Jag knuffar upp den här, är det ingen som svarvar i trä här?Jag har insett att jag villhöver en bättre träsvarv, inte för att byta karriär, men för att kunna svarva lite smågrejer då och då, någon skål, lite handtag, någon lampfot osv.
Det står mellan dom här nu:
![]()
Hawk Träsvarv MC1218VDA 12''x18'' Variabel hastighet
Den kompakta men stabila träsvarven MC1218VDA är tillverkad i gjutjärn och är utrustad med en kraftfull motor på 550 Watt DC motor med elektroniskt justerbar...duab.se
![]()
Svarv HOLZMANN D460FXL - köp på HORNBACH.se
Beställ Svarv HOLZMANN D460FXL på HORNBACH.se! Alltid hög kvalité till ständigt lågt pris. Byggbranschens nöjdaste kunder. Stora byggvaruhus med Drive-in.www.hornbach.se
Verktygsboden och Duab verkar ha samma bädd och docka, men lite olika motor och styrning. Dom har också mindre backskiva än Hornbachs, så lättare att svarva mindre fötter på tex skålar. Hornbachs säljs på lite andra ställen också, men till högre pris. Hornbachs och Duabs svarvar varvar 1000-1300 rpm mer också än Verktygsbodens.
Vad säger den samlade kunskapen på SH? Och jo, jag vet att jag borde köpa någon gammal pjäs på 2,3 ton på blocket istället, men nej, det känns inte som ett seriöst alternativ.
Min lilla äldre erfarenhet av träsvarv är ju dubbhöjd och en bra motor.Jag knuffar upp den här, är det ingen som svarvar i trä här?
Dubbhöjd kan jag leva med runt 150mm, jag tror inte att jag kommer svarva större saker än så. Motor är mer intressant, och det är ju svårt att utvärdera efter bara effekten på den.Min lilla äldre erfarenhet av träsvarv är ju dubbhöjd och en bra motor.
Det som betyder mest är ju svarvstålen.
Remdrift är ett bättre sätt, minskar vibrationer och hugger stålet fast i materialet så slirar remmen.Dubbhöjd kan jag leva med runt 150mm, jag tror inte att jag kommer svarva större saker än så. Motor är mer intressant, och det är ju svårt att utvärdera efter bara effekten på den.
Spelar det någon roll om en träsvarv har remdrift eller direktdrift?
Beror på vad man kommer att göra. Ofta kan man klara 95x95 genom att vända på bitarna. Men det blir inte riktigt bra snitt. Så jag bytte till en med 305mm klinga för många år sen.Har kikat lite på en kap/gersåg och undrar hur höga pinnar man kommer behöva kunna såga. Klarar man sig med 70mm höjd eller kommer jag bittert ångra mig?
Det blir jättebra snitt, bara man lägger på rätt när man vänder...Beror på vad man kommer att göra. Ofta kan man klara 95x95 genom att vända på bitarna. Men det blir inte riktigt bra snitt. Så jag bytte till en med 305mm klinga för många år sen.
Jobbat mycket med 95x95 genom åren så för mig var det värt it.
Har man ekonomi för en som klarar 95 så klarar man det man släpar hem från brädgårn.
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |
![]() |
Harley-Davidson Euro Festival närmar sig
8–11 maj smäller det – tiot... |
![]() |
Sveriges vägar blir bättre
Foto: Samuel Unéus Utvec... |
![]() |
Omfattande körkortsförändringar på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
Custom Motor Show 2025
Vårens stora event, som kic... |
![]() |
Nytt körkortsdirektiv som på gång
EU förväntas inom kort fatt... |
![]() |
2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj
Söndag 18 maj är det dags f... |
![]() |
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!
Upplev drömlika Gotland Rin... |
![]() |
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!
Upplev magiska Gotland Ring... |
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |