Stora Mellanösterntråden

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ja alltså jag driver med frågan, trodde det var uppenbart. Sorry om jag inte varit tillräcklig tydlig med min politiska hållning de senaste tjugo åren, jag skall steppa upp! 😊
Nä jävla Otydlig...och några step upp har vi inte sett! Politiska hållning SD då eller?..tänkte att du va mer Center :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför röstar du på SD?

Jag:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Inget bra kommer komma ur Assads avgång.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Osäkerheten är stor men att det skulle bli sämre än under al-Assad är inte särskilt sannolikt. Förutom för Ryssland förstås. Det finns mycket som talar för att man åtminstone försöker föra Syrien i en riktning som är modernare och mer tolerant. Om man lyckas är för tidigt att säga men det finns många både inom och utom landet som gärna ser en distansering från Iran och en normalisering av relationerna med tex USA, Israel och Qatar. Turkiet behöver inte ens nämnas, det är en stor spelare här.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I valet mellan ISIS och Rysslands respektive idealsamhällen är valet fortfarande enkelt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
I valet mellan ISIS och Rysslands respektive idealsamhällen är valet fortfarande enkelt.
Nu är det ju ett ganska stort antal fraktioner som utgör maktbasen i Syrien och att det skulle bli ett talibanskt Afghanistan får nog ses som extremt osannolikt, hur många samnytt-skärmdumpar du än anför som tyngd till dina argument.
Syrien är och har alltid varit ett helt annat samhälle. Även historiskt.

Rysslands idealsamhälle har de ju haft sedan decennier. De tyckte inte om det.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte om det hade varit bättre att Assad satt kvar och vann kriget heller. Han var förgiftat av inbördeskriget, även om han inte hade varit ett praktarsle till att börja med.
Om nu alla faktioner kan hålla samma tillräckligt länge för att sätta upp ett någorlunda fritt styre och lämna över makten har syrien ett bättre läge än de haft på ett årtionde.

Personligen hoppas jag på att kurderna får behålla marken de besitter, och kan utropa ett eget land och få styra över sig själva. Men det kommer Turkiet göra allt de för att förhindra. Lite dumt egentligen, om de nu får ett eget land kanske kurderna i Turkiet flyttar dit från förtrycket, så är det inte Erdogans problem längre.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hörde på radion att kristna grupper i Aleppo är försiktigt optimistiska vad gäller nya regimen.
Dom har tydligen varit i kontakt och hjälpt till med el och vatten och låter dessutom kristna hålla gudstjänster.
Det vore ju trevligt om det nya styret låter icke islamska grupper finnas också.
Men jag vill nog vänta ett tag innan jag tror på det...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hörde på radion att kristna grupper i Aleppo är försiktigt optimistiska vad gäller nya regimen.
Dom har tydligen varit i kontakt och hjälpt till med el och vatten och låter dessutom kristna hålla gudstjänster.
Det vore ju trevligt om det nya styret låter icke islamska grupper finnas också.
Men jag vill nog vänta ett tag innan jag tror på det...
Jag får känslan av att de försöker få folk lite lugna innan de kranar på med islamiseringen. Än så länge vet väl knappt folk vem som har hand om vad. I dagsläget är det väl en blandning av olika organisationer som egentligen inte tycker samma sak, men som var överens om att det som fanns innan var dåligt.
Det blir som vanligt en diskussion om vilka delar av deras tjocka bok som ska läsas främst och hur det man läser ska tolkas.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag får känslan av att de försöker få folk lite lugna innan de kranar på med islamiseringen. Än så länge vet väl knappt folk vem som har hand om vad. I dagsläget är det väl en blandning av olika organisationer som egentligen inte tycker samma sak, men som var överens om att det som fanns innan var dåligt.
Det blir som vanligt en diskussion om vilka delar av deras tjocka bok som ska läsas främst och hur det man läser ska tolkas.
Ja, lite så.
Men bara att dom inte slaktat alla som läser en annan bok är hoppfullt.
Som sagt, får ge det lite tid men "so far, so good".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, det är ju en förbättring av läget oavsett, och det finns skäl att vara försiktigt positiv. Det är väl möjligt att det bryter ut religiösa krig med, men det kanske tar krigats tillräckligt för att alla ska vara trötta på det nu?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jo, det är ju en förbättring av läget oavsett, och det finns skäl att vara försiktigt positiv. Det är väl möjligt att det bryter ut religiösa krig med, men det kanske tar krigats tillräckligt för att alla ska vara trötta på det nu?
Grundproblemet brukar vara att de som avgör om det ska vara krig eller inte sällan är fysiskt inblandade. Har man sin uppfattning om världen från skrifter utan revidering de senaste 1370-1380 åren kanske man inte är med på att andras lidande är ett problem.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Det här är inte litet, om det stämmer. Fred med Israel och närmande till USA innebär som sagt möjlighet till välstånd och utveckling. Ett Syrien längre ifrån Iran är mycket goda nyheter. Återstår att se hur det går i de norra kurdiska delarna av landet.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy