Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Efter år av pyssel och en bit över 5000 mil var jag och min Corratec C-cross ganska väl ihoptrimmade, men allt har ett slut. Häromveckan böt jag kedja, kassett och trissor rutinmässigt, men det visade sig att jag behövde byta lilla klingan också, så jag slängde cykeln uppochner, och hittade ett 1x3mm stort eroderat hål i ena kedjestaget, och det var väldigt lätt att pilla upp det till 2x5mm, så jag bestämde mig för att den ramen hade gjort sitt där och då.
Så då drog jakten igång igen, i slutet av säsongen, i en tid av svajiga leveranser och komponentbrist. Jag är dessutom rätt lång. Det visade sig fort att det var konstiga färger i storlek small som gällde, eller tävlingscyklar för >50 papp, ingen riktig match kände jag. Efter mycket grävande och kollande så visade det sig att det som fanns var Corratec hos TCM, man kan ju fråga sig varför just dom inte säljer slut, och jag hade väl bestämt mig för att undvika dom, men jag fick krypa till korset.
Det blev alltså en Corratec Allroad, en pendlarcross/gravel med skärmfästen, Tiagra osv. Dom preppade den för leverans och jag fick hem den. Sen började, som vanligt, bedrövelserna. Till att börja med så hade dom inte pumpat däcken, alls, och styret satt brutalt snett, men det är ju lätt fixat. Vad värre är, att med en smal skärm så går det inte att använda stora klingan i fram, för då tar framväxeln i skärmen, dom kör med down swing och vajern kommer nerifrån, så hävarmen i växeln tar i skärmen. Nåja, fram med Dremeln och kapa ur skärmen, då inser jag ju att den dessutom är uselt förspänd så att jag måste lossa vajern och spänna om.
Det är också en 61cm-ram, men med 170mm vevarmar Vilket jag ju kan förstå varför, eftersom vevpartiet sitter ca 3-4 cm lägre på den här ramen jämfört med den förra. Jag har lixom lärt mig hur jag kan ha tramporna i böj, men det stämmer ju inte nu, så jag skrapar i stup i kvarten
Broms/växelreglage satt väldigt invinklade, typ 25grader inåt, väldigt obekvämt, och på ett väldigt konstigt ställe i bocken, men eftersom dom har styren för dvärgar på cyklar för vuxna så ska det ändå bytas.
Nåja, när jag ändå höll på så tänkte jag slänga på mina slicks och byta ut noname-kassetten mot min 105-kassett som hann med 23km. Det gjorde att det blev en helt ny cykel. Men, när jag fick av däcken kom nästa överraskning, fälgbanden satt i sicksack, eftersom dom hade en sicksack-form, bitvis satt dom ungefär rätt, bitvis täckte dom bara halva nippelhålen och satt i kläm mellan däck och fälgkant. Det gick inte att få rätt, hårdplast med fel form, så jag böt dom också.
Nu är vi nästan på banan, jag ska bara lista ut vad det är som knackar i skiten. Som sagt, måste man ha en ny cykel har man inte så mycket alternativ, och det är ju uppenbart varför dom är dom sista att få slut på grejer. Jag försäkrade mig också om att jag inte på något vis behöver komma tillbaka till dom för att göra några av dom kostnadsfria servicarna, att garanti mm gäller ändå. Dom där klåparna ska man ha minimalt med att göra känner jag.
Så då drog jakten igång igen, i slutet av säsongen, i en tid av svajiga leveranser och komponentbrist. Jag är dessutom rätt lång. Det visade sig fort att det var konstiga färger i storlek small som gällde, eller tävlingscyklar för >50 papp, ingen riktig match kände jag. Efter mycket grävande och kollande så visade det sig att det som fanns var Corratec hos TCM, man kan ju fråga sig varför just dom inte säljer slut, och jag hade väl bestämt mig för att undvika dom, men jag fick krypa till korset.
Det blev alltså en Corratec Allroad, en pendlarcross/gravel med skärmfästen, Tiagra osv. Dom preppade den för leverans och jag fick hem den. Sen började, som vanligt, bedrövelserna. Till att börja med så hade dom inte pumpat däcken, alls, och styret satt brutalt snett, men det är ju lätt fixat. Vad värre är, att med en smal skärm så går det inte att använda stora klingan i fram, för då tar framväxeln i skärmen, dom kör med down swing och vajern kommer nerifrån, så hävarmen i växeln tar i skärmen. Nåja, fram med Dremeln och kapa ur skärmen, då inser jag ju att den dessutom är uselt förspänd så att jag måste lossa vajern och spänna om.
Det är också en 61cm-ram, men med 170mm vevarmar Vilket jag ju kan förstå varför, eftersom vevpartiet sitter ca 3-4 cm lägre på den här ramen jämfört med den förra. Jag har lixom lärt mig hur jag kan ha tramporna i böj, men det stämmer ju inte nu, så jag skrapar i stup i kvarten
Broms/växelreglage satt väldigt invinklade, typ 25grader inåt, väldigt obekvämt, och på ett väldigt konstigt ställe i bocken, men eftersom dom har styren för dvärgar på cyklar för vuxna så ska det ändå bytas.
Nåja, när jag ändå höll på så tänkte jag slänga på mina slicks och byta ut noname-kassetten mot min 105-kassett som hann med 23km. Det gjorde att det blev en helt ny cykel. Men, när jag fick av däcken kom nästa överraskning, fälgbanden satt i sicksack, eftersom dom hade en sicksack-form, bitvis satt dom ungefär rätt, bitvis täckte dom bara halva nippelhålen och satt i kläm mellan däck och fälgkant. Det gick inte att få rätt, hårdplast med fel form, så jag böt dom också.
Nu är vi nästan på banan, jag ska bara lista ut vad det är som knackar i skiten. Som sagt, måste man ha en ny cykel har man inte så mycket alternativ, och det är ju uppenbart varför dom är dom sista att få slut på grejer. Jag försäkrade mig också om att jag inte på något vis behöver komma tillbaka till dom för att göra några av dom kostnadsfria servicarna, att garanti mm gäller ändå. Dom där klåparna ska man ha minimalt med att göra känner jag.