Stora Mellanösterntråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Apropå Syrien, hade det inte varit rätt trevligt om Kurderna lyckas knipa en lagom stor mängd land och bilda en suverän stat? De och Israel kommer ju överens rätt bra ändå, och de skulle kunna bli en stabiliserande faktor i regionen tillsammans med Israel.
Och resten av området hatar dem ungefär lika mycket som de hatar judarna.
Kruxet är ju att en en de stora pådrivande aktörerna i rebellernas succé är emot det och har skapat den nuvarande situationen för att kunna komma åt kurderna och deras autonoma områden i Syrien.
Jag pratar givetvis om Turkiet.
Men jo, en kurdisk stabil stat hade stabiliserat regionen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kruxet är ju att en en de stora pådrivande aktörerna i rebellernas succé är emot det och har skapat den nuvarande situationen för att kunna komma åt kurderna och deras autonoma områden i Syrien.
Jag pratar givetvis om Turkiet.
Men jo, en kurdisk stabil stat hade stabiliserat regionen.
Joo, det är ju lite bekymrande. Kanske Israel och Kurderna kan komma överens om en försvarspakt lite hastigt och lustigt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Israel har tydligen sista dygnet slagit ut +300 mål i Syrien; däribland Syriens flotta, flygvapen, vapenfabriker, luftvärn och vapendepåer. Samtidigt har USA slagit mot vissa IS-fästen i norr.

Det går nog att säga att Syrien inte längre kan vara ett hot mot sina grannländer och framförallt är Iran och Hizbollah ytterligare ett steg närmare utplåning som maktfaktorer.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Israel har tydligen sista dygnet slagit ut +300 mål i Syrien; däribland Syriens flotta, flygvapen, vapenfabriker, luftvärn och vapendepåer. Samtidigt har USA slagit mot vissa IS-fästen i norr.

Det går nog att säga att Syrien inte längre kan vara ett hot mot sina grannländer och framförallt är Iran och Hizbollah ytterligare ett steg närmare utplåning som maktfaktorer.
OBS, obekräftat och överdrifter.
Tex lämnade ryska fartyg marinbasen innan det small på riktigt. Om det var alla fartyg som lämnade och om det finns sänkta? Vi får väl se längre fram.
Dock HAR Israel attackerat mål.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tex lämnade ryska fartyg marinbasen innan det small på riktigt. Om det var alla fartyg som lämnade och om det finns sänkta? Vi får väl se längre fram.
Det är vare sig obekräftat eller överdrifter.

Ryska fartyg lämnade Tartus absolut. Israel sänkte alltså den syriska flottan som låg inne i en annan hamn. Den syriska regimen lämnade allt och drog om du missat det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Problemet med Al Qaida, ISIS och andra muslimska terrorister är förvisso inte ens nära att ha med konventionellt strids materiel att göra

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det sista Israel vill är nog att sänka ryska fartyg och komma i bråk med dem i onödan, så de gav nog en lagom förvarning för att få ryssarna att hinna lämna men för att de inte skulle hinna organisera kaos-regimen i Syrien att göra detsamma.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det sista Israel vill är nog att sänka ryska fartyg och komma i bråk med dem i onödan, så de gav nog en lagom förvarning för att få ryssarna att hinna lämna men för att de inte skulle hinna organisera kaos-regimen i Syrien att göra detsamma.
Handlar inte ett dugg om att bråka i onödan utan om att det skulle ha setts som en direkt krigshandling gentemot Ryssland. Israel är på inget sätt kompis med axeln Ryssland-Iran-Syrien men de av Assadregimen kvarlämnade vapnen finns det ju ingen anledning att inte förstöra.

Hittills så har det inte direkt varit någon ”kaos-regim” (undrar på vilka grunder du kom fram till det?) men framtiden är givetvis oviss.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen hoppas jag på att "frihetskämparna" lyckas skapa en interrimregering som sedan lämnar över till folkvalda, och att landet reser sig ur askan. Men jag *tror* nog att vi får se en junta som faller samman och börjar bråka med varandra inom några år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Personligen hoppas jag på att "frihetskämparna" lyckas skapa en interrimregering som sedan lämnar över till folkvalda, och att landet reser sig ur askan. Men jag *tror* nog att vi får se en junta som faller samman och börjar bråka med varandra inom några år.
Folkvalda i mena? Berätta mer.

Har väl testats i GAZA?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Handlar inte ett dugg om att bråka i onödan utan om att det skulle ha setts som en direkt krigshandling gentemot Ryssland. Israel är på inget sätt kompis med axeln Ryssland-Iran-Syrien men de av Assadregimen kvarlämnade vapnen finns det ju ingen anledning att inte förstöra.
Kompisar har inget påstått att de är, men Israel har under 2000-talets början haft ganska goda förbindelser med Ryssland och även om det försämrats i takt med Putins expansioner så har de försökt hålla dörrar öppna i betydligt större uträckning än USA och EU. En ganska stor del av befolkningen har ju också rötter i Ryssland och grannländer vilket har gjort relationen viktig för båda sidor. Även om Ryssland har stött regimer som Iran och Syrien har de sällan gjort något direkt mot Israel och vice versa. Fast efter sjunde oktober förra året så har det varit lite tjall på linjen.
Hittills så har det inte direkt varit någon ”kaos-regim” (undrar på vilka grunder du kom fram till det?) men framtiden är givetvis oviss.
Gamla regimen föll samman i något som inte är långt ifrån kaos, det är det som avsågs. De var de som möjligtvis hade haft möjlighet att flytta de mål som bombades.

Nya regimen som ännu bara kontrollerar delar av landet har ännu inte möjlighet att faktiskt använda flygvapen och flotta i de fall de ens har fysisk tillgång till dessa, och Israel verkade fast beslutna att se till att det fortsätter vara så. Stora delar av landet har gamla regimen lämnat utan att någon annan grupp har tagit över permanent så det finns annat att lägga fokus på just nu.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja alltså jag driver med frågan, trodde det var uppenbart. Sorry om jag inte varit tillräcklig tydlig med min politiska hållning de senaste tjugo åren, jag skall steppa upp! 😊
Fy, inte driva med dessa saker.
Jag som trodde du fått en tok-knäpp, alt fått kontot kapat.
Blev orolig för dig en stund...:hihi

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Det här ju Erdoğans seger ihop med USA och Israel...Och lite CIA koordinationer...Planerat sen länge och nu fick de rätt läge!..Iran är ju rökta! Putin skraj som fan!. Satsar alla sina trupper nu på att hålla sitt Novorossiya. Idioten!

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457