Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Jupp. Andra cyklister är nästan den största faran när man är ute och cyklar. Jag tror till och med att jag tidigare i den här tråden ondgjort mig över de som ska vara ute och cykla trots att de inte har koll på såna nymodigheter som högertrafik.På ett vis är det väl bra att fler cyklar istället för att dom tar bilen, eller kollektivtrafik nu i pandemitider, men det gör ju också att fler stolpskott som inte kan cykla ger sig ut i trafiken. Det är ju högst ovanligt att man möter någon på rätt sida i kurvor eller korsningar Och det är ju inte direkt så att dom snabbt flyttar på sig, dom håller sitt spår, alternativt glider förbi med låst bakhjul eller snudd på vobblar omkull Har man riktig tur som sitter dom och fipplar med mobilen också, med lurar på, så att dom verkligen är helt avskärmade från omvärlden
Alla verkar dessutom tro att cykelbanor är enkelriktade, trots vägmarkeringar som visar på motsatsen, och att dom själva cyklar samma väg hem från jobbet, fast åt andra hållet då. Så man behöver ju inte titta upp om man ska köra om någon, och även om man tittar upp och ser mötet så behöver det ju inte betyda att man ska avbryta omkörningen. Och INGEN kan ju vara snabbare och vilja cykla om just dom, så att sicksacka över hela cykelbanan kan ju aldrig vara ett problem.
Och det lustiga är att det är mer eller mindre samma beteende oavsett kläder och cykel, memils eller kärringar med damsnurra, det som sticker ut lite är elcyklister som tvångsmässigt alltid ska fram i maxfart
Och sen undrar folk varför folk hatar cyklister? Och jag, som faktiskt håller mig på rätt sida, visar hänsyn och anpassar hastigheten, aldrig kör om med möte osv, får ju ta skit för det dom andra gör
Många cyklister har dålig koll på det egna fordonets bredd. Och ju smalare cykelväg desto mer utrymme verkar de behöva i sidled. Gäller i allra högsta grad även för lådcyklister och kärrcyklister, då ska de hålla minst en halvmeter från ytterkanten på cykelvägen och eventuellt mötande får så vackert lov att svänga ut på gångväg eller ner i diket om det så krävs.
Ja, vissa elcyklister verkar vara ett litet eget släkte. Full fart genom kurvor, korsningar och över cykelöverfarter. Det brukar även sammanfalla med att de har sadeln för lågt och är ute och vinglar utan hjälm.
Sedan har jag inte förstått varför man varje dag möter folk som är ute och cyklar med dubbdäck på mitt i sommaren. Personligen så byter jag till sommardäck på cykeln så fort det bara går och har sommardäcken på tills första snön faller.
Jag bor bredvid en nedförsbacke på en lite större genomfartsled. Nästan varje fredag- och lördagnatt ser man något stolpskott som kommer utan lyse mitt i gatan. Det finns även de som är såpass "duktiga" att de utan en hand på styret kan sitta och knappa på telefonen när de susar fram genom mörkret.
Farsgubben brukar säga ungefär så här:
För att köra bil så krävs det att man har körkort, vilket i sin tur ställer vissa krav på kunskaper, synskärpa och allmänt hälsotillstånd. Och man behöver en bil som ska vara försäkrad, skattad och besiktad så att den är trafiksäker med mera.
Det enda som krävs för att cykla är en cykel.
PS Rullskidåkare kan vara lite speciella också. DS