Stora cykeltråden

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mycket av det där är ju knappt att definiera som skada.
Vader tex, jag fick gubbvad för 1-2 år sedan, så jag kunde inte alls springa ett tag men jag kunde fortfarande gå och cykla som vanligt.
Samma med tjejen i länken, hon simmade och cyklade när hon var skadad.

Jag fortsätter nog att försöka alternera träningen.
Ja, allt är ju relativt, vissa sjukskriver sig ju för en stukning, och andra fortsätter som brevbärare med gipsade fötter. Men löpning kräver ju bättre teknik, och det är stötigare, en relativt hyggligt inställd cykel är ju alltid snällare, generellt sett. Men visst, det är ju många som bultar på klossarna fel och har sadeln alldeles för lågt.

Vi hade någon hälsosatsning på jobbet för en massa år sen, med bland annat spinning. Jag var enda cyklisten, och några till var hyggligt tränade, men den stora majoriteten var det inte. Man kunde höra hur knäna ploppade runt om i lokalen när instruktören körde ett sittande bergspass, dvs maxbelastning och låg kadens :dummer

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Och med sadeln för högt å lång sträcka blir det ryggproblem för somliga. Har läst om det på olika forum. På lopp på tv ser man att en del trivs bättre med lite lägre sadel.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag gjorde ju bort mig första turen på racern. Hade sadeln för högt och klossarna för långt fram. Då får man visst inflammation i hälsenorna efter en tur på drygt 11 mil... Fick jag lära mig hårda vägen

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mycket av det där är ju knappt att definiera som skada.
Vader tex, jag fick gubbvad för 1-2 år sedan, så jag kunde inte alls springa ett tag men jag kunde fortfarande gå och cykla som vanligt.
Samma med tjejen i länken, hon simmade och cyklade när hon var skadad.

Jag fortsätter nog att försöka alternera träningen.
Ptja, jag genomförde en hockeymatch som domare med dubbelsidig lungemboli så vad man klassar som skada är kanske lite flytande men sjukvården har kanske lite mer fack att stoppa saker i.

/R

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag gjorde ju bort mig första turen på racern. Hade sadeln för högt och klossarna för långt fram. Då får man visst inflammation i hälsenorna efter en tur på drygt 11 mil... Fick jag lära mig hårda vägen
Liknande för mig, satt 1-2 cm för högt på Vätternrundan. Var nära att kliva av i Hjo, satans ont mitt fram på knäskålen, som en syl rakt in. Men fortsatte och tog mig runt. Men sedan kunde jag inte cykla resten av året, när jag satte mig på cykeln igen på våren fick jag samma syl in i knät igen. Lyckades bli av med skiten via sjukgymnastik, men efter att ha sänkt sadeln så har det inte återkommit. Snart 20 år sedan, men jag cyklar inte lika mycket längre och Vättern var det 10 år sedan sist.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Liknande för mig, satt 1-2 cm för högt på Vätternrundan. Var nära att kliva av i Hjo, satans ont mitt fram på knäskålen, som en syl rakt in. Men fortsatte och tog mig runt. Men sedan kunde jag inte cykla resten av året, när jag satte mig på cykeln igen på våren fick jag samma syl in i knät igen. Lyckades bli av med skiten via sjukgymnastik, men efter att ha sänkt sadeln så har det inte återkommit. Snart 20 år sedan, men jag cyklar inte lika mycket längre och Vättern var det 10 år sedan sist.
Är du säker på att det bara var sadelhöjden, och inte offset eller vinkel på foten? Normalt sett brukar ju ont fram i knät betyda för låg sadel och ont i baksidan för hög sadel.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Grundinställning för sadelhöjd är att sitta på sadeln och ha hälen på pedalaxeln med sträckt ben om jag inte missminner mig, jag har lite högre sadel än så iaf på räsern. Beror lite på skor och klossar och sånt.
Sen kan man be en kompis kolla hur det ser ut när man cyklar, har man för hög sadel så åker baken sida-sida när man trampa (man når inte ner riktigt) och för låg sadel så har man väldigt böjt ben när man är i nedersta läget på veven,
SEN blir det svårare men placering av sadel osv...

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Här är tips på vad du kan göra själv om du får problem med löparknä:

• Låt knät vila några dagar.
  • Börja träna i lugnare tempo, till exempel kortare pass med mindre belastning på knät.
  • Se över ditt gång- och löpmönster och säkerställ att du inte belastar foten på fel sätt. Kanske behöver du anpassade skor eller specialutformade sulor? Kanske behöver du ändra din löpteknik?
  • Om du är cyklist kan du prova att sänka sadelhöjden för att minska belastningen på knät i utsträckt läge.
  • Om besvären inte går över bör du söka vård

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är du säker på att det bara var sadelhöjden, och inte offset eller vinkel på foten? Normalt sett brukar ju ont fram i knät betyda för låg sadel och ont i baksidan för hög sadel.
Som sagt, jag cyklar lite nu och inte jättemycket förut heller. Köpte cykeln ny år 2000, efter min första Vättern. Jag har fortfarande samma trampor, köpte nya skor för 2-3 år sedan så jag är ganska övertygad om att jag sträckte ut benet lite för mycket. Ganska mycket som är samma som när jag köpte cykeln, det jag testat med olika av är sadlar (men först flera år efter min skada) då jag har ena jämrans knölar från höftbenet ner som kan göra ont. Hittills bästa sadeln är en Biltema, som de faktiskt säljer fortfarande.

Jag har inte klossar, utan kör med MTB-clips, vad de nu heter. Har sett till att de är smorda ordentligt efter skadan, ett tips var (som jag dock inte tror att det var) att jag satt lite snett med foten om den inte kunde röra sig lite i clipset.

Edit:
SPD heter det som jag har i pedalerna.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är bara å trampa.

Det är det som är problemet ;)

Du behöver ingen dyr specialcykel, inga dyra specialkläder eller hålla en viss hastighet i ett visst antal mil för att cykla.:fakta
Du kan cykla för att det är ett trevligt sätt att färdas på. Att det ger träning är bonus för mig som inte gillar att träna. :tummenupp
Har du några kilon som behöver komma väck så kan du ta varje tillfälle där det går att cykla istället för något annat sätt att transportera dig. Inga krav på hastighet, puls eller antal kilometer.

Det går att cykla fort och lycrafritt! ;)

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Du behöver ingen dyr specialcykel, inga dyra specialkläder eller hålla en viss hastighet i ett visst antal mil för att cykla.:fakta
Du kan cykla för att det är ett trevligt sätt att färdas på. Att det ger träning är bonus för mig som inte gillar att träna. :tummenupp
Har du några kilon som behöver komma väck så kan du ta varje tillfälle där det går att cykla istället för något annat sätt att transportera dig. Inga krav på hastighet, puls eller antal kilometer.

Det går att cykla fort och lycrafritt! ;)

Du glömde att jag skrev det här åxå. Sila mygg å svälja kameler old
Nå jag:
Det är kul å cykla.
Se lite andra platser.
Det är bara å trampa

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du glömde att jag skrev det här åxå. Sila mygg å svälja kameler old
Nå jag:
Det är kul å cykla.
Se lite andra platser.
Det är bara å trampa
Nja, jag citerade det uncletom citerade eftersom svaret annars blivit lite konstigt... :krama

Men för din skull kommer här både mygg och kameler! För du glömde visst något själv!:crash
För det viktigaste är inte vad du cyklar på utan att du cyklar! :hej

Plåga dig???
Det är kul å cykla.
Se lite andra platser.
Det är bara å trampa.
Ok det är en materialsport av guds nåde?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ja gå bakåt i tråden. Mycket snack om material. Jag är ganska oskyldig där. Jag beklaga mig att det är en materialsport.
Det är inte :smasha från min sida, du får lägga hur mycket eller lite pengar du vill! :krama

Jag går min egen väg och sitter i sadeln på det jag gillar. Oavsett om jag är ensam om det eller inte, vare sig det är en trampcykel eller SportHoj. ;)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja gå bakåt i tråden. Mycket snack om material. Jag är ganska oskyldig där. Jag beklaga mig att det är en materialsport.
Om man tänker efter så finns det jävligt få saker som inte är det, i princip allt är trevligare med bra utrustning. Undantaget är banne mig att grilla korv, där räcker det med en tilltäljd pinne och en brasa :fakta

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om syftet bara är träning så räcker det ju med en gammal militärcykel, och ett par gamla bygelpedaler. Dom är ju relativt pålitliga också.
Jag gjorde ju ett försök med en kinesisk cykel för 600kr. Blev lite extra meklande och jag kapitulerade tredje vintern när styrstammen brast.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...