Stora Körtråden, läs igenom tipsen! "KHR"

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Jag hänger gärna med på en till långrunda om datum passar... haft besök de senaste två veckorna, men kommer vara själva fram tills den 24:e.

När det gäller tempo, för att alla skall kunna köra i den fart de vill, så skulle jag föreslå följande:

Ledaren kör först (svårt annars)
En utsedd hoj ("tail end charlie") kör längst bak och håller ordning (exempelvis någon med passagerare, och som inte tänker köra tokfort)
Ledaren ser till att alltid ha minst en annan hoj i backspegeln
Vid varje korsning/avfart markerar ledaren riktning genom att den som ligger bakom ledaren stannar och pekar vägen
"Markören" står kvar och pekar vägen tills tail end charlie kommer ikapp, varpå han/hon kör vidare, antingen genom att köra ut före tail end charlie, eller strax efter, och sedan kör om, så att "tail end charlie" ligger sist igen.

Jag har kört många turer med större gäng blandade hojjar (allt från stora touringhojjar till små budgethojjar och plastraketer) på det här viset, och det har alltid funkat bra, både för kortare morgonturer och en långhelg genom Frankrike. Den som vill dra på fortare kör helt enkelt om de andra (utan att göra något dumt, såklart) tills han/hon kommer längst fram, och hamnar oftare som markör. Den som vill köra långsammare kör i sitt tempo, behöver inte bry sig om att hålla koll på de andra, och vet att det alltid kommer finnas en markör vid nästa avfart. Ledaren behöver inte hålla på och gissa vilket tempo som är lagom för resten, utan drar på i sitt tempo, men ser till att det alltid syns en hoj i backspegeln.

Vet inte om det finns nåt bra namn på svenska, men på utrikiska har jag hört "convoy system" eller "drop off system", och det används rätt mycket av klubbar. Här är någon som har skrivit en liten artikel om det:

http://www.motorcyclingmatters.org/features/

JohmiK

Ser nära ut på bra håll...
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
KTM 950 SM - 07
Fick precis sms från Zaza:

Körning ikväll kl 19.30, samling på torget i Kungsbacka.

1. Zaza
2. JohmiK
3.
4.

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Perfekt timing, precis lämnat svärfar på Landvetter, och underbart väder. Får se om jag fortfarande kan få tillstånd till fika imorgon, men jag har muntlig överenskommelse om att det blir åka ikväll!

1. Zaza
2. JohmiK
3. Mr.dude
4. Linus!

Crall

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
KTM 625 SMC -06, Honda CB 400N, Yamaha YZ 250

1. Zaza
2. JohmiK
3. Mr.dude
4. Linus!
5. Crall

ZaZa1

KingsHill Rider`s
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki H-Prince, Husqvarna SM510R-08, XR400R-98
Körning idag fredag 9/7

Körning idag på eftermiddagen.

Tid ca 16.00
Plats Tempo parkeringen Fjärås.

1. ZaZa
2. Gaylord
3. Speedo
4. Catwomen?

Jag hänger gärna med på en till långrunda om datum passar... haft besök de senaste två veckorna, men kommer vara själva fram tills den 24:e.

När det gäller tempo, för att alla skall kunna köra i den fart de vill, så skulle jag föreslå följande:

Ledaren kör först (svårt annars)
En utsedd hoj ("tail end charlie") kör längst bak och håller ordning (exempelvis någon med passagerare, och som inte tänker köra tokfort)
Ledaren ser till att alltid ha minst en annan hoj i backspegeln
Vid varje korsning/avfart markerar ledaren riktning genom att den som ligger bakom ledaren stannar och pekar vägen
"Markören" står kvar och pekar vägen tills tail end charlie kommer ikapp, varpå han/hon kör vidare, antingen genom att köra ut före tail end charlie, eller strax efter, och sedan kör om, så att "tail end charlie" ligger sist igen.

Jag har kört många turer med större gäng blandade hojjar (allt från stora touringhojjar till små budgethojjar och plastraketer) på det här viset, och det har alltid funkat bra, både för kortare morgonturer och en långhelg genom Frankrike. Den som vill dra på fortare kör helt enkelt om de andra (utan att göra något dumt, såklart) tills han/hon kommer längst fram, och hamnar oftare som markör. Den som vill köra långsammare kör i sitt tempo, behöver inte bry sig om att hålla koll på de andra, och vet att det alltid kommer finnas en markör vid nästa avfart. Ledaren behöver inte hålla på och gissa vilket tempo som är lagom för resten, utan drar på i sitt tempo, men ser till att det alltid syns en hoj i backspegeln.

Vet inte om det finns nåt bra namn på svenska, men på utrikiska har jag hört "convoy system" eller "drop off system", och det används rätt mycket av klubbar. Här är någon som har skrivit en liten artikel om det:

http://www.motorcyclingmatters.org/features/

Riktigt bra Linus!! Det här har jag aldrig läst eller hört tidigare. Eller ens i närheten av testat tidigare. Detta ska vi defenitivt praktisera i K.H.R, tycker jag.

Jag själv vill nästan aldrig köra först, fastän jag oftast kan vägen vi tänkt köra osv. Just av den anledningen att det sista jag vill, är att sätta bakomvarande i skiten för att jag plötsligt hetsat opp tempot för mycket.

Med detta systemet räcker det att "1.e föraren" ("Road Captain") kan vägen. Helt grymt!

Ska bli kul att testa, hoppas att fler medlemmar läser detta, & fler blir sugna att testa.

Skulle kanske vara bra om detta fick en egen tråd så den hamnar som topic!

Last edited:

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Jag har tänkt på en sak nu efter ett par körningar. Vid omkörningar kan det bli så att den/de som kör först kör aldeles för långsamt efter omkörningen så det kan bli väldigt trångt att komma in mellan bilen och hojarna om man ligger ett par platser bak i ledet. Så den som kör först borde tänka på att dra på ordentligt. Bara något jag tycker alla borde tänka på :)

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Hoj
Husa FE 450
Tänkte på precis samma sak när vi var ute i onsdags, och insåg att jag nog hade gjort exakt det när du låg bakom mig (förlåt).

Det är jäkligt lätt gjort att slå av på gasen när man svänger in, och har man lite motorbroms i hojjen, så är det lätt hänt att man saktar in för mycket. Det blir ännu värre om det är 3-4 hojjar som drar om en eller flera bilar samtidigt, då kan det bli riktigt trångt för den som kör sist.

Sen gäller det självklart att tänka efter innan man kör om, se till att det finns nån plats att svänga in, och inte bara dra på för att hojjarna framför kör om. Jag har sett några omkörningar där det sett rätt tight ut, och undrat om folk drar på för att hänga med, snarare än för att de har hunnit bedöma att det är en säker omkörning.

ZaZa1

KingsHill Rider`s
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki H-Prince, Husqvarna SM510R-08, XR400R-98
Körning med killarna i Götet imorgon

Samling Götaplatsen kl 12.00

Samling Kungsbacka 11.15 Torget

1. ZaZa
2. Koop

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Kvällskörning i kväll söndag 11/7
Torget 18:30
Lagom motardrunda, cirka 30 mil :banana:tuttar:hihi

1. Koop
2. ZaZa(Jessica bakpå)

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Det regnar, vi skiter i't.
Vi var ute och åkte i regnet förut idag, så det blir knappt så grejerna hinner torka om vi ska ut i regnet igen nu.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Tid och plats? Gärna efter kl 18:tummenupp

Last edited:

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Blir det någon körning ikväll eller? :)

frick_

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2009
Hoj
Yamaha WR250X 2008
Blev det någon körning? jag chansade och svängde förbi torget ca 18.30 men där var det tomt...

Det ska ju bli fint väder 2 dagar till annars :)

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Blev det någon körning? jag chansade och svängde förbi torget ca 18.30 men där var det tomt...

Det ska ju bli fint väder 2 dagar till annars :)

Jag körde själv hela kvällen, plockade ut jobbets S1000RR så jag var rätt kör-sugen :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...