Stora cykeltråden

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Jag och en kompis är lite inne på å komplettera räsern med en måntänbajk.
Skall man ha 26 eller 29 tum? :va
För och nackdelar med dessa?
Skall användas till lite höst-vår träning och kanske cykelvasan.

Helt individuellt, vissa trivs bättre på 29 och andra 26. Bara att provcykla. Men rent generellt är 26 lite smidigare och acc snabbare medans 29 tar sig fram lite bättre och man vågar forcera lite större hinder i skogen. Jag valde 29 i år för att transportsträckor med 26 känns så tråkigt medans 29 rullar det på riktigt bra och jag tycker inte att jag tappar nämnvärd smidighet i skogen. En annan aspekt att tänka på är eran längd, folk som är lite längre/större brukar föredra 29 då den känns mer fullvuxen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Helt individuellt, vissa trivs bättre på 29 och andra 26. Bara att provcykla. Men rent generellt är 26 lite smidigare och acc snabbare medans 29 tar sig fram lite bättre och man vågar forcera lite större hinder i skogen. Jag valde 29 i år för att transportsträckor med 26 känns så tråkigt medans 29 rullar det på riktigt bra och jag tycker inte att jag tappar nämnvärd smidighet i skogen. En annan aspekt att tänka på är eran längd, folk som är lite längre/större brukar föredra 29 då den känns mer fullvuxen.

Tack för bra svar! :tummenupp
Det blir nog lite transporter till själva MTB-stråken.
Jag är 173 och polarn 1 decimeter till.
Vi har också varit inne på att prova, men det är ju lättare att få låna mc än MTB. :confused:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vi har också varit inne på att prova, men det är ju lättare att få låna mc än MTB. :confused:
Va? Ser ni så ohederliga ut eller? Jag tycker jag knappt behöver sticka in näsan hos en del cykelhandlare här i stan förens jag blir erbjuden att provcykla. En gång var det tillochmed en cykelsäljare som kutade iväg till lagret, hämtade en cykel som inte var uppackad än och skruvade ihop den för att jag skulle kunna ta en provtur. :hihi

Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska få däcken jämna förresten? Bytte plats på fram- och bakdäck idag för att bakdäcket började vara ordentligt slitet. Men nu kastar båda däcken såväl i höjdled som i sidled. Har provat att massera däcken lite utan framgång. :mad:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Va? Ser ni så ohederliga ut eller?...

Ja. Antagligen! :hihi
Som sagt BMW-hojjar för över 200 papp kastar dom på en men
Tror inte dom har test-MTB's här.
Bara under vissa test-dagar.
Man vill ju låna en av var i typ 4 timmar för att hinna testa ordentligt.

Men det blir med stor sannorlikhet 29'or. :)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Och som en god kompis var din första reaktion att slita fram mobilen och ta en bild. :rolleyes:

Lugn nu... Självklart kollade jag hur han mådde och bad han ligga kvar tills jag fick upp telefonen:tummenupp

Men det hade absolut kunnat gå illa, han lyckades på nått sätt placera ansiktet mellan två stenbumlingar...
Är lite synvilla, fötterna är inte låsta, vi kör med spd väldigt löst inställd när vi kör i sån terräng.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nu ska det laddas för Cykelvasan 2013! tummenupp

En mtb FS 29 är tydligen det man måste ha numera för det ändamålet och Specialized ligger bra till med deras braindämpare = känner av om trycket kommer uppifrån eller underifrån = automatiskt låst uppifrån och fjädrar underifrån.

Tyvärr specar de hojarna lite dåligt i mina ögon, visst ram och dämpare är förmodligen kickass men sen då? Tjöper man en cykel för de pengarna förväntar åtminstone jag att det ska vara top of the line komponenter när det kommer till växlar, bromsar, hjul, styre osv men nja.

Någon annan som går i samma tankar eller tidigare erfarenheter av CV eller motsvarande lopp?

Fina cyklar iaf:

a78e7452-d97c-4af4-976b-326e27d20f1a.jpg

d794afccd176e6f80aca748516dff721b.jpg

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Sådana här "bars" att sätta på änden av styret.!?

Dåligt? Bra? Vilka är bäst?

Känner att jag skulle vilja ändra fattningen ibland. Blir lite trött i handlederna efter några mil. Försöker räta upp mig o hålla kroppen med magen. Men det är lätt att fuska. :brinnerup

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sådana här "bars" att sätta på änden av styret.!?

Dåligt? Bra? Vilka är bäst?

Känner att jag skulle vilja ändra fattningen ibland. Blir lite trött i handlederna efter några mil. Försöker räta upp mig o hålla kroppen med magen. Men det är lätt att fuska. :brinnerup
Jag har haft lite blandade såna på mina MTB under åren, nu har jag bara korta stumpar som jag bara använder när jag står upp och bryter uppför backar eller när jag ska om bilar/bussar osv. Något ergonomiskt alternativ till bockarna på en racer tycker jag aldrig att det blir.

Har du vridit och justerat in styret så att du har rätt vinkel för handlederna? Vadderade/gelade handskar? Bra gummin på styret?

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Är det någon här som har provat en trainer?
Funderar på att beställa en Tacx Satori, blir snart kallt utomhus.

Väsnas det mycket? Mer än en dammsugare? Kommer tanten i lägenheten under att bli tokig?
Är det värt att lägga 2000 spänn på en trainer, eller ska man pallra sig bort till gymmets spinningcyklar istället?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu när ekonomin är sisådär (dvs jag är arbetslös och har knappt ens råd med bussbiljett, än mindre egen bil etc) så blir det ganska mycket cykla, senaste veckan har det väl blivit sisådär tre mil om dagen i ren transportcykling. Cykeln jag har är en vanlig hederlig vuxencykel, dämpad framgaffel med stelhäck och normalmönstrade normalbreda däck. Ingen racer med pinnsmala däck, men heller ingen mtb med feta offroaddäck. Vanlig gatcykel med andra ord. Dock har jag ett litet problem, och det är att mina händer domnar när jag cyklar. Försöker avlasta så gott det går genom att sitta mer upprätt, men styret är ganska lågt och sadeln ganska hög (man ska ju ha plats både för de långa skånkarna och den krokiga ryggen, right? :D ) så det blir ju svårt att avlasta mer än man kan göra genom att hålla i styret med fingerspetsarna... Skulle väldigt gärna sitta mer upprätt, men vad kan man egentligen göra åt den saker? Vajrar till bromsar och växlar tillåter inte någon vidare styrhöjning, och sänker jag sadeln kan jag inte tranmpa ordentligt. Finns det några enkla tips eller rentav vajerförlängare att köpa eller blir det till att dra helt nya? Tips vore uppskattat :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det någon här som har provat en trainer?
Funderar på att beställa en Tacx Satori, blir snart kallt utomhus.

Väsnas det mycket? Mer än en dammsugare? Kommer tanten i lägenheten under att bli tokig?
Är det värt att lägga 2000 spänn på en trainer, eller ska man pallra sig bort till gymmets spinningcyklar istället?
Japp, det körs många timmar trainer på vintern, fast mest bara när det är för snöigt för att cykla ute dock, så jävla kul är det inte i längden :rolleyes:

Det väsnas en hel del, säkert beroende på vad du har för trainer och vilka däck du har. Jag har hittills kört med vanliga utedäck, men till vintern blir det trainerdäck på fulfälgarna, om jag inte sätter dubbdäck på dom iofs :rolleyes: Men dom ska vara betydligt mycket tystare säger dom som vet. Men mest beror det nog på golvet. Jag måste ha den i hallen, på klinkersgolvet, står den på parketten i vardagsrummet dånar det nå förbannat. Hittills har dock ingen klagat på mig på 7-8 år :tummenupp

Trainer vinner över spinningcykel vilken dag som helst :fakta Det är ju DIN cykel, inställd efter dig, istället för att ha nån halvdan spinningcykel som det dels tar ett bra tag att ställa in varje gång, och dels brukar vara lite pyssliga att få till perfekt. Spinningpass är ofta lite väl korta också, även om andra timmen på trainern är rätt jobbig mentalt, den lämpar sig bättre för 15 min uppvärmning, en halvtimme intervallpass och 15 min nervarvning än att simulera sommarens 2-timmarspass ute :) In ear-lurar med arg rock på smärtsam volym rekommenderas :hihi

Sen är en trainer idealisk för att kunna finjustera cykel/skor osv under kontrollerade former, så man har nytta av den året runt. Köp gärna ett svettskydd att sätta mellan sadelstolpen och styret, det droppar mycket svett på cykeln annars, och svett får det mesta att rosta hårt. En gummerad entrématta är bra att ha under också, både för svett och ljud, och sist men inte minst, en golvfläkt, annars blir det väldigt fort väldigt varmt, kroppen utvecklar kopiösa mängder värme vid 90% av maxpuls, det missar man lätt med den vanliga fartvinden :(

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
kärringen köpte en skott 26 tummare för några veckor sedan.
nu blev jag oxå sugen på en mtb men 29.
vad finns det för vettigt runt 10 papp?
utomlands är inga problem.
länka gärna.
gärna fjädrad.

lite sugen på en ktm bara för märket. men hur är dom.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
kärringen köpte en skott 26 tummare för några veckor sedan.
nu blev jag oxå sugen på en mtb men 29.
vad finns det för vettigt runt 10 papp?
utomlands är inga problem.
länka gärna.
gärna fjädrad.

lite sugen på en ktm bara för märket. men hur är dom.

Svindyra, det är väl allt.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Nu när ekonomin är sisådär (dvs jag är arbetslös och har knappt ens råd med bussbiljett, än mindre egen bil etc) så blir det ganska mycket cykla, senaste veckan har det väl blivit sisådär tre mil om dagen i ren transportcykling. Cykeln jag har är en vanlig hederlig vuxencykel, dämpad framgaffel med stelhäck och normalmönstrade normalbreda däck. Ingen racer med pinnsmala däck, men heller ingen mtb med feta offroaddäck. Vanlig gatcykel med andra ord. Dock har jag ett litet problem, och det är att mina händer domnar när jag cyklar. Försöker avlasta så gott det går genom att sitta mer upprätt, men styret är ganska lågt och sadeln ganska hög (man ska ju ha plats både för de långa skånkarna och den krokiga ryggen, right? :D ) så det blir ju svårt att avlasta mer än man kan göra genom att hålla i styret med fingerspetsarna... Skulle väldigt gärna sitta mer upprätt, men vad kan man egentligen göra åt den saker? Vajrar till bromsar och växlar tillåter inte någon vidare styrhöjning, och sänker jag sadeln kan jag inte tranmpa ordentligt. Finns det några enkla tips eller rentav vajerförlängare att köpa eller blir det till att dra helt nya? Tips vore uppskattat :)

Du kanske kan sätta på en kortare styrstam?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kanske kan sätta på en kortare styrstam?

Behöver ju fortfarande få upp styret högre... Hur hjälper en kortare styrstam?

Finns det några andra enkla sätt att få till en mer ergonomisk position?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år