Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har insett att jag villhöver en bättre träsvarv, inte för att byta karriär, men för att kunna svarva lite smågrejer då och då, någon skål, lite handtag, någon lampfot osv.

Det står mellan dom här nu:

Verktygsboden och Duab verkar ha samma bädd och docka, men lite olika motor och styrning. Dom har också mindre backskiva än Hornbachs, så lättare att svarva mindre fötter på tex skålar. Hornbachs säljs på lite andra ställen också, men till högre pris. Hornbachs och Duabs svarvar varvar 1000-1300 rpm mer också än Verktygsbodens.

Vad säger den samlade kunskapen på SH? Och jo, jag vet att jag borde köpa någon gammal pjäs på 2,3 ton på blocket istället, men nej, det känns inte som ett seriöst alternativ.
Jag knuffar upp den här, är det ingen som svarvar i trä här?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Min lilla äldre erfarenhet av träsvarv är ju dubbhöjd och en bra motor.
Det som betyder mest är ju svarvstålen.
Dubbhöjd kan jag leva med runt 150mm, jag tror inte att jag kommer svarva större saker än så. Motor är mer intressant, och det är ju svårt att utvärdera efter bara effekten på den.

Spelar det någon roll om en träsvarv har remdrift eller direktdrift?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dubbhöjd kan jag leva med runt 150mm, jag tror inte att jag kommer svarva större saker än så. Motor är mer intressant, och det är ju svårt att utvärdera efter bara effekten på den.

Spelar det någon roll om en träsvarv har remdrift eller direktdrift?
Remdrift är ett bättre sätt, minskar vibrationer och hugger stålet fast i materialet så slirar remmen.
Brukar vara tre spår på remskivorna så stt det är enkelt att ändra utväxling.
Varvtalsreglering på motorn är ett plus.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har kikat lite på en kap/gersåg och undrar hur höga pinnar man kommer behöva kunna såga. Klarar man sig med 70mm höjd eller kommer jag bittert ångra mig?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har haft en Dewalt dw 707 i snart 30 år. Den klarar bara 60 mm, det har jag klarat mig på 98% av gångerna. Den är stabil som sjutton. Köpte en enklare modell (kommer inte ihåg modell nu, kan kolla senare) då Dewalten var på Gotland och jag skulle hålla på här hemma. Den senare har mycket större klinga, men är lite rangligare så man får vara noga med hur man håller.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har Bosch gröna gersåg, PCM8S. Det är inget under av stabilitet, men jag har inte haft några större problem med höjden, det var nog bara 95x95 som blev en utmaning, men det sågar man ju inte så ofta.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har kikat lite på en kap/gersåg och undrar hur höga pinnar man kommer behöva kunna såga. Klarar man sig med 70mm höjd eller kommer jag bittert ångra mig?
Beror på vad man kommer att göra. Ofta kan man klara 95x95 genom att vända på bitarna. Men det blir inte riktigt bra snitt. Så jag bytte till en med 305mm klinga för många år sen.
Jobbat mycket med 95x95 genom åren så för mig var det värt it.
Har man ekonomi för en som klarar 95 så klarar man det man släpar hem från brädgårn.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Beror på vad man kommer att göra. Ofta kan man klara 95x95 genom att vända på bitarna. Men det blir inte riktigt bra snitt. Så jag bytte till en med 305mm klinga för många år sen.
Jobbat mycket med 95x95 genom åren så för mig var det värt it.
Har man ekonomi för en som klarar 95 så klarar man det man släpar hem från brädgårn.
Det blir jättebra snitt, bara man lägger på rätt när man vänder...

Det beror såklart på vad man inbillar sig att man ska kunna göra. Men jag hade valt precision över kapacitet. Man vill ha en såg med distinkta lägen och stabila länkage etc. Kör man grövre än 70mm så går det att vända. En racklig såg blir inge bra oberoende vad man gör.

Det är ju klart, skall man lägga 95*95 som foderlist var och varannan dag så är ju en stor klinga klart fördelaktigt, men priset på bra grejer skenar ganska fort efter ~76mm kap-kapacitet.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tryckluftshammare, borrhammare eller?

Målet är att slå ut axlar i olika dimensioner. Testade en borrhammare, 6 joule idag och nog smattra den på men tycker nog ändå att det borde gå att slå hårdare. Med det sagt förstår jag att det finns starkare, i samma serie är det en på 9 joule.

Tycker det dock känns knapert, finns det ingen dunderklubba utan att vara en bilningsmaskin på 50kg? Slägga och dorn gör jobbet men maskiner har man av en anledning.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...