Stora brister i MC-utbildningen

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Jag måste få ett tekniskt och så fylligt svar på vad MOTSTYRNING innebär/betyder!

/Regards Cel
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Har ägt och kört hoj i snart fem år, och det ganska aktivt ibland. Några veckor sedan körde jag på Kinnekulle Ring för första gången och jag kan LÄTT säga att jag kunde hantera hojen mycket bättre och hade mer självförtroende redan dagen efter!
Ibland måste man veta var gränserna går innan man vet hur mycket man kan pressa sin hoj i vissa situationer och hur hojen beter sig i tex kurvor osv.
Håller fullständigt med de som säger att man BORDE gå en SMC (eller liknanade) utbildning INNAN man får mc-kortet!


Bandag = :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Bra insändare där Olsson! Frågan är om man verkligen blir en säkrare trafikant efter att ha lärt sig hantera hojen i höga farter eller om man omsätter den kunskapen till att bara köra fortare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
CeltaniC skrev:
Jag måste få ett tekniskt och så fylligt svar på vad MOTSTYRNING innebär/betyder!

/Regards Cel

Sök på forumet, det finns en JÄTTETRÅD om just motstyrning :tummenupp
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En tjej (veaktra)som samåker/övningskör med oss i skövde körde för ett tag sedan när det var bankörning på kullen..Vad jag vet så lärde hon sig oerhört mycket och detta är någonting som jag vill göra när jag har övningskört ett tag framöver...

Jag och många andra kan inte förstå varför det inte ingår, liksom halkörningen ingår i B-kortet, att få en köra en dag på bana inför A-kortet..

Ang motstyrning..detta är nog tråden ni söker :)

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=399


Förenklat :D Styr åt fel håll.I med armbågen i tanken och bryt ner! Citat av MATSS (president avTeam Blargh Racing)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2fast4hjo skrev:
Jag och många andra kan inte förstå varför det inte ingår, liksom halkörningen ingår i B-kortet, att få en köra en dag på bana inför A-kortet..

Det är lätt att svara på, det finns halkbanor i varenda buske men det finns alldeles för få RR-banor...men jag skulle gärna se att det var obligatoriskt...
 

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Har inte läst SVD. Men det är väl ändå märkligt att man kan ta körkort, klara manöverproven osv, utan att kunna svänga ordentligt?! Det får mig att fundera på kvaliteten på våra körskolor och vv-kontrollanter.
Körproven har jag testat, även de nyaste, och nog var man tvungen att svänga om man skulle igenom. Man kanske inte snackar om hur man faktiskt svänger en hoj under utbildningen, med motstyrning och med tyngdpunktsförskjutning. Det borde man. Som sagt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
#Olsson# skrev:
:rofl Jag? Vafan, du om någon borde väl veta att jag heter Mohamit?
Det här börjar bli krångligt. MC-säkerhets och utbildningsmetodsutvecklaren/trafiksäkerhetshaveristen Håkan Olsson/Mohamit Olsson från Upplands Väsby/Åkarp :jisses :D
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har inte kört hoj så länge men det där med motstyrning gäller väl uteslutande när hastigheten är så hög så att du måste luta hojen (hinner inte bromsa innan eller i kurvan) annars så fixar du inte kurvan?

När jag läste tråden, som någon länkade till, så kunde jag känna igen känslan av att luta åt ett håll o svänga med styret åt ett annat vid en skarp kurva, som man kommer in i med lite för hög fart. Men jag upplever det som att det är något som man gör naturligt inget man behöver tänka på.

Eller är jag ute o cyklar?
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
håkan skrev:
grejjen är att inte göra saker hastigt, varken med gas(gaskontroll?) eller broms.

:tummenupp Aj då. Det var förbodligen där det brast kasnke. Ska försöka jobba på det. Låg växel kasnke är bra att börja me.

Tack för tipset.

/Mohamit

rättelse. Hög växel mena jag. :lol
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sen är det ju så att även om utbildningen är bra så glömmer man rätt fort. Här en kort uppdatering av de viktigaste trafikmärkena.
 

Bifogat

  • vägmärken.jpg
    vägmärken.jpg
    70.6 KB · Visningar: 109

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Att gå olika kurser, bankörningar, etc kan aldrig vara fel anser jag. Alltid lär man sig något nytt. Baksidan är att när man börjar bli snabb på banan så flyttar man upp sina referenser på vad "köra snabbt" är, även på gatan. De marginaler man skaffar sig av att bli en bättre förare käkas upp av att det går fortare. Kanske det är ett nollsummespel, och risken för olyckor beror istället på hur "riskbenägen" personen är. Den som kraschar ofta som nybörjare fortsätter att krascha även efter utbildning.
 

Jokela

Guest
K-Micke skrev:
Att gå olika kurser, bankörningar, etc kan aldrig vara fel anser jag. Alltid lär man sig något nytt. Baksidan är att när man börjar bli snabb på banan så flyttar man upp sina referenser på vad "köra snabbt" är, även på gatan.

Tvärtom för mig min gode herre, efter att ha kört bana x antal gånger så har jag idag slutat köra på gata. Kommer nog aldrig köra igen heller.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2fast4hjo skrev:
:rodnar ... man blir lite bortskämd av att ha så pass nära till båda Karlskoga och Kinnekulle.

Vaddårå, jag bor skitcentralt, det är 50 mil till Mittsverige, 60 till Mo i Rana och 52 till Kemora, ett norrländskt tjejkast alltså... :tungan
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Jokela skrev:
Tvärtom för mig min gode herre, efter att ha kört bana x antal gånger så har jag idag slutat köra på gata. Kommer nog aldrig köra igen heller.

Säkert många som gör som du, och det är väl egentligen rätt naturligt. Att köra sporthoj på gatan ger inte samma kickar längre helt enkelt. Jag kommer nog aldrig mer att köpa en sporthoj för gatkörning, kör ju Bumse där nu. :hihi
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
Den är klocker!!

Fast VV prioriterar att vi kan vända låååångsamt i ett garage och undvika välta koner på en flygraka.

Banåkning för hoj borde vara lika obligatoriskt som halkkörning för bil.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top