Sen ska knäna hålla för löpning vilket inte mina gör. Cykel är en bra sport för gubbar
Ja gubbkroppen tål ju betydligt fler timmar på cykeln än med jogging men jag vill alternera.
Knän och ben går ofta att träna upp men man måste ju börja försiktigt. Jag har för tung kropp kombinerat med ett riktigt dåligt knä, avslitna korsband och skadad menisk. Jag springer ganska korta sträckor och undviker asfalt.
Jag hade flera år med nästan obefintlig träning och egentligen var det nog svärfar som sparkade igång mig igen för några år sedan under semestern.
Troligen trodde han att den där tjockisen orkar nog inte mycket men någon slags kondition hade jag ändå kvar och vi sprang väl bara 2km.
Jag fick stanna och göra armhävningar för att hålla uppe pulsen medans jag väntade på svärfar. Sen ville han inte springa mer och det är svårt klandra en gubbe på kanske 70 år som rökt hela livet, han gjorde ändå bra ifrån sig.
Men jag fick med svågern på samma 2km någon dag senare, 10 år yngre än mig men efter en tur var inte heller han intresserad av fler gånger.
Så nästa gång blev det svägerskans tvillingar som fick springa stafett. Inte heller dom orkade mer än en gång.
Sedan dess brukar jag skoja och säga att jag sprungit ihjäl tre generationer av fruns familj.