Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Siffran nio i 9x0 betyder att det är 29"-hjul. Om Scotten istället heter 7x0 är det 27,5".Det finns en många olika serier. 900, 920, 930, 950 osv. Vad är skillnaden mellan dessa i sig? Vad står 9x0 för?
X kan vara lite olika beroende på vilken modell det gäller. Men det brukar vara så att lägre siffra innebär bättre komponenter och högre pris. Exempelvis så skulle 970 kunna vara en cykel med aluminiumram och Deore-växlar medan 910 skulle vara kolfiberram och XTR-växlar.
Vad det gäller elcyklarna så tror jag mer det beror på vilka som väljer att elcykla än på cyklarna i sig när det gäller vilka faror de utgör.Dom tar upp elcyklar och att dom skapar otrygghet också:
Lustigt att dom själva anser att dom själva är ett problem, och att fordonets toppfart i sig är ett problem. 25kmh är för fort alltså, lustigt, jag snittade 26 på 33km före jobbet i morse, med vinterdäck och allt
Toppfarten är väl inget problem. Det är bara det att de som väljer elcykel tror att det innebär att man måste hålla 25kmh hela tiden - överallt.
För övrigt är jag grymt sugen på att elkonvertera min ena cykel nu. Jag har kommit fram till att cykelpendla till jobbet för mig är mest bara slitsamt och inte ger någon vidare motion när jag cyklar sträckan fem dagar i rad (ca 12km enkel resa och 120 höjdmeter). Och då har jag aldrig energi över för att ge mig ut och nöjescykla i skogen någon kväll eller helg. Min nuvarande hypotes är att elpendla till jobbet och sedan ge sig ut på ett par grisigt jobbiga motionspass i skogen varje vecka skulle vara något jag skulle må bättre av.