Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Någon som vill köra ner till Falken nästa söndag (21/9) för att se på SM?
Jag, Torak och hans tjej(kör 954) ska ner i alla fall. Racen börjar väl kl 11 så vi åker nog från Kungsbacka runt 10 skulle jag tro. Om någon kör från GBG så kan vi ju sluta upp någon stans:tummenupp

Tips: Köp senaste Bike, i den finns en "kupong" man kan klippa/riva ur som ger gratis inträde:tummenupp Tidningen kostar väl strax under 60 spänn medan inträdet kostar över 100:-:tummenupp :)

Last edited:

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Triumph Street Triple R
Instämmer till fullo! Det får vi göra om :tummenupp Tråkigt med vurpan bara. Men han klarade ju sig bra i alla fall:tummenupp

Hur känns det i kroppen nu?
Blev det någon whisky?

Tycker det var en riktigt trevlig tur! Trots min lilla avåkning, men det gick riktigt bra med både mig och hojen. Stannade vid en mack på väg hem och tvättade av hojen, den blev som ny igen! Kanske skall ta det lite lugnare på dom värsta "kostigarna" man inte kört tidigare.

Verkar bli hyffsat väder i veckan, så än är inte säsongen slut!

Tackar för Kungsbacka-turen idag. :tummenupp
Synd på horneten bara, men det gick ju bra för både man och maskin.

Klarade mig som sagt riktigt bra! Tack för hjälpen!

Last edited:

Snövit

jagärjättemycketupptagen
Gick med
23 May 2008
Hoj
-08 VFR svart som synden
Alex!

Skönt att det gick bra för både dig och maskinen:tummenupp

Själv blev jag stående väntandes på mina vänner som var tillräckligt sena för att vi skulle missa era turer. Dock så fick vi ( 5 hojar ) 20 underbara mil som avslutades med ett bra varv runt Lygnern.

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Ja vad hände egentligen? Jag försökte vänta i 3vägs korsningen där landvettersjövägen tar slut, men ville inte också riskera att bli frånkörd. Sedan tankade vi och körde några varv i rondellen längre bort.

Synd, men ni verkar ju ha klarat er bra ändå :tummenupp

Jaaa jag fattar inte vad som hände... de gick väl inte å åka så många vägar och de går väl inte å komma så långt efter heller.. :va men men.. har du ställt av den nu eller blir det september ut? Jag ska nog inte gruppköra nå mer i sommar.. blir nog någon "njuta sväng" på några mil men annars är det nog oljebyte och vax som gäller för hojens del...

Instämmer till fullo! Det får vi göra om :tummenupp Tråkigt med vurpan bara. Men han klarade ju sig bra i alla fall:tummenupp

Hur känns det i kroppen nu?
Blev det någon whisky?

VA!!! Vurpa den blåa Horneten?? Vad hände? kom in för fort i sväng, bromsa på sig, oljefläck,grus??? Hur gick det med honom.... ?? blev det smul med hojen? jiises...

Tycker det var en riktigt trevlig tur! Trots min lilla avåkning, men det gick riktigt bra med både mig och hojen. Stannade vid en mack på väg hem och tvättade av hojen, den blev som ny igen! Kanske skall ta det lite lugnare på dom värsta "kostigarna" man inte kört tidigare.

Oj.. där är du ju.. vad hände??

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-

Skönt att allt gick bra.

Gäller Alla!

Tänkte på några viktiga grejor för att undvka sådana olyckor.
Det är extra viktigt med hastighetsanpassning på sådana smala vägar med dålig sikt i kurvorna. Nästa gång kommer det en mötande bil eller en ryttare på häst och då är spåret ut ur kurvan blockerat. Då är terängen kanske det enda alternativet för att undvika frontalkrock. Att försöka att bromsa med kraftigt lutande hoj leder ofta till problem med hjulsläpp.
Nu har vi haft tur flera gånger med mjuka avåkningszoner på gruppkörningarna. Nästa gång sker kanske olyckan i Bohuslän med granit eller träd i avåkningszonen och då blir utgången inte lycklig. Så ta det försiktigt genom skymda kurvor på smala vägar.

Håll avstånd till framförvarande hoj så att vi slipper "dubbel klotningar" vid misstag.

Det är även viktigt att alla kör efter sin egen förmåga på gruppkörningarna. Det kan vara folk som är nybörjare med nytt körkort till folk med RR-erfarenhet på gruppkörningarna. Det gör att en förare klarar en kurva fint med goda marginaler men nästa har stora problem i samma hastighet.

Sedan är det bra att alla verkar vara noga med sin egen skyddsutrustning.

Kanske lite OT men viktigt

Tackar för en trevlig körning med bra vägar. Bröndomevägen var första gången för mig.

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Smhi lovar bra väder på Lördag igen lika många som e sugna på körning denna helgen också??

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Hojlös
Bra skrivet CB_tobbe. Har vart lite för många avåkningar på gruppkörningarna det sista...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det går SM/NM tävling i roadracing på Falkenberg motorbana till helgen. Skall köras alla klasser från 125jr till 1000 cc. Kanske några som är sugna att åka dit. Funderar på att dra dit någon av dagarna.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Det går SM/NM tävling i roadracing på Falkenberg motorbana till helgen. Skall köras alla klasser från 125jr till 1000 cc. Kanske några som är sugna att åka dit. Funderar på att dra dit någon av dagarna.

Se mitt tidigare inlägg :tummenupp
Någon som vill köra ner till Falken nästa söndag (21/9) för att se på SM?
Jag, Torak och hans tjej(kör 954) ska ner i alla fall. Racen börjar väl kl 11 så vi åker nog från Kungsbacka runt 10 skulle jag tro. Om någon kör från GBG så kan vi ju sluta upp någon stans:tummenupp

Tips: Köp senaste Bike, i den finns en "kupong" man kan klippa/riva ur som ger gratis inträde:tummenupp Tidningen kostar väl strax under 60 spänn medan inträdet kostar över 100:-:tummenupp :)
Robbanh ska också med ner:tummenupp

Smhi lovar bra väder på Lördag igen lika många som e sugna på körning denna helgen också??

GP/GBG eller Kungsbacka?
Mitt bakdäck börjar bli riktigt dåligt så jag avsår nog från att köra "transportsträcka" till/från GP/GBG. Kör dock gärna en sväng i KBA på lördag:tummenupp

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Det verkar vara mycket avåkningar nu :(
Och det verkar som att det oftast är nya som åker av...

Ni som kör mycket och kan vägarna kanske kan vara lite tydligare för de nya med att de ska hålla sitt eget tempo och att alla väntas in vid vägbyten.
Varna även för farliga kurvor som dyker upp... Finns ju en mängd kurvor som ser snälla ut i ingången men som nyper till ordentligt.

Alla mår dåligt av avåkningar även om personen i fråga klarar sig utan skador.

Bara en tanke...

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Det verkar vara mycket avåkningar nu :(
Och det verkar som att det oftast är nya som åker av...

Ni som kör mycket och kan vägarna kanske kan vara lite tydligare för de nya med att de ska hålla sitt eget tempo och att alla väntas in vid vägbyten.
Varna även för farliga kurvor som dyker upp... Finns ju en mängd kurvor som ser snälla ut i ingången men som nyper till ordentligt.

Alla mår dåligt av avåkningar även om personen i fråga klarar sig utan skador.

Bara en tanke...

Just denna vägen hade nog ingen kört tidigare, eller jo, jag, fast åt andra hållet. Jag låg precis framför Alex! och var på väg att köra av i samma kurva då foten klämdes mot marken, men rätade upp bromsade och la ner igen. Tror att det hade räckt med lite avstånd för att rädda den situationen. Vet inte hur Alex! uppfattade situationen men han hade tydligen sett mig bromsa mitt i kurvan. Jag var även på väg ner i diket tidigare på den korta sträckan med "ny" väg(efter den smala bron) då jag blev lite övermodig, så det du säger är en bra idé och viktigt.

Helvetica

Ett nej är ett kanske på sikt
Gick med
2 Aug 2008
Hoj
En väldigt grön
Köra i grupp

Jag har aldrig varit med på någon gruppkörning förut och det beror främst på att jag antagligen bara skulle ligga sist och lukta på blommorna. Är gruppkörningarna verkligen för alla? Jag vet att man ska köra i sitt eget tempo osv, men om det är så skiftande erfarenhet och hastighet så kan det ju omöjligt vara kul för de som gasar på om de hela tiden måste vänta in de som kör väldigt lugnt?:confused:

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Triumph Street Triple R
Oj.. där är du ju.. vad hände??

Gick för snabbt in i en kurva. Tappade spåret, såg att det låg grus i ytterkant, så jag reste upp och bromsade ist. Landade mjukt på åkern.

Just denna vägen hade nog ingen kört tidigare, eller jo, jag, fast åt andra hållet. Jag låg precis framför Alex! och var på väg att köra av i samma kurva då foten klämdes mot marken, men rätade upp bromsade och la ner igen. Tror att det hade räckt med lite avstånd för att rädda den situationen. Vet inte hur Alex! uppfattade situationen men han hade tydligen sett mig bromsa mitt i kurvan. Jag var även på väg ner i diket tidigare på den korta sträckan med "ny" väg(efter den smala bron) då jag blev lite övermodig, så det du säger är en bra idé och viktigt.

Vi alla låg väll ganska tajt på denna sträckan.. Låg ganska nära dig efter rakan, men backade ändå bak innan kurvan, kanske inte tillräckligt. Denna avåkning berodde enbart på mig själv, körde för fort på en okänd väg. :huvet

Last edited:

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Jag har aldrig varit med på någon gruppkörning förut och det beror främst på att jag antagligen bara skulle ligga sist och lukta på blommorna. Är gruppkörningarna verkligen för alla? Jag vet att man ska köra i sitt eget tempo osv, men om det är så skiftande erfarenhet och hastighet så kan det ju omöjligt vara kul för de som gasar på om de hela tiden måste vänta in de som kör väldigt lugnt?:confused:

Jag kör 125a med 15 hästar och en toppfart på ca 110km/h:gnissla Jag har inga problem med att hänga med. Funkade bra i söndags, de "snabba" behövde bara vänta någon minut på mig. Och jag kan säga så att jag låg inte sist hela tiden, på vissa sträckor höll jag högre "kurvhastighet" än vissa på större maskiner, som givetvis drog ifrån på de rakare partierna. Även vissa på stora hojar, som väljer att ta det lugnt, låg långt bakom mig på Lygnern-vägen:tummenupp

Följ med någon gång!:tummenupp

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

Gruppkörninga är till för alla!

Eftersom alla har olika erfarenheter av motorcykelkörning, vägar etc så SKA gruppen anpassa sig till detta.
Det ABSOLUT VIKTIGASTE är att DU anpassar just DIN körning efter dig själv samt dina kunskaper/erfarenheter. Gruppen väntar in dig vid ändring av färdrikting. Tyvärr är den vanligaste orsaken till en dikeskörning att en "ny" förare hänger på resterande vana förare i gruppen i deras hastighet utan att ha kört den vägsträckan tidigare.

Alla måste börja någonstans. Så börja sist och låt erfarenheten ta dig sakta framåt i ledet :tummenupp

Det spelar ingen roll om man kan behärska sin motorcykel som en kung, eller kört bana i 20 år. Har föraren inte har kört på just denna väg och kommer in i för hög fart i en kurva som nyper, så är en olycka framme!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras