Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Just nu har jag ingen lust att köra alls, går i försäljningstankar. Ska ta en sväng med Paser i eftermiddag och se hur det känns.

även jag håller med. Har allvarligt börjat fundera på om man ska sälja eller byta ner sig. Men sen måste man ändå tänka att det som hände inte egentligen var oväntat, även om man inte tror att det ska hända så vet man längst bak i huvudet att någon gång kommer nått sånt här inträffa så som de flesta av oss kör.
Vi alla som kör är ju medvetna om riskerna som vi tar när vi kör som vi gör och vad resultatet kan bli om nått går fel. Så denna händelsen kom som en chock men ändå var det inte oväntat.
Dock börjar ja ändå fundera på att sälja hojen, eller i fortsättningen försöka köra med huvet och kanske inte ta alla onödiga risker som man utsätter sig och andra för.

Vilken tid ska ni köra i dag? ja vill nog hänga på i lungt tempo om det går bra?
mitt nr är 0735 123 343 sma när ni vet tid...

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Själv känner jag att jag har tappat suget för tillfället, men samtidigt vet jag att det kommer tillbaka. Man blir avtrubbad.

Vurpa kan man göra precis var som helst, men dödsolyckorna inträffar framför allt när det finns 1) mötande trafik, 2) träd, stenar eller andra hårda föremål invid vägen, 3) korsningar där bilar svänger av och på samt framför allt 4) krön och blinda kurvor.

Köra bana är skitkul, mycket roligare än trafik, men med 12 mil till närmsta bana och sex-sju tillfällen per år att köra där så känns det inte aktuellt att lämna gatan helt och hållet.

Det man måste göra är att vara försiktigare helt enkelt. Ge fan i att köra fort över krön eller genom blinda kurvor. Man får välja sina tillfällen liksom, och bara gasa på där man verkligen känner till omgivningen och vet att det inte finns några potentiella dödsfaror bakom nästa krök.

Jag funderade mycket på det här efter min olycka i somras och min uppfattning är att det GÅR att köra säkrare (om än inte helt säkert) om man tar det lugnt i trafiken och väntar tills man kommer till vägar man fri sikt och "mjuka" avåkningszoner.

I lördags var det flera tillfällen då jag var glad att jag inte låg först, t ex när man ser ryggen på killen framför försvinna över ett krön i 160 km i timmen uppe på nån väg på Orust där man har noll koll. Samma sak kunde hänt oss som hände Fabbe och Nino.

En brist i min teori med att bara köra inspirerat på vägar med perfekta säkerhetsförhållanden (de fyra punkterna ovan) är att det finns jävligt få sådana vägar. Möjligen nåt vägavsnitt vid Lygnern och nåt annat här och där, men de är försvinnande få.

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Götaplatsen 17:00 21/4

Har som sagt tappat suget men tänkte hoppa upp på hästens rygg igen!

Nu har jag inte åkt med så många ggr, men jag är gärna med om ni tar en sväng i kväll. Men vill ni åka för er själva så respekterar jag det.

Vilken tid ska ni köra i dag? ja vill nog hänga på i lungt tempo om det går bra?
mitt nr är 0735 123 343 sma när ni vet tid...

Klart ni ska med. Än så länge blir det jag med Hallin som övningskör och Paser.

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03

okej ja kommer..... ja ska på intervju kl 1600 inne i stan så jag bör hinna till 17 00...eller så blir ja några minuter sen om dom segar sig... vi får se men ja åker direkt till gp efteråt. Och kollar om ni är där.. puss puss

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös

jag kanske dyker upp om jag hinner(jag hoppas jag hinner).har aldrig kört med er innan.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Jag o rallysalle skall ut en sväng men vi ska la ut vid halv 3 tiden startar i kungälv/ytterby vi hadde la tänkt o ta en sväng till härryda för en tyst minut.

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
okej ja kommer..... ja ska på intervju kl 1600 inne i stan så jag bör hinna till 17 00...eller så blir ja några minuter sen om dom segar sig... vi får se men ja åker direkt till gp efteråt. Och kollar om ni är där.. puss puss

Lycka till på intervjun! :tummenupp

Ses på GP ....:)

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Tack för svängen idag, kändes ganska okej ändå. Tyckte lite synd om er med plastraketer som fick sega bakom våra långsamt gående nakenhojar.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Tack för svängen idag, kändes ganska okej ändå. Tyckte lite synd om er med plastraketer som fick sega bakom våra långsamt gående nakenhojar.

Tack själv :tummenupp

Var rätt så skönt att komma ut ändå trots att tankarna vandrade iväg flera gånger...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Ja, tack ska ni ha för trevlig tur. Hade ändå ingen lust att köra fort idag, fast det var lite som en enda lång armhävning på R1:an. :tungan

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad

:hihi fick kört av mig lite innan GP.....:tummenupp

yepp, tack för en fin liten lagom tur

PS. undrar om man ska lägga en slant i mellan för cb:n :hihi DS.

Vilken nostalgi-kick jag fick av att se den 400:an....:tummenupp :D

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Onsdag den 7 maj är det kvällskörning nere på Falkenberg. Det kommer att finnas en grupp med gathojar. Det kostar 350 spänn och är 3x20 minuter (låter lite men räcker mer än väl, man är slut i låren redan efter två pass).

Detta borde väl ligga i tråden "Bankörning och RR" men med tanke på det som har hänt och den aktuella diskussionen om att komma bort från vägarna så känns det ändå motiverat att lägga det här.

Jag kommer nog sticka ner. Skulle vart kul om vi blev ett gäng. För folk som verkar har tappat suget lite på hojåkning, typ RickZ, så skulle det nog göra gott med några sköna pass nere på Falken.

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
brap
Tack för svängen boys. Härligt med en liten spontansväng som det blev för min del. Kändes väl ganska lämpligt med en lugn runda.. Hann ju till gymmet ändå.

Och vad gäller de där nakenhojjarna så har ju de en tendes att svischa förbi min legobit på ett eller annat sätt likförbannat… får la köpa helikopter istället..

Maru, va tror du om att styra nästa sväng mot Göteborgs Kex?

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...