Är det någon här som har provat en trainer?
Funderar på att beställa en Tacx Satori, blir snart kallt utomhus.
Väsnas det mycket? Mer än en dammsugare? Kommer tanten i lägenheten under att bli tokig?
Är det värt att lägga 2000 spänn på en trainer, eller ska man pallra sig bort till gymmets spinningcyklar istället?
Japp, det körs många timmar trainer på vintern, fast mest bara när det är för snöigt för att cykla ute dock, så jävla kul är det inte i längden
Det väsnas en hel del, säkert beroende på vad du har för trainer och vilka däck du har. Jag har hittills kört med vanliga utedäck, men till vintern blir det trainerdäck på fulfälgarna, om jag inte sätter dubbdäck på dom iofs
Men dom ska vara betydligt mycket tystare säger dom som vet. Men mest beror det nog på golvet. Jag måste ha den i hallen, på klinkersgolvet, står den på parketten i vardagsrummet dånar det nå förbannat. Hittills har dock ingen klagat på mig på 7-8 år
Trainer vinner över spinningcykel vilken dag som helst
Det är ju DIN cykel, inställd efter dig, istället för att ha nån halvdan spinningcykel som det dels tar ett bra tag att ställa in varje gång, och dels brukar vara lite pyssliga att få till perfekt. Spinningpass är ofta lite väl korta också, även om andra timmen på trainern är rätt jobbig mentalt, den lämpar sig bättre för 15 min uppvärmning, en halvtimme intervallpass och 15 min nervarvning än att simulera sommarens 2-timmarspass ute
In ear-lurar med arg rock på smärtsam volym rekommenderas
Sen är en trainer idealisk för att kunna finjustera cykel/skor osv under kontrollerade former, så man har nytta av den året runt. Köp gärna ett svettskydd att sätta mellan sadelstolpen och styret, det droppar mycket svett på cykeln annars, och svett får det mesta att rosta hårt. En gummerad entrématta är bra att ha under också, både för svett och ljud, och sist men inte minst, en golvfläkt, annars blir det väldigt fort väldigt varmt, kroppen utvecklar kopiösa mängder värme vid 90% av maxpuls, det missar man lätt med den vanliga fartvinden