Stora cykeltråden

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Har aldrig förstått ringklockan. Jag säger ett högt ”PLING!!” bara. Det funkar jättebra och jag möts oftare av ett leende.

Fast jag cyklar sällan i trafiken numera, tycker cykel är ett tradigt fortskaffningsmedel, för dålig ROI helt enkelt. Men som lek och motion är cykel fantastiskt!
Svensken är inte känd att göra väsen av sig så ringklockan är lika svår att använda som att säga ursäkta eller förlåt. :crash
En av mina cyklar har en ringklocka som inte ger ifrån sig så mycket ljud så där är det pling också! :hihi
För min del är cykeln mest ett trevligt transportmedel även om det inte varit torrt de senaste dagarna.

ROI, Republic of Ireland, är ett populärt cykelland! :tummenupp

ROI

The initialism "ROI", for "Republic of Ireland", is also often used outside official circles. Shorter colloquial names include "the Republic" or "the South".

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu har jag kommit en bit. Repig ram, den har skramlat runt i förråd i många år ser jag, inget av det mekaniska är slitet alls. Kassett och framdrev är i utmärkt skick tex.

Svingen verkar ok, inte hittat några sprickor eller frasiga ställen, så den är nog ok.

Annars är det bara att tvätta tvätta tvätta...

Bifogat

• 2021-05-28 13.59.54.jpg
    2021-05-28 13.59.54.jpg
    6.8 MB · Visningar: 20
  • 2021-05-28 14.00.41.jpg
    2021-05-28 14.00.41.jpg
    4.3 MB · Visningar: 21
  • 2021-05-28 14.00.49.jpg
    2021-05-28 14.00.49.jpg
    6.4 MB · Visningar: 18
  • 2021-05-28 14.01.14.jpg
    2021-05-28 14.01.14.jpg
    4.8 MB · Visningar: 16
  • 2021-05-28 14.01.45.jpg
    2021-05-28 14.01.45.jpg
    4.3 MB · Visningar: 14
  • 2021-05-28 14.03.42.jpg
    2021-05-28 14.03.42.jpg
    5.1 MB · Visningar: 16

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag kommit en bit. Repig ram, den har skramlat runt i förråd i många år ser jag, inget av det mekaniska är slitet alls. Kassett och framdrev är i utmärkt skick tex.

Svingen verkar ok, inte hittat några sprickor eller frasiga ställen, så den är nog ok.

Annars är det bara att tvätta tvätta tvätta...

:jisses Är vevarmen och alla tre dreven gjorda i ett stycket? Eller ser jag fel?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
:jisses Är vevarmen och alla tre dreven gjorda i ett stycket? Eller ser jag fel?
Vevarmen går att skruva av, men resten är ett stycke. Otroligt coolt och lika otroligt dåligt. En rutten idé då drev i alu slits fort. Som tur är är mina exemplar ok. CODA 501 heter just denna modell, och tillverkades av Magic Motorcycles.

Det var många knäppa lösningar under nittiotalet på MTB-sidan. Vissa saker funkade bra, andra inte. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dagens morgonrunda slutade på ett ganska oväntat sätt:
1622449114317.png

Jag cyklade om en kille, hoppade över en dagvattenbrunn och när jag skulle trampa igen så rasslade det till och tog stopp. Jag tänkte att kedjan hade hamnat på sniskan i hoppet, men det visade sig att klingorna lutade ut åt höger istället, och klämde kedjan mot växelföraren. Ungefär 47925 km har cykeln rullat. Jag är iofs glad att det hände med lite rull, och inte när man häver sig iväg med allt man orkar efter ett rödljus :näsblod

Det är dessutom helt omöjligt att få tag på CS-5700, visst, dom har några år på nacken, men jag trivs med dom och har en del klingor ligger på hyllan. Nya 105an är ju dessutom 2x11, jag har ju tiodelat bak, men jag vet inte hur stor skillnad det gör att ha ett vevparti gjort för elvadelat när man kör tiodelat? :va Å andra sidan verkar det inte spela någon gigantisk roll heller, det verkar vara ganska utplockat med vettiga vevpartier alldeles oavsett, i synnerhet om man inte vill ha mystiska utväxlingar, jag trivs bra med 34-50 fram och 11-25 bak.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Inte vad man vill upptäcka, nej.
Tillverkar inte tredjepart fortfarande femarmade vevar, ex. FSA?
Har mycket svårt tänka mig att det skulle spela roll om klingan är för 11-delad, men kedjan 10. Om nån skillnad öht så är det väl delar av mm.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Inte vad man vill upptäcka, nej.
Tillverkar inte tredjepart fortfarande femarmade vevar, ex. FSA?
Har mycket svårt tänka mig att det skulle spela roll om klingan är för 11-delad, men kedjan 10. Om nån skillnad öht så är det väl delar av mm.
Shimano tillverkar/har precis slutat tillverka fembults med 110mm bultcirkel, men det är slut precis överallt. Det fanns 2 i Tyskland i eftermiddags, men då hann jag inte beställa, och nu är dom också slut :huvet Jag hittade ett set i Indien, men det kändes lite väl krångligt. Så det lutar nog åt att shoppa loss på ett set nya 105or, men jag ska ringa en kontakt imorgon innan jag beställer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har precis haft snarlika bekymmer. Dåliga vevlager på en gammal tandem jag köpte i vintras. Original vevlager var någon inpressad historia av plast och jag hittade inga nya med rätt mått så det slutade med att jag fick svarva hylsor och montera ett lager med mindre diameter.

Sen när det var klart och jag monterade kedjan mellan vevarna så märker jag att kedjan är för utsliten så det var bara att börja beställa mer delar ?

Ångrar att jag köpte skiten. Tänkte när jag köpte den att det kryllar ju inte av tandemcyklar och en cykel lagar man ju snabbt oavsett fel men det gick inte så snabbt.

Bifogat

• IMG_20210531_183103.jpg
    IMG_20210531_183103.jpg
    592.8 KB · Visningar: 8

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vevar kan vara lite meckigt men att byta kedja kan ju inte vara kärnfysik :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej det är väl inte kärnfysik direkt, ska byta ena drevet också och det sitter svetsat fast men det löser sig nog.
Men att få kedjan levererad verkar däremot vara kärnfysik.

Beställde från cykelgear och efter att jag inte fått paketet på tre veckor började jag kolla och ser att paketet verkade ha fastnat i Malmö.
Jag mailade cykelgear och 90 minuter senare fick jag svar trots att det var söndag, 13/6 dom skulle kontakta Schenker.
Måndagen efter så ändrar Schenker till att dom levererat paketet åt mig redan 28/5 men jag har inte sett nåt paket.
Jag väntar fem dagar för att se om nåt paket dyker upp sedan mailar jag cykelgear igen men nu svarar dom inte alls.
Ytterligare fyra dagar senare mailar jag igen och frågar varför dom inte svarar. Fortfarande inget svar så nu efter 1.5 dygn har jag precis beställt två kedjor från bikester.se istället och det var sista gången jag beställde nåt från cykelgear.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har knappt börjat cykla än. Har så mycket andra leksaker. Men är inte orolig. Har tränat ben mm. Så det blir ”upp till bevis” när jag cyklar till Uppsala nästa gång?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
DSC_2856.JPG
Tar bilen, cyklarna och klätterutrustning genom Sverige med tjejen. Cyklade faktiskt Rättvik till Leksand och tillbaka, både via grusvägar och stigar. Fanns väl utmärkt på appen Trail Forks.
Ikväll tältar vi på en camping, annars blir det mestadels rum, air-bnb eller stugor.
Min GT från 98 rullar fint :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Idag stötte jag på en kille från presidiet i intelligensreserven. Det är en bred cykelbana med gångbana till vänster åt det håll vi cyklade, dom är åtskilda av ett streck. Det är ett officiellt pendlarstråk i södra delen av Stockholm, så en hel del cyklister på morgonkvisten. Han cyklar mot strömmen, på gångbanan, på cykelbanan vinglar hans lilla grabb, troligen på väg till dagis. Mötande får möta dom i vänstertrafik, och passa på när grabben vinglar undan. Pappan pratar i mobilen, och använder den som skygglapp på sonens sida. Jag tycker att det hela är ganska uselt, både för grabbens skull, som visserligen gör så gott han kan, och för alla mötande. Så jag rullar upp bredvid farsan och säger relativt glatt "Hej, du borde kanske hålla lite mer koll på grabben, istället för att prata i telefon?". Då vrålar han "HÅLL KÄFTEN JÄVLA IDIOT!!!!", jag muttrade detsamma och cyklade vidare. Med lite tur blev den i andra ändan sur på att bli vrålad i örat åtminstone. Men han var max 80-talist, så han är väl skolad i att världen ska kretsa kring honom och alla andra ska hjälpa/anpassa/flytta sig :huvet

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kul med hobbys *vid sidan om hojandet*, jag tänker inte läsa hela tråden, bara klara upp att jag avlagt en HELIGT LÖFTE att ***aldrig igen trampa för att ta mig fram***.

Trampandet har jag lagt bakom mig. Att "cykla" gjorde man som barn, samt innan dom smarta farbröderna i leksaksfabriken uppfann förbränningsmotorn. Sedan dess är meningen med livet att rulla fram på två hjul, doftandes god bensin, kryddad med avgas, sliten koppling och aningens olja, .. vågar man fresta med en liten nypa asbest på det? Det som är bra för mig måste ju vara bra för miljön. Ibland känner jag mig som en äkta miljöaktivist!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Idag stötte jag på en kille från presidiet i intelligensreserven. Det är en bred cykelbana med gångbana till vänster åt det håll vi cyklade, dom är åtskilda av ett streck. Det är ett officiellt pendlarstråk i södra delen av Stockholm, så en hel del cyklister på morgonkvisten. Han cyklar mot strömmen, på gångbanan, på cykelbanan vinglar hans lilla grabb, troligen på väg till dagis. Mötande får möta dom i vänstertrafik, och passa på när grabben vinglar undan. Pappan pratar i mobilen, och använder den som skygglapp på sonens sida. Jag tycker att det hela är ganska uselt, både för grabbens skull, som visserligen gör så gott han kan, och för alla mötande. Så jag rullar upp bredvid farsan och säger relativt glatt "Hej, du borde kanske hålla lite mer koll på grabben, istället för att prata i telefon?". Då vrålar han "HÅLL KÄFTEN JÄVLA IDIOT!!!!", jag muttrade detsamma och cyklade vidare. Med lite tur blev den i andra ändan sur på att bli vrålad i örat åtminstone. Men han var max 80-talist, så han är väl skolad i att världen ska kretsa kring honom och alla andra ska hjälpa/anpassa/flytta sig :huvet
Trafikvett är bara ett ord när vi har Noll Vision... :huvet
Idag var jag hyfsat ensam men det har hänt att jag cyklat över Vasabron för att handla te på eftermiddagen. Och det är förvånande många som inte håller samma tempo utan kör i högre hastighet, oavsett om det är lämpligt eller inte.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ni som cyklar racer hur fort kör ni på en träningsrunda?
Jag cyklar ibland kör alltid själv och rundor som är 5-6 mil. Jag har som mål att försöka få snitt fart på 30 km/h ibland lyckas det beroende på vind mm.
Vad är normalt tränings tempo?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag var åxå ute å cykla idag. Starta efter 12 å kom hem 16.45.
Blev rätt många mil. Barn får man se upp med. Även andra cyklister
Härligt cykelväder?
När jag cyklar långt ligger jag mellan 25-30 kanske
Fart å längt å tid är inte så viktigt. Igår sprang jag i 38 minuter

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ni som cyklar racer hur fort kör ni på en träningsrunda?
Jag cyklar ibland kör alltid själv och rundor som är 5-6 mil. Jag har som mål att försöka få snitt fart på 30 km/h ibland lyckas det beroende på vind mm.
Håller man 30 i snitt själv över 5-6 mil så är det skapligt bra är min erfarenhet, vilket iofs inte är legendariskt mycket men jag tränade en del runt 2010. Då kunde jag tuffa runt på höga 30 i snitt i grupp över en 10-15 mil. i lite fördelaktigt väder har jag kört 15 mil själv med totalsnitt på 30 som bäst (till landet).

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hur långt är ett snöre? Ska du plåga dig över längre tid, försök att inte ligga över 85% av maxpulsen. Kör du intervaller upp till maxpuls, se till att få ned pulsen till 60% mellan intervallerna. Hur fort eller sakta det är spelar mindre roll.

• Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom