljare de jobbar ju med ändamålet att sälja.

Säkert så är det så att färgen bleknar, skulle väl vara konstigt annars, en del slip-on ändrar ju helt färg efter "inkörning".
Än så länge är det lite tidigt att avgöra om mitt skulle förändras. Har väl kört en 200mil med det och är i absolut nyskick vad det gäller färgen.
Men lite tidigt att säga hurvida det helt bleknar bort eller inte, men jag skulle inte lägga mycket vikt på vad en säljare på ett svenskt företag anser...

//Fredda

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Bakhjul skrev:
Du kan få köpa mitt blanka ART för 1300:- anv ca 100 mil......har köpt ett Highpipe

Blir ett Highpipe för min del också. Tack ändå :tummenupp .

Tror nog inte det skulle passa ändå då R1 slipons har lite större diameter på anslutningsröret :va .

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Fredda66 skrev:
Men lite tidigt att säga hurvida det helt bleknar bort eller inte, men jag skulle inte lägga mycket vikt på vad en säljare på ett svenskt företag anser...
//Fredda

Eeeh... Nu vill jag absolut inte vara någon glädjedödare, men... Var själv inne på ett rött Art och frågade säljaren om färgen bleknade, eftersom jag läst det hos brittiska återförsäljare. Han kände dock INTE till detta.

Det gör däremot Performance Motorcycle Parts "Although the silencers are covered by the “lifetime guarantee” the colours will fade with time and are therefore not warrantied colour fast."

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
RoDe skrev:
Mest prisvärda är ju IXIL slipon. För 2995:- får man ett Aluminium Highpipe :banana . Kan beställas från Bike Trollhättan, men kvaliten på dessa vet jag ingenting om.

Rätt bra pris... Ska kanske kolla med dem vad ett liknande kostar till zx9:an.

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Oblic skrev:
En fråga bara! Funderar på att köpa ART slipon:et till min Kawasaki ZR7-S
och undrar om de blir några problem med att cykeln är ny lr att den är 25kw?
Ursäka för att de låter dumt men bättre att fråga än att stå där med lång näsa. Känns nästan som om man kan svara själv på frågan men måste dubbel
checka :Bugar ! Hur är de med 2 års garantin dom har på ny cyklar? blir den kvar även om man drar på slipon?

svara då :)

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Flagga skrev:
Eeeh... Nu vill jag absolut inte vara någon glädjedödare, men... Var själv inne på ett rött Art och frågade säljaren om färgen bleknade, eftersom jag läst det hos brittiska återförsäljare. Han kände dock INTE till detta.

Det gör däremot Performance Motorcycle Parts "Although the silencers are covered by the “lifetime guarantee” the colours will fade with time and are therefore not warrantied colour fast."

Ja, dåså.

//Fredda

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Hade ett D & D på min ZX-6a och det lät jävligt skönt utan att vara störigt.

Masterlord

Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Det ser nog ut att kunna bli ett Devil SB2 kolfiber... Vet att Devil låter rätt gött.
5080:- på Bike i Trollhättan. Någon som vet om det finns billigare någon annanstans?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tycker att det känns groteskt dyrt med 4000 spänn för ett slipon.

nu vet inte jag om jag är helt ute och cyklar när men om man kollar på hur mitt v&h är uppbyggt så känns det som att man kan bygga ett själv utan några större problem.

mitt slipon består bara av några få komponenter.
längst in sitter det ett helt ihåligt rör av samma dimmension som avgasröret.
detta rör har småhål i sig.
runt detta rör sitter det ljuddämparull.
runt om ljuddämparullen sitter det yttersta lagret som bara är ett tunt stålrör som ser snyggt ut på utsidan. mer än så är det inte. kan väl inte vara några större problem att bygga ett sånt. om man gör det själv kan det väl inte kosta mer än några hundringar?

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
2003 Yamaha R1
bmwjohan skrev:
jag tycker att det känns groteskt dyrt med 4000 spänn för ett slipon.

nu vet inte jag om jag är helt ute och cyklar när men om man kollar på hur mitt v&h är uppbyggt så känns det som att man kan bygga ett själv utan några större problem.

mitt slipon består bara av några få komponenter.
längst in sitter det ett helt ihåligt rör av samma dimmension som avgasröret.
detta rör har småhål i sig.
runt detta rör sitter det ljuddämparull.
runt om ljuddämparullen sitter det yttersta lagret som bara är ett tunt stålrör som ser snyggt ut på utsidan. mer än så är det inte. kan väl inte vara några större problem att bygga ett sånt. om man gör det själv kan det väl inte kosta mer än några hundringar?

När jag hade en GSX600F köpte jag en slip-on som hette G&G. Asnice ljud och kostade endast 2.800:- Men det är klart att det blir billigare att bygga själv om man nu beisitter kunskapen.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
bmwjohan skrev:
...kan väl inte vara några större problem att bygga ett sånt. om man gör det själv kan det väl inte kosta mer än några hundringar?

Inte ett helt system, men en kompis lyckades i alla fall svetsa ihop en egen "dB-killer" när han åkte på en 2:a och ombesiktning av sin trimmade 1100:a p g a buller.

Hojen blev dock okörbar (toppade cirka 50km/h) så han fick dra den på en kärra :D tills det var några hundra meter kvar till besiktningsstället.

"-Det här var ju tyst och fint" sa besiktningsmannen och strök 2:an...utan att provköra hojen... :tummenupp

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Jag sitter själv & funderar på om jag ska slå till på ett micron "race"...... ser lite klent ut men jag hade micron titan oval på förra hojen & det lät gött!! :yoparty

Micron race borde ju låta gött.... jaja... kan ju inte låta sämre än det skitet som sitter på, någon kolfiber historia! :)

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
micron så klart

har haft Akra....men har nu valt micron titan till min gixxer.så jävla vasst ljud.rekomenderas å det varmaste!!! :rofl :rofl

Masterlord

Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Har precis beställt ett Devil SB2 slipon!
Hehe... Ska bli gött att höra skillnaden.
Tack alla för Ert intresse och alla förslag!!!

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ulvheden skrev:
Jag sitter själv & funderar på om jag ska slå till på ett micron "race"...... ser lite klent ut men jag hade micron titan oval på förra hojen & det lät gött!! :yoparty

Micron race borde ju låta gött.... jaja... kan ju inte låta sämre än det skitet som sitter på, någon kolfiber historia! :)

Fick mitt micron helsystem i går m. race carbon oval dämpare :kär

Hade bara slipon carbon förut men sålde det och köpte ett helt system istället. :tummenupp

Förresten är det nån som har monterat nåt sådant förut och vet om jag måste offra skjuts pinnarna (vill men kärringen stimmar så jäkligt :4skrika :fakta )

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln