Stora häftiga saker...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
MILLAU, France - Piercing the sky above the verdant hills of southern France, a roadway bridge hailed as the tallest in the world was officially inaugurated Tuesday.

Celebrated as a work of art and an object of French national pride, the Millau bridge will enable motorists to take a drive through the sky — 891 feet above the Tarn River valley for 1.6-mile stretch through France’s Massif Central mountains.

Designed by British architect Norman Foster, the steel-and-concrete bridge with its streamlined diagonal suspension cables rests on seven pillars — the tallest measuring 1,122 feet, making it 53 feet taller than the Eiffel Tower.
Ohh Antar att det är högt staket annars hade det varigt perfekt för vär base jump från bil :D
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Var inte Stena Queen världens största ULCC. 500 000 dwt har jag för mig. Hon kanske är upphuggen nu?

En av de mest legendariska svenska handelsfartygen var ju iaf Nihon. Nästan bara örlogsfartyg som kunde hänga på henne på den tiden. Motorfartyg med turbinfartygsprestanda. Bra reklam för Götaverkens dieslar. :D

nihon_1972_1.jpg

Stena Queen med systerbygge Stena King var "bara" på 457.000 dödviktston. Troligtvis upphuggna vid det här laget. Turbintankers från 70-talet är det ont om i aktiv drift numera.

Nihon ja, ett sånt bygge. Byggd på landskronavarvet 1972. Två 10-cylindriga och en 12-cylindrig Götaverkenmaskiner som drev en skruv var. Närmare 60.000 kW i framdriftseffekt med jagarskrov. :banana
Förlängdes på 80-talet i Korea. Tyvärr var förlängningen mindre lyckad då hon i slutet av 90-talet bröts itu just i förlängninen på nordatlanten.

För ett antal år sedan seglade jag med en kille som var på Nihon under oljekrisen på 70-talet. Mot alla odds hade de lyckats bunkra fullt i Japan och gick över stilla havet men upptäckte när de skulle genom Panamakanen att de hade för mycket djupgående. Kreativta lösningar är ju alltid bra och en fullgasrepa upp till Alaska och tillbaka igen gjorde att de klarade djupgåendet genom kanalen.

5 år senare kommer ett förtydligande.

457.000 DWT-arna Stena King och Stena Queen skrotades i Kina maj och juni 2003.





Bättre sent än aldrig. Förtydligandet, inte skrotningen...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Ca 180 kubik i skopan!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Max rpm är 102. Känndes först lite väl högt men de har minskat slaglängden till "bara" 2500 mm så medelkolvhastigheten borde ligga ungefär i paritet med B&W:s MC-maskiner som har slaglängd på över 3 meter.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det har funnits några Marion i Sverige också. Användes vid bl.a. byggen av vattenkraftverk. Dock inte lika stora.

Se där ja. =) Jag såg en annan monstruös maskin i samma programserie som visade Big Muskie, men minns inte vad den gjorde. Den var i alla fall för stor för larvfötter, så den fick två "plattor", som den "gick" med. Säkert också någon dagbrottsmaskin. =) Minnet säger att den påminde starkt om maskinen i första inlägget, men google visar inget, och inte youtube heller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag inte missminner mig så går/gick de svenska Marion-maskinerna på det viset också. Du kan se plattorna i den svenska filmen ovan. När den arbetar står den på den stora centrala plattan, när den går använder den de yttre avlånga plattorna och lyfter sig framåt, ställer ned sig på den centrala plattan, lyfter sidoplattorna och kan nu ta ett nytt kliv.

/Jörgen
Se där ja. =) Jag såg en annan monstruös maskin i samma programserie som visade Big Muskie, men minns inte vad den gjorde. Den var i alla fall för stor för larvfötter, så den fick två "plattor", som den "gick" med. Säkert också någon dagbrottsmaskin. =) Minnet säger att den påminde starkt om maskinen i första inlägget, men google visar inget, och inte youtube heller.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Om jag inte missminner mig så går/gick de svenska Marion-maskinerna på det viset också. Du kan se plattorna i den svenska filmen ovan. När den arbetar står den på den stora centrala plattan, när den går använder den de yttre avlånga plattorna och lyfter sig framåt, ställer ned sig på den centrala plattan, lyfter sidoplattorna och kan nu ta ett nytt kliv.

/Jörgen

Jaaaa, hur tusan kunde jag missa det när jag tittade på filmen? :va Måste ha blivit distraherad av musiken. :p
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det har funnits några Marion i Sverige också. Användes vid bl.a. byggen av vattenkraftverk. Dock inte lika stora.

Den där rensar en sligdamm nuförtiden. Eller gjorde, vet inte om de skrotat henne ännu.
3,3 kV som drivning, manuell y-d start om jag inte minns galet, det var de två spakarna man såg i reportaget.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om jag inte missminner mig så går/gick de svenska Marion-maskinerna på det viset också. Du kan se plattorna i den svenska filmen ovan. När den arbetar står den på den stora centrala plattan, när den går använder den de yttre avlånga plattorna och lyfter sig framåt, ställer ned sig på den centrala plattan, lyfter sidoplattorna och kan nu ta ett nytt kliv.

/Jörgen

Precis så. Ser ut som paddans gång ungefär.

Hittade en film med en variant på det hela:

 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Prora är helt klart en upplevelse. Jag rekommenderar Rügen o Stralsund generellt. Värt ett besök.
På tal om stora häfiga saker så finns det ett bra museum i Munster utan ¨
http://www.panzermuseum-munster.de/index.php?id=home
Det börjar bli bråttom att se Prora tror jag.
Om jag fattat rätt, så är det sålt och skall bli bostäder.

Jag hade turen att få se Lingotto när det bara var nergånget.
Nu är det köpcentrum.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Nu är dessa prylar små i jämförelse med de som blacktriple snackar om. Men dom är fortfarande rätt stora.

IMG_20131017_093126.jpg
Propellrar och roder på M/S Gotland. Runt 25 000 hk per propeller vid normala driftsförhållanden. 34 000 hk om man kopplar ur begränsningen



IMG_20131115_111437.jpg
En av de 4 huvudmaskinerna. Wärtsilä V12-or (minns inte modellbetäckning)
Nu syns det knappt pga dålig kamera, men det sitter en kille i vevhuset bakom vevaxeln.

Stort é coolt!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top