Nu kommer solen...jag e på GP kl 12.
Ngn som vill åka en sväng imorrn efter 15????
Tack för idag!
Det blev dock lite kortare än jag tänkt mig. La mig sist för att det var första gången för mig, men visade sig att killen på r6:an jag följde efter på motorvägen hade mindre koll än jag. Då var det redan för sent, vi hade tappat bort er.
Hoppas på bättre flyt nästa gång!
Andreas
Det låter som om körningarna har blivit jobbigt organiserade sen jag senast bemödade mig med att åka med. Vars tog spontaniteten vägen?Fick bli en egen tur till Uddevalla o Orust idag.
Jag tappade bort er vid Kungälv.
Jag tror att om gruppkörnigarna skall funka bra så måste "körledaren" (föråkaren) alltid vänta till hela gruppen är samlad. När hela gruppen är samlad så måste info ut till SAMTLIGA om nästa etapp (var nästa stopp skall vara och vid behov kända faror efter vägen m.m.
Vid start ifrån GP eller senast vid första bestämda stoppet i Stadens utkanter skall det hållas ett "förarmöte" där den BESLUTADE färdvägen beskrivas för alla deltagare. Detta för att ej folk skall åka efter en "diskuterad färdväg". Om den beslutade färdvägen måste ändras av något skäl skall föråkaren stanna och kommunicera ut detta till samtliga.
Som det har funkat ofta, så är det den snabba hälften av gruppen som hinner o få info vid stoppen. Den mindre snabba hälften som verkligen behöver informationen får ingen info. Det gör att den delen av gruppen ofta kör fel väg helt onödan.
Jag anser att vi måste använda denna något strikta metod när gruppen är såpass stor som 10 -15 hojar. Andra metoder funkar bara om det är typ 5 hojar där förarna känner varandra väl.
Det funkar inte att följa andra hojar bara. Det kommer ofta in andra MC mitt i gruppen. På lite avstånd är det svårt o se om det är en MC som tillhör gruppen eller ej. Det gör att det inte bara är o följa framfövarande MC i alla lägen.
Innehåller gruppen många nybörjare och är stor. Så kan vara lämpligt med en extra föråkare mitt i gruppen som "leder" nybörjarna.
Förövrigt Gasa och ha roligt.
/ Torbjörn
Min personliga åsikt om gruppkörningarna är att de flesta brukar hänga med i tempot utan några som helst problem.
Rödljusen innan man kommit ur stan kan ställa till det ibland, men det brukar lösa sig bra.
De som är nybörjare brukar inte heller ha några problem att hänga på.
Om vi är 10-15 så är det klart att man får vänta in de sista när vi byter riktning på körningen.
Sen då kanske det är så att det finns de som kör så sakta att de skulle få ett större utbyte av att hänga med t.e.x ngn grupp som kör touringhojar.
När jag var nybörjare så var det inte alltid jag hängde med i tempot.
Men då valde jag att avstå eller valde att köra med jämlika istället för att åka med de snabba då jag visste att de som körde mkt snabbare än mig ville köra snabbt.
Det är helt ok att vänta vid vägbyte...men som sagt jag kör med sporthojar för att jag tycker om när det går lite fort och vill helst slippa att vänta allt för länge vid vägbyte.
Hade jag velat köra sakta så hade jag kört med ngt gäng som kör mer touring.
Nu är säsongen snart slut och hojen ska få sin vintervila.
Det har varit en kul sommar med en hel del gruppkörningar som varit lyckade.
Tack för idag och ha en skön lördagskväll...
Det låter som om körningarna har blivit jobbigt organiserade sen jag senast bemödade mig med att åka med. Vars tog spontaniteten vägen?
Det var nämligen min landsman som körde r:6an. Det var hans första tur också, han köpte hojen i tisdags.
Jag och brorsan i den gula gixxer fick avbryta turen också och leta efter våran vän som missade avfarten vid E:6. Men trevligt var det ändå.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |