Stora Prepper-tråden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ammunition förutsätter vapen, men kunskaper är bättre. Fiske och fällor ger mycket mer än handeldvapen. Fisknät förstås men nu är vi kanske mer inne på överlevnad ett år i vildmarken…

Mediciner absolut, särskilt om man är beroende av dem så bör man ha lager för någon månad iaf.

Jag misstänker att Markus tänker sig nåt slags madmax scenario
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vapen förutsätter jag att man har om man är ens lite intresserad av frihet och överlevnad och prepping.

Håller med dig. Blir det en total kollaps av samhället så är det dom med vapen som överlever.
Kvittar hur proffsig man är på att meta abborre om någon kommer med en hagelbössa och tar fångsten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med dig. Blir det en total kollaps av samhället så är det dom med vapen som överlever.
Kvittar hur proffsig man är på att meta abborre om någon kommer med en hagelbössa och tar fångsten.

Då petar jag ut ögonen på honom med metspöet, hakar fast en wobbler i pungen på honom och roundhousekickar honom sanslös innan jag ramboknivar honom i låret och tar hans hagelbrakare, samtidigt som bald eagles skriar i fjärran och man avlägset hör "america fuck yeah" sjungas....

Eller så tittar man på hur livet fungerar i typ Ukraina just nu.

Eller någonstans där det är naturkatastrof

Eller någonstans där elnätet har slagits ut

Eller någonstans där Zombizarna redan har rest sig....

Visst skulle ett jaktvapen vara bra att ha om man kan jaga....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med dig. Blir det en total kollaps av samhället så är det dom med vapen som överlever.
Kvittar hur proffsig man är på att meta abborre om någon kommer med en hagelbössa och tar fångsten.

Folk i allmänhet kommer inte ändra sin moral för att några samhällsfunktioner kollapsar. Jag sitter precis i tredje världen och det är inte direkt så att folk står med vapen i handen och rånar varandra bara för att dom inte har råd till annan mat än lite ris.

Folk generellt kommer fortsätta hjälpa varandra, köpa och sälja vad de kan bidra med.

Några kaosblattar runt rosengård möjligen kaosar men det är ju egentligen också bara som vanligt.



Den som försöker försörja sig som rånare blir nog inte långlivad.20240127_195542.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nämn en preppingintresserad person som inte kan jaga. ?

I princip alla stadspreppers som har femhundra olika knivar och pilbågar men aldrig har varit utanför tullarna och tänker bo kvar i sin lägenhet i stan.
Vad fan ska dom jaga, och var?
Svanarna i stadsparken?
Råttorna i soprummet?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag jagar, och jag har "fällt" mer vilt i fälla än med gevär. Iaf sett till antal djur, och inte kg kött. Men jag är övertygad om att man med rätt kunskap klarar sig bra utan vapen.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
I princip alla stadspreppers som har femhundra olika knivar och pilbågar men aldrig har varit utanför tullarna och tänker bo kvar i sin lägenhet i stan.
Vad fan ska dom jaga, och var?
Svanarna i stadsparken?
Kommer inte ihåg om det var under första eller andra världskriget som stadsborna jagade anka i Malmös pildammspark.
Gillra en råttfälla med lite bröd, knöt fast ett snöre, och skickade sen ut den flytande i dammen. Ankorna pickade efter brödet och fastnade i fälla som man då drog tillbaka med snöret.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kommer inte ihåg om det var under första eller andra världskriget som stadsborna jagade anka i Malmös pildamspark.
Gillra en råttfälla med lite bröd, knöt fast ett snöre, och skickade sen ut den flytande i dammen. Ankorna pickade efter brödet och fastnade i fälla som man då drog tillbaka med snöret.

Jo, absolut, det är mat det också, men det räcker inte till en hel stad "preppers" som samlar på knivar och kaststjärnor och har t-shirts med ylande vargar

Då klarar sig tant agda bättre som har frysen full av bär och kött från någon släkting som har bondgård, och som kan baka sitt bröd själv så länge hon får tag på mjöl.
Har hon dessutom ett potatisland på sin kolonilott så är hon i princip självförsörjande
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I princip alla stadspreppers som har femhundra olika knivar och pilbågar men aldrig har varit utanför tullarna och tänker bo kvar i sin lägenhet i stan.
Vad fan ska dom jaga, och var?
Svanarna i stadsparken?
Råttorna i soprummet?
Aldrig hört talas om, är detta något du sett på tv?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag jagar, och jag har "fällt" mer vilt i fälla än med gevär. Iaf sett till antal djur, och inte kg kött. Men jag är övertygad om att man med rätt kunskap klarar sig bra utan vapen.
Ska du fånga mycket kött i fälla? Jobbigt avfånga en gris utan krut om man inte gjort det förut, även om jag hatälskar Texas wildboar knife hunting filmerna på Youtube.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ska du fånga mycket kött i fälla? Jobbigt avfånga en gris utan krut om man inte gjort det förut, även om jag hatälskar Texas wildboar knife hunting filmerna på Youtube.

Vid kris äter man allt. 3-4 kråkor i veckan i en fälla är inga konstigheter.
Vid kris bryr man sig antagligen inte heller sig om naturvårdsverkets regler kring fällor, och då blir det lättare att få något enstaka djur med lite mer kg kött.
Med RÄTT kunskap anser jag att fällor är effektivare än skjutvapen. Sen är det så klart lättare att lära sig hantera ett skjutvapen än att lyckas med fällfångst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska du fånga mycket kött i fälla? Jobbigt avfånga en gris utan krut om man inte gjort det förut, även om jag hatälskar Texas wildboar knife hunting filmerna på Youtube.

Jag har läst på ett forum att man fångar köttet med fiskenät i skogen och sen måste man ha en kniv som heter SOG för att avliva dom och en Ka-Bar för att flå dom och en CRKT för att stycka dom och stoppa köttet i plasttunnor som man ägnat senaste 20 åren åt att åka omkring och gräva ner i skogen, sedan man tömt tunnorna på toapapper så klart.
Vatten har man ju så man klarar sig i spolarvätskedunkar och PET flaskor som man har klorerat så det smakar badhus, men då tillsätter man bara C-vitamin
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har läst på ett forum att man fångar köttet med fiskenät i skogen och sen måste man ha en kniv som heter SOG för att avliva dom och en Ka-Bar för att flå dom och en CRKT för att stycka dom och stoppa köttet i plasttunnor som man ägnat senaste 20 åren åt att åka omkring och gräva ner i skogen, sedan man tömt tunnorna på toapapper så klart.
Vatten har man ju så man klarar sig i spolarvätskedunkar och PET flaskor som man har klorerat så det smakar badhus, men då tillsätter man bara C-vitamin
Jaha, aldrig hört talas om.
Du har nog lite mycket Youtube-tid låter det som.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vid kris äter man allt. 3-4 kråkor i veckan i en fälla är inga konstigheter.
Vid kris bryr man sig antagligen inte heller sig om naturvårdsverkets regler kring fällor, och då blir det lättare att få något enstaka djur med lite mer kg kött.
Med RÄTT kunskap anser jag att fällor är effektivare än skjutvapen. Sen är det så klart lättare att lära sig hantera ett skjutvapen än att lyckas med fällfångst.
Vad kör du för fällor nu?

Lägg det i jakt-tråden eller här ???
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jaha, aldrig hört talas om.
Du har nog lite mycket Youtube-tid låter det som.

Jag har nog aldrig kollat några prepping filmer på youtube, utom han som var med i american preppers och skjöt bort sin egen tumme när han skulle lära sina barn hantera vapen :lol
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har nog aldrig kollat några prepping filmer på youtube, utom han som var med i american preppers och skjöt bort sin egen tumme när han skulle lära sina barn hantera vapen :lol
?

Men hur vet någon ens vad en CRKT är? Jag vet det fortfarande inte och vill inte veta.
Vad gör du på dagarna, har du någon anställning?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
?

Men hur vet någon ens vad en CRKT är? Jag vet det fortfarande inte och vill inte veta.
Vad gör du på dagarna, har du någon anställning?

Jag letade upp en sida för knivpreppers och skrev av samtliga därifrån.

Klockan är 21 en lördag och jag kollar på rally, själv då?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vad kör du för fällor nu?

Lägg det i jakt-tråden eller här ???
Just nu är jag föräldraledig med en 10månader gammal gangster, så har lagt det på is.
Men laborerat mycket med olika svartfågelfällor tillsammans med min svåger, med syfte att lära oss fånga råkor. Vi blev ganska duktiga på kråkor, skator och kajor, men just råkor lyckades vi inte med. Fångade fler ormvråkar och glador än råkor. ?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top