Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Storinvestering av ett skruvstycke med kulled låsbart i alla lägen.. naturligtvis. Såg det som en rubriks kub att få ur den med intakt förpackning men fick ge mig.. dom måste ha limmat ihop eländet :va
http-s01-csdam-net-digitalcontent-0-1245-12459078-jpg-ev-1001.webp

20231217-202813.jpg


75 duger till en del men mer finns att önska för skrymmande om än inte så tunga föremål.. hm
20231217-204359.jpg


Blir således att handla lite stål, tänker att M10 rostfri gängstång är hårt och bra så det räcker med vanlig rundstång som guide. Får se hur det slutar men siktar på 250 mm spännvidd istället, jo jag förstår att den lättare tar i hobbybordet då men känns ändå värt det :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
..o inte kunde jag sova heller, hm.

*BankKrashvisselbankbank*

-Vad gör du uppe?
-Fixar lite.
-Då får du gå ut med Alfred och Milton.
-Ok.

En promenix senare fortskred mästerplanerna.

Om det är en konstruktör som skapat denna, hoppades jag, borde det bara vara att knacka ner dom här fjäderstiften eller vad dom heter för att få loss guidepinnarna.
20231220-034053.jpg

20231220-034103.jpg


Icke. Trots precisionsknackbank rörde dom sig max 2 mm alt. deformation.. hepp. Antog diRekt att det handlade om uranarmerat fjädermaterial och plocka fram de hårdare borren. Första gick förnämligt, borrade 3 mm tills den skar fast och sedan 3.5 *plopp*. Körde 3.5 direkt på den andra men det var fiasko och ett envist jagande av den kant som blivit kvar men tillslut så. Fick vara lite försiktig med övriga godset av ost.
20231220-034518.jpg

20231220-035824.jpg


Första idén var att köpa en rundstång och kapa till guider men 1m gängstången jag nu hade var alldeles lagom i måttet så planen är nu att dra över krympslang istället. Kollade på sådan med klister men var onödigt dyrt på rulle så kommer testa med lite kontaktlim istället = 50/50 med tanke på syret men om jag låter det bli klibbfritt som man ska kan det gå hem.
20231220-042037.jpg


Måtten var det inge fel på, levererar tänkta spännvidden med bättre marginal jämfört med original som bokstavligen var på sista gängan.
20231220-043812.jpg


Som vev ska jag testa original guidepinne genom en M10 skarvmutter och gänga dit nyloc i ändarna.. tror jag. Finns det kupolmutter nyloc tro.. hm?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
..o inte kunde jag sova heller, hm.

*BankKrashvisselbankbank*

-Vad gör du uppe?
-Fixar lite.
-Då får du gå ut med Alfred och Milton.
-Ok.

En promenix senare fortskred mästerplanerna.

Om det är en konstruktör som skapat denna, hoppades jag, borde det bara vara att knacka ner dom här fjäderstiften eller vad dom heter för att få loss guidepinnarna.
20231220-034053.jpg

20231220-034103.jpg


Icke. Trots precisionsknackbank rörde dom sig max 2 mm alt. deformation.. hepp. Antog diRekt att det handlade om uranarmerat fjädermaterial och plocka fram de hårdare borren. Första gick förnämligt, borrade 3 mm tills den skar fast och sedan 3.5 *plopp*. Körde 3.5 direkt på den andra men det var fiasko och ett envist jagande av den kant som blivit kvar men tillslut så. Fick vara lite försiktig med övriga godset av ost.
20231220-034518.jpg

20231220-035824.jpg


Första idén var att köpa en rundstång och kapa till guider men 1m gängstången jag nu hade var alldeles lagom i måttet så planen är nu att dra över krympslang istället. Kollade på sådan med klister men var onödigt dyrt på rulle så kommer testa med lite kontaktlim istället = 50/50 med tanke på syret men om jag låter det bli klibbfritt som man ska kan det gå hem.
20231220-042037.jpg


Måtten var det inge fel på, levererar tänkta spännvidden med bättre marginal jämfört med original som bokstavligen var på sista gängan.
20231220-043812.jpg


Som vev ska jag testa original guidepinne genom en M10 skarvmutter och gänga dit nyloc i ändarna.. tror jag. Finns det kupolmutter nyloc tro.. hm?
Kupolmutter med gänglåsning har jag fan aldrig hört talas om. Men det är väl bara att dra dit nån droppe Loctite
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
På jobbet har vi säkert något starkt satan vill jag tro men hemmavid brukar jag nöja mig med 243 eller motsvarande = medelstark, har läppstiftvarianten också. I början av min RC-karriär (vart 10-15 år-hobby) använde jag nagellack med liknande resultat vad jag minns.

Nåväl, för detta ändamål duger det säkert med en stukad gänga eller mitt blåa nage.. jag menar loctite.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Före igår byggde vi ett badkar i.a.f.. :nicka 13 svordomar senare stod det där och jag blev en pump rikare från gamla koppen, stressmeka av den mellan lev/tipp/lånekärra 75 min, jävlarimig senast.IMG_20240511_134620.jpg

Engångsverktyg men emballaget kan man säkert använda igen ;)
20240509_125850.jpg20240509_134400.jpg

Gårdagens skruva:
1000 Nm.. minst
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Preview..

Framställd med 105A istället för org. 80A men tror undre/justerskruven satt fel för jag kom inte åt den ens efter klippt rem
20240513-121322.jpg


Iofs blå men samma artikelnr, 16 000 mil mot den röda med 24 000 mil, borde således ha liv kvar
20240513-125438.jpg


Skruvar och kontakt fick följa med, nu får vi se hur orimligt pris han sätter..
20240513-130825.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ska hjälpa till med detta till helgen och försöker förbereda så gott det går. Snille som spikat ihop för drygt 20 år sen, grannens hus har på alla vis ett bättre förråd men även stabilare grund att stå på.

Var där o killgissa lite och kom fram till följande teorier:

Det rinner ner vatten till den grad att den tveksamma uppallningen förrådet står på satt sig/gett vika. Kan inte se hela underredet men till höger mot kameran står den på brädor som håller på att tippa. Bakant ett större cementblock som ännu står som det ska, domkrafta högersidan idag och såg att det låg en brädbit på blocket men knappt i våg var det ändå luftspalt till blocket.

Vi kommer inte lyfta upp förrådet i luften, finns inget att lyfta i f.ö./taket skulle aldrig hålla.

Idéer? :) Klappa ner det o bygga nytt skulle väl inte vara någon större affär men man kan åtminstone försöka rädda det först.

Baksidan ligger nästan dikt mot fasaden, kojan har alltså vridit sig åt höger på bild i framkant
20240514-164049.jpg


Den mindre väggbiten har pressats innåt i underkant, takstolar är väl att ta i men reglarna där håller på att dras isär.. tror det mesta är spikat. Innertak av tunn massonit har rivits av mitt på p.g.a. detta
20240514-164057.jpg


Baksidan
20240514-164832.jpg


Tänker att om man lyfter högersidan, ser till att det är fritt från marksten och grus så puttar man in mot fasaden. Tveksamt att vi orkar med spett men grannens står på sten ända mot betonggrunden, bör gå att lägga något hydrauliskt mot. Har en liten 10 ton pelardomkraft, klarar den att arbeta liggandes? Vet att vanliga domkrafter kippar luft då.

Finns väl både hydraulcylindrar och mekaniska motsvarigheter men det hyr vi på sin höjd.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fick denna sats lev. till jobbet, 10 ton ska nog räcka men spridare/krokodilen trycker bara 500 kg =/ Någon som vet starkare doningar för handpump? Behöver knuff för att trycka ut hjullager från axeln på vagn, den kan inte vara mycket större. Den som trycker 10 ton blir klurig att få på plats men även om jag lyckas med det tror jag ramen eller vad jag kan komma sätta den mot ger sig innan lagret hoppar av.

71j-8XLGl9L._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fick denna sats lev. till jobbet, 10 ton ska nog räcka men spridare/krokodilen trycker bara 500 kg =/ Någon som vet starkare doningar för handpump? Behöver knuff för att trycka ut hjullager från axeln på vagn, den kan inte vara mycket större. Den som trycker 10 ton blir klurig att få på plats men även om jag lyckas med det tror jag ramen eller vad jag kan komma sätta den mot ger sig innan lagret hoppar av.

71j-8XLGl9L._AC_UF894,1000_QL80_FMwebp_.jpg
Har inte sett bilderna förrän nu. Jag har numer en 10 tons hydraulic puller som funkade bra på axeln på min bil. Kanske något för dig?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Frågade Lindab om hur man ska göra, fick svaret "Kontakta en fackman", så blev inte mycket hjälpt där. Har letat guider på nätet, hittat videos och i textform, men alla är bara för "vanliga" vindskiveplåtar. De är ju relativt enkla att vika över nocken och ner på andra sidan. Men hur gör man med den som Lindab kallar VISK 110? Blir ju ingen enkel vikning över nocken. Någon som kan beskriva för en hobbysnickare hur man ska klippa/vika?

1718275147618.png
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top