linus_brum
Brum brum
Jag hänger gärna med på en till långrunda om datum passar... haft besök de senaste två veckorna, men kommer vara själva fram tills den 24:e.
När det gäller tempo, för att alla skall kunna köra i den fart de vill, så skulle jag föreslå följande:
Ledaren kör först (svårt annars)
En utsedd hoj ("tail end charlie") kör längst bak och håller ordning (exempelvis någon med passagerare, och som inte tänker köra tokfort)
Ledaren ser till att alltid ha minst en annan hoj i backspegeln
Vid varje korsning/avfart markerar ledaren riktning genom att den som ligger bakom ledaren stannar och pekar vägen
"Markören" står kvar och pekar vägen tills tail end charlie kommer ikapp, varpå han/hon kör vidare, antingen genom att köra ut före tail end charlie, eller strax efter, och sedan kör om, så att "tail end charlie" ligger sist igen.
Jag har kört många turer med större gäng blandade hojjar (allt från stora touringhojjar till små budgethojjar och plastraketer) på det här viset, och det har alltid funkat bra, både för kortare morgonturer och en långhelg genom Frankrike. Den som vill dra på fortare kör helt enkelt om de andra (utan att göra något dumt, såklart) tills han/hon kommer längst fram, och hamnar oftare som markör. Den som vill köra långsammare kör i sitt tempo, behöver inte bry sig om att hålla koll på de andra, och vet att det alltid kommer finnas en markör vid nästa avfart. Ledaren behöver inte hålla på och gissa vilket tempo som är lagom för resten, utan drar på i sitt tempo, men ser till att det alltid syns en hoj i backspegeln.
Vet inte om det finns nåt bra namn på svenska, men på utrikiska har jag hört "convoy system" eller "drop off system", och det används rätt mycket av klubbar. Här är någon som har skrivit en liten artikel om det:
http://www.motorcyclingmatters.org/features/
När det gäller tempo, för att alla skall kunna köra i den fart de vill, så skulle jag föreslå följande:
Ledaren kör först (svårt annars)
En utsedd hoj ("tail end charlie") kör längst bak och håller ordning (exempelvis någon med passagerare, och som inte tänker köra tokfort)
Ledaren ser till att alltid ha minst en annan hoj i backspegeln
Vid varje korsning/avfart markerar ledaren riktning genom att den som ligger bakom ledaren stannar och pekar vägen
"Markören" står kvar och pekar vägen tills tail end charlie kommer ikapp, varpå han/hon kör vidare, antingen genom att köra ut före tail end charlie, eller strax efter, och sedan kör om, så att "tail end charlie" ligger sist igen.
Jag har kört många turer med större gäng blandade hojjar (allt från stora touringhojjar till små budgethojjar och plastraketer) på det här viset, och det har alltid funkat bra, både för kortare morgonturer och en långhelg genom Frankrike. Den som vill dra på fortare kör helt enkelt om de andra (utan att göra något dumt, såklart) tills han/hon kommer längst fram, och hamnar oftare som markör. Den som vill köra långsammare kör i sitt tempo, behöver inte bry sig om att hålla koll på de andra, och vet att det alltid kommer finnas en markör vid nästa avfart. Ledaren behöver inte hålla på och gissa vilket tempo som är lagom för resten, utan drar på i sitt tempo, men ser till att det alltid syns en hoj i backspegeln.
Vet inte om det finns nåt bra namn på svenska, men på utrikiska har jag hört "convoy system" eller "drop off system", och det används rätt mycket av klubbar. Här är någon som har skrivit en liten artikel om det:
http://www.motorcyclingmatters.org/features/