Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Åå vad tråkigt.. säg den hojåkare som inte har gjort den där grejen någon gång... och fått höra ”Om du bara hade lagt ner liite mer så hade det gått bra…däcken släpper långt senare än du tror..” men de är inte så bara..sitter rotat i huvudet..

Du har väl IFs helförsäkring?

Avstånd är ju oavsett det bästa alternativet...

Lider med dig!.. ny sen juni och allt..

Gick för snabbt in i en kurva. Tappade spåret, såg att det låg grus i ytterkant, så jag reste upp och bromsade ist. Landade mjukt på åkern.



Vi alla låg väll ganska tajt på denna sträckan.. Låg ganska nära dig efter rakan, men backade ändå bak innan kurvan, kanske inte tillräckligt. Denna avåkning berodde enbart på mig själv, körde för fort på en okänd väg. :huvet

Gruppkörninga är till för alla!

Eftersom alla har olika erfarenheter av motorcykelkörning, vägar etc så SKA gruppen anpassa sig till detta.
Det ABSOLUT VIKTIGASTE är att DU anpassar just DIN körning efter dig själv samt dina kunskaper/erfarenheter. Gruppen väntar in dig vid ändring av färdrikting. Tyvärr är den vanligaste orsaken till en dikeskörning att en "ny" förare hänger på resterande vana förare i gruppen i deras hastighet utan att ha kört den vägsträckan tidigare.

Alla måste börja någonstans. Så börja sist och låt erfarenheten ta dig sakta framåt i ledet :tummenupp

Det spelar ingen roll om man kan behärska sin motorcykel som en kung, eller kört bana i 20 år. Har föraren inte har kört på just denna väg och kommer in i för hög fart i en kurva som nyper, så är en olycka framme!

Jag var helt ny i helgen.. hade aldrig åkt med SH förut..tog det lugnt..var skitkul ändå.. alla väntade på mig (iaf kungsbacka gänget *vänlig pik*) på olika ställen och de var skit kul... jag kände helt klart att man utvecklas mer om man åker flera.. men man behöver inte allt åka precis som de andra.. på bandagarna med SMC säger de att du ska ligga på 80%...ligger du på mer så spänner du dig bara och du hinner inte tänka på att planera sin körning..

Så mitt råd är att helt klart haka på nästa gång...gav verkligen mersmak.. men RYCKS INTE MED AV ANDRA..de väntar på dig vid stoppen..

Måste passa på å tacka kungsbacka gänget för förra helgen.. jag han bara vara med på första vändan men det kändes organiserat (trotts att ni räknade in fel när vi vände...hahahaha...) så jag kommer komma tillbaks nästa år!
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag har trivts riktigt bra med de gånger jag kört med Gbg gänget, har legat och puttrat lite lugnt bakom Peter Smedberg... :D :yoparty

Peter har hållt perfekt tempo för min smak som nybörjare(långt under hans egen förmåga).
Tycker det är perfekt att ligga på lite avstånd men ändå så man ser en erfaren förare framför sig så ser man om denne bromsar hårt inför en kurva samt hur han/hon går in i kurvan.

Fick massor av tips i sommar från olika trevliga mer erfarna förare och att det ekade "lägg ner, det finns mer grepp än du tror" räddade mig från en frontalkrock då en bil genade över på min sida i en kurva.
Fick mitt första fotskrap då också! :yoparty
 

Andlae

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Högsbo, Göteborg
Hoj
ZX9R -98, CB250F -96
Hej,

Mitt första inlägg på SH! :tummenupp

Har efter flera års uppehåll skaffat hoj igen, och det blev ett litet kliv från en Honda Hornet 250 till Kawasaki ZX-9R, känner mig fortfarande lite försiktig.

Men... skulle vara kul att åka med andra här i GBG med omnejd!
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag har trivts riktigt bra med de gånger jag kört med Gbg gänget, har legat och puttrat lite lugnt bakom Peter Smedberg... :D :yoparty

Min hoj går inte fortare än så:hojbusa

Haha, skojar ju bara med dig. Vi har ju kört ifrån större delen av resterande gäng och jag har ofta fått ligga i så jag funderat över mitt testamente i varannan kurva flera gånger. :D :yoparty

EDIT: Dubbeltramp :)
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har trivts riktigt bra med de gånger jag kört med Gbg gänget, har legat och puttrat lite lugnt bakom Peter Smedberg... :D :yoparty

Peter har hållt perfekt tempo för min smak som nybörjare(långt under hans egen förmåga).
Tycker det är perfekt att ligga på lite avstånd men ändå så man ser en erfaren förare framför sig så ser man om denne bromsar hårt inför en kurva samt hur han/hon går in i kurvan.

Fick massor av tips i sommar från olika trevliga mer erfarna förare och att det ekade "lägg ner, det finns mer grepp än du tror" räddade mig från en frontalkrock då en bil genade över på min sida i en kurva.
Fick mitt första fotskrap då också! :yoparty

Du har säkert fått tipset förr men har du inte kört bana så gör det. Det är skitsköj och du lär dig hantera hojen ordentligt och ett misstag behöver inte kosta dig livet :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett tips speciellt till nybörjare är att gå några SMC sporthojskurser till våren. Då minskar risken för onödiga avvåkningar p.g.a bristande kurvteknik.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Se mitt tidigare inlägg :tummenupp

Robbanh ska också med ner:tummenupp



GP/GBG eller Kungsbacka?
Mitt bakdäck börjar bli riktigt dåligt så jag avsår nog från att köra "transportsträcka" till/från GP/GBG. Kör dock gärna en sväng i KBA på lördag:tummenupp

Byt däcket!! däck e gratis :tummenupp
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Du har säkert fått tipset förr men har du inte kört bana så gör det. Det är skitsköj och du lär dig hantera hojen ordentligt och ett misstag behöver inte kosta dig livet :)

Helt rætt. Tænk dock på att du inte kør på vægen som du gør på bana, har væl intræffat ett par gånger att folk som har vart på bana har trott att dom ær kungar på hojen å kørt lite væl hårt med avåkning som føljd. :rolleyes:
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker vi skall prova med två grupper på helgerna under förutsättning att det kommer många. En grupp som är medelsnabb och en som är snabb. Sedan skrotar vi körtråden i 125 forumet som även används av mellanklass.

I medel gruppen åker 125 a, mellanklass och alla mindre rutinerade m.fl.

I den snabba gruppen åker folk som kan behärska sin hoj ordentligt och vågar "ladda" i kurvorna.

Jag tror att det skapar ett klimat med mindre stress och därmed en minskad olycksrisk. En stor fördel är pauserna blir mer lika för alla. Även kommuniktionen angående vägval och andra frågor blir bättre.

Körningarna kommer sannolikt att bli mer populära bland fler mc-killar/tjejer om ingen behöver känna sig så "långsam" i gruppen.

När körvanan ökar och ev. några sporthojskurser är genomförda är lämpligt att flytta över till snabba gruppen om intresse finns.

Det är inte aceptabelt att ha en "livsfarlig" avvåkning varannan helg. Som det har vart sista tiden.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jaaa jag fattar inte vad som hände... de gick väl inte å åka så många vägar och de går väl inte å komma så långt efter heller.. :va men men.. har du ställt av den nu eller blir det september ut? Jag ska nog inte gruppköra nå mer i sommar.. blir nog någon "njuta sväng" på några mil men annars är det nog oljebyte och vax som gäller för hojens del...

Jaja, vi försöker igen till våren hoppas jag! :tummenupp

Nu är det slutkört för iår. Dumt att förstöra känslan genom att köra när det är kallt och halt.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Precis min plan. Gick med i SMC dagen efter nya hojen införskaffades (rabatt på folksam) :) . Men egentligen ute efter SHK i vår.

SHK??? Du menar förstås SDK... men då måste du köpa en Ducce... men de fixar väl du snabbt och lätt :tummenupp finns säkert några kvar på blocket... så skynda dig!!:)
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
Verkar ha varit en del avåkningar. I våras tänkte jag åka till GP för första gången, men kunde inte ta mig dit pga mekaniska problem. Senare läser jag att den turen hade en avåkning.
Gör ett nytt försök för två veckor sedan, denna gången kommer jag iväg och det var en underbar tur. Dock en avåkning. Fjärde turen nu i söndags hade också en avåkning. Skönt att det gick bra dock Alex!:tummenupp

Säsongen är väl i princip över för min del nu. Till helgen blir det att åka till Oskarshamn för att ställa in den i garaget över vintern.
Trots avåkningarna så har de senaste veckorna varit den roligaste tiden med mc för mig än så länge. Så någonting gör ni rätt också, för körningarna är för jävla skoj:tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Byt däcket!! däck e gratis :tummenupp

Om du vet vart jag kan få tag på ett nytt 150/17" gratis så får du gärna säga till:tummenupp

Har nu fått en presumtiv köpare på 125an som kommer och tittar på den imorgon.:näsblod Får se om sista turen blir ner till Falken på söndag. Eftersom farsan är i Spanien tills på tisdag och inte kan skriva på papper om ägarbyte.

Vafan måste man sälja sina grejer för:huvet Blir ju nästan lite sentimental nu asså. Jaja, får cykla tills slutet på januari, sen blire B-kort, och nytt hojkort i mars-april:tummenupp
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Helt rætt. Tænk dock på att du inte kør på vægen som du gør på bana, har væl intræffat ett par gånger att folk som har vart på bana har trott att dom ær kungar på hojen å kørt lite væl hårt med avåkning som føljd. :rolleyes:

För mig blev det precis tvärt om, fegade som fan när jag körde gata blandat med bana. Helt plötsligt såg jag alla träd,berg,grus,bilar,gubbar med krattor,bönder,traktorer,barn,rådjur,älg, hästar osv.

Åkte bara runt och gled :)
 

Andlae

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Högsbo, Göteborg
Hoj
ZX9R -98, CB250F -96
SHK??? Du menar förstås SDK... men då måste du köpa en Ducce... men de fixar väl du snabbt och lätt :tummenupp finns säkert några kvar på blocket... så skynda dig!!:)

Hehe alla dessa förkortningar :).

Får räcka med en ny hoj denna sässongen... finns tyvärr alldeles för många hojar jag vill ha :D .

http://www.svmc.se/php/kurser/?do=kurser&typ=shk
Verkar vara lite för tidigt för nästa sässongs kursschema, men det kommer väl!
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
För mig blev det precis tvärt om, fegade som fan när jag körde gata blandat med bana. Helt plötsligt såg jag alla träd,berg,grus,bilar,gubbar med krattor,bönder,traktorer,barn,rådjur,älg, hästar osv.

Åkte bara runt och gled :)


Samma för mig men tyvärr så blire inte så för alla.

Om du vet vart jag kan få tag på ett nytt 150/17" gratis så får du gärna säga till:tummenupp

Har nu fått en presumtiv köpare på 125an som kommer och tittar på den imorgon.:näsblod Får se om sista turen blir ner till Falken på söndag. Eftersom farsan är i Spanien tills på tisdag och inte kan skriva på papper om ägarbyte.

Vafan måste man sälja sina grejer för:huvet Blir ju nästan lite sentimental nu asså. Jaja, får cykla tills slutet på januari, sen blire B-kort, och nytt hojkort i mars-april:tummenupp

Om köparen går me på de kan ju du skriva under ägarbeviset...
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Om köparen går me på de kan ju du skriva under ägarbeviset...

Det kanske är en bra idé, men nu hade dom inte tid att komma och kolla förens på lördag så då hinner nog farsan hem innan dom "bestämt" sig.

Hoppar körningen till Falken på söndag, åker bil ner med ett gäng polare istället:gnissla
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top