Stora körtråden! Läs gärna körtips i första inlägget!

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Blött på vägarna så jag stannar hemma.Kanske tar en sväng i eftermiddag om vägarna är torra.Imorgon blir det till att åka till Falken och kolla årets sista race,hoppas på uppehåll så man kan åka hoj,annars får det bli bilen.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu kommer solen...jag e på GP kl 12.

Jag hänger också gärna på. Hinner inte riktigt till 12, men 12:10 eller så borde jag vara på plats. :)

EDIT: Lägger till ett litet "kanske" på det. Inte helt 100% på att jag dyker upp så vänta inte på mig.
 
Last edited:

Andlae

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Högsbo, Göteborg
Hoj
ZX9R -98, CB250F -96
Tack för idag!

Det blev dock lite kortare än jag tänkt mig. La mig sist för att det var första gången för mig, men visade sig att killen på r6:an jag följde efter på motorvägen hade mindre koll än jag. Då var det redan för sent, vi hade tappat bort er.

Hoppas på bättre flyt nästa gång!

Andreas
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Håller med körningen var riktigt rolig :) nu e de "bara" 6-7 månader till nästa gång :p
 

Mr. Brasse

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 600
Det var nämligen min landsman som körde r:6an. Det var hans första tur också, han köpte hojen i tisdags.
Jag och brorsan i den gula gixxer fick avbryta turen också och leta efter våran vän som missade avfarten vid E:6. Men trevligt var det ändå.:tummenupp

Tack för idag!

Det blev dock lite kortare än jag tänkt mig. La mig sist för att det var första gången för mig, men visade sig att killen på r6:an jag följde efter på motorvägen hade mindre koll än jag. Då var det redan för sent, vi hade tappat bort er.

Hoppas på bättre flyt nästa gång!

Andreas
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fick bli en egen tur till Uddevalla o Orust idag.
Jag tappade bort er vid Kungälv.

Jag tror att om gruppkörnigarna skall funka bra så måste "körledaren" (föråkaren) alltid vänta till hela gruppen är samlad. När hela gruppen är samlad så måste info ut till SAMTLIGA om nästa etapp (var nästa stopp skall vara och vid behov kända faror efter vägen m.m.

Vid start ifrån GP eller senast vid första bestämda stoppet i Stadens utkanter skall det hållas ett "förarmöte" där den BESLUTADE färdvägen beskrivas för alla deltagare. Detta för att ej folk skall åka efter en "diskuterad färdväg". Om den beslutade färdvägen måste ändras av något skäl skall föråkaren stanna och kommunicera ut detta till samtliga.

Som det har funkat ofta, så är det den snabba hälften av gruppen som hinner o få info vid stoppen. Den mindre snabba hälften som verkligen behöver informationen får ingen info. Det gör att den delen av gruppen ofta kör fel väg helt onödan.

Jag anser att vi måste använda denna något strikta metod när gruppen är såpass stor som 10 -15 hojar. Andra metoder funkar bara om det är typ 5 hojar där förarna känner varandra väl.

Det funkar inte att följa andra hojar bara. Det kommer ofta in andra MC mitt i gruppen. På lite avstånd är det svårt o se om det är en MC som tillhör gruppen eller ej. Det gör att det inte bara är o följa framfövarande MC i alla lägen.

Innehåller gruppen många nybörjare och är stor. Så kan vara lämpligt med en extra föråkare mitt i gruppen som "leder" nybörjarna.

Förövrigt Gasa och ha roligt.
/ Torbjörn
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Fick bli en egen tur till Uddevalla o Orust idag.
Jag tappade bort er vid Kungälv.

Jag tror att om gruppkörnigarna skall funka bra så måste "körledaren" (föråkaren) alltid vänta till hela gruppen är samlad. När hela gruppen är samlad så måste info ut till SAMTLIGA om nästa etapp (var nästa stopp skall vara och vid behov kända faror efter vägen m.m.

Vid start ifrån GP eller senast vid första bestämda stoppet i Stadens utkanter skall det hållas ett "förarmöte" där den BESLUTADE färdvägen beskrivas för alla deltagare. Detta för att ej folk skall åka efter en "diskuterad färdväg". Om den beslutade färdvägen måste ändras av något skäl skall föråkaren stanna och kommunicera ut detta till samtliga.

Som det har funkat ofta, så är det den snabba hälften av gruppen som hinner o få info vid stoppen. Den mindre snabba hälften som verkligen behöver informationen får ingen info. Det gör att den delen av gruppen ofta kör fel väg helt onödan.

Jag anser att vi måste använda denna något strikta metod när gruppen är såpass stor som 10 -15 hojar. Andra metoder funkar bara om det är typ 5 hojar där förarna känner varandra väl.

Det funkar inte att följa andra hojar bara. Det kommer ofta in andra MC mitt i gruppen. På lite avstånd är det svårt o se om det är en MC som tillhör gruppen eller ej. Det gör att det inte bara är o följa framfövarande MC i alla lägen.

Innehåller gruppen många nybörjare och är stor. Så kan vara lämpligt med en extra föråkare mitt i gruppen som "leder" nybörjarna.

Förövrigt Gasa och ha roligt.
/ Torbjörn
Det låter som om körningarna har blivit jobbigt organiserade sen jag senast bemödade mig med att åka med. Vars tog spontaniteten vägen?
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Min personliga åsikt om gruppkörningarna är att de flesta brukar hänga med i tempot utan några som helst problem.
Rödljusen innan man kommit ur stan kan ställa till det ibland, men det brukar lösa sig bra.

De som är nybörjare brukar inte heller ha några problem att hänga på.
Om vi är 10-15 så är det klart att man får vänta in de sista när vi byter riktning på körningen.

Sen då kanske det är så att det finns de som kör så sakta att de skulle få ett större utbyte av att hänga med t.e.x ngn grupp som kör touringhojar.
När jag var nybörjare så var det inte alltid jag hängde med i tempot.
Men då valde jag att avstå eller valde att köra med jämlika istället för att åka med de snabba då jag visste att de som körde mkt snabbare än mig ville köra snabbt.
Det är helt ok att vänta vid vägbyte...men som sagt jag kör med sporthojar för att jag tycker om när det går lite fort och vill helst slippa att vänta allt för länge vid vägbyte.
Hade jag velat köra sakta så hade jag kört med ngt gäng som kör mer touring.

Nu är säsongen snart slut och hojen ska få sin vintervila.

Det har varit en kul sommar med en hel del gruppkörningar som varit lyckade.

Tack för idag och ha en skön lördagskväll...
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Min personliga åsikt om gruppkörningarna är att de flesta brukar hänga med i tempot utan några som helst problem.
Rödljusen innan man kommit ur stan kan ställa till det ibland, men det brukar lösa sig bra.

De som är nybörjare brukar inte heller ha några problem att hänga på.
Om vi är 10-15 så är det klart att man får vänta in de sista när vi byter riktning på körningen.

Sen då kanske det är så att det finns de som kör så sakta att de skulle få ett större utbyte av att hänga med t.e.x ngn grupp som kör touringhojar.
När jag var nybörjare så var det inte alltid jag hängde med i tempot.
Men då valde jag att avstå eller valde att köra med jämlika istället för att åka med de snabba då jag visste att de som körde mkt snabbare än mig ville köra snabbt.
Det är helt ok att vänta vid vägbyte...men som sagt jag kör med sporthojar för att jag tycker om när det går lite fort och vill helst slippa att vänta allt för länge vid vägbyte.
Hade jag velat köra sakta så hade jag kört med ngt gäng som kör mer touring.

Nu är säsongen snart slut och hojen ska få sin vintervila.

Det har varit en kul sommar med en hel del gruppkörningar som varit lyckade.

Tack för idag och ha en skön lördagskväll...

Håller med detta var min första mc säsong tod mc kort förra hösten e en nybörjare men tycker man hänger med hyfsat ändå å andra väntar förstår att man inte vill vänta 10-15 minuter om man kört en mindre sträcka.Har varit några tillfällen även jag har varit med om att vänta länge.Hur kan de vara skoj å följa med på gruppkörnigar om man aldrig kör ihop med gruppen.
Tack för idag helt nya vägar dom var grymma :yoparty
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Det låter som om körningarna har blivit jobbigt organiserade sen jag senast bemödade mig med att åka med. Vars tog spontaniteten vägen?

Då jag åkt med denna sommaren så har det funkat bra. Ingen idé att förklara vägen för mig då jag inte kan vägarna eller namnen på ställen för 5öre. :D

Det är väl bara att stanna upp/sakta ner vid korsningar/avfarter så folk hänger med?

Det är min första hoj men jag har hängt med ändå. Ta en SMC kurs och ut och testa lite själv så hänger man snart med på gruppkörningarna. Så jäkla fort tycker jag inte vi kör. Precis lagom så det är kul!

Högre tempo när jag åkte med lite folk från Stenungsund! :D

Håller med Peter S, om man känner att man inte hänger med i det tempo som är i en grupp alls så ta en lite lugnare grupp.. när man känner sig redo så kör med en snabbare, man kan ju testa att hänga med någon lör/sön från GP och se om man är redo :yoparty
 
Last edited:

Andlae

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2008
Ort
Högsbo, Göteborg
Hoj
ZX9R -98, CB250F -96
Det var nämligen min landsman som körde r:6an. Det var hans första tur också, han köpte hojen i tisdags.
Jag och brorsan i den gula gixxer fick avbryta turen också och leta efter våran vän som missade avfarten vid E:6. Men trevligt var det ändå.:tummenupp

De e lugnt!:tummenupp

Har kört lite i grupp tidigare, men det var i o f s några år sedan sist, och på en annan hoj och andra vägar och jag behöver nog vänja mig vid lite av alla tre.

Förhoppningsvis ska det bli lite mindre vänta mycket på mig i framtiden!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top