Stora Prepper-tråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det stämmer, främst till Kina dock. Typ 90%...skynda att fynda

/nasare i branschen

Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
Sverige gjorde någon bytesaffär på 70 talet med Öst, så alla skolor hade toapapper från öst.
(jag tror det var östtyskland)

Det var som att torka sig med ett sånt där glansigt korvpapper.

Pappersexperten får försöka förklara hur man lyckades tillverka ett papper som hade noll absorbtion, var glättigt men samtidigt strävt, aldrig löstes upp i avloppet men samtidigt gick fingrarna igenom så man lärde känna sig själv på ett nytt sätt när man torkade...

Dessutom var det oblekt men garanterat sjukt miljöovänligt.

Dom misslyckades verkligen på alla punkter.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
Sverige gjorde någon bytesaffär på 70 talet med Öst, så alla skolor hade toapapper från öst.
(jag tror det var östtyskland)

Det var som att torka sig med ett sånt där glansigt korvpapper.

Pappersexperten får försöka förklara hur man lyckades tillverka ett papper som hade noll absorbtion, var glättigt men samtidigt strävt, aldrig löstes upp i avloppet men samtidigt gick fingrarna igenom så man lärde känna sig själv på ett nytt sätt när man torkade...

Dessutom var det oblekt men garanterat sjukt miljöovänligt.

Dom misslyckades verkligen på alla punkter.
Det här inlägget innehåller, i flera lager, mer information än vad jag behövde.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
Sverige gjorde någon bytesaffär på 70 talet med Öst, så alla skolor hade toapapper från öst.
(jag tror det var östtyskland)

Det var som att torka sig med ett sånt där glansigt korvpapper.

Pappersexperten får försöka förklara hur man lyckades tillverka ett papper som hade noll absorbtion, var glättigt men samtidigt strävt, aldrig löstes upp i avloppet men samtidigt gick fingrarna igenom så man lärde känna sig själv på ett nytt sätt när man torkade...

Dessutom var det oblekt men garanterat sjukt miljöovänligt.

Dom misslyckades verkligen på alla punkter.
I praktiken har de kört yankee cylindern lite väl fort, samt kompenserat fiberstyrka med våtstyrkemedel. Det bör ge den upplevelsen du beskriver på ett så fint sätt. Motsvarande papper finns fortfarande att tillgå i Kina för övrigt om du vill återuppleva din ungdom.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ett annat tips, ställ in en mugg med vatten i frysen, när vattnet har frusit lägg ett mynt (eller annat metallföremål) på isen.
Har du varit borta och kommer hem till blinkande digitalklockor så kan du kolla hur djupt myntet har sjunkit för att se om elavbrotter var så långt att maten i frysen tinade.

I stugan har jag, i frysen bortsett från en massa fryst mat ett glas is med en iskub på. Samma princip fast utan mynt. Är iskuben borta har det varit tögrader i frysen.

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Spännande tråd som jag helt missat. :)

Här i Småland har Leader Linné Småland startat upp ett projekt som heter "Rusta din bygd" som går ut på att hjälpa mindre byar att förbereda sig inför katastrofer. Projektet är i sin linda och jag tänkte försöka vara med i det för att lära och dra nytta av, både för byn och för egen skull, då jag är rätt grön på det men känner att det vore inte fel. https://leaderlinne.se/a/vill-du-rusta-din-bygd för den som vill läsa en kort artikel om det.

Ställer mig tveksam till infon gällande gasolens svårigheter i kyla som påpekas tidigare. Nu vet jag dock inte vad jag har för gasol, eller som normalt används i flaskorna, men dels är det ju otroligt många som vintercampar utan problem med gasolen (det ska rätt långt under nollan för att ens ha problem med kompositflaskor), och jag har själv även grillat i gasolgrillen hemma utan minsta bekymmer i de vintertemperaturer som normalt är (ok, kanske inte i 15-20 minus). Så att gasol är omöjligt att använda under nollan utan att jaga "vintergasol" ser jag som totalt felaktigt. För jag har då aldrig bett om någon vintergasol när jag fyllt mina flaskor (vilka oftast fylls sommartid då camping- och grillsäsong drar som mest gas).

Men det kanske är mer känsligt i mindre flaskor till gasolkök?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
Sverige gjorde någon bytesaffär på 70 talet med Öst, så alla skolor hade toapapper från öst.
(jag tror det var östtyskland)

Det var som att torka sig med ett sånt där glansigt korvpapper.

Pappersexperten får försöka förklara hur man lyckades tillverka ett papper som hade noll absorbtion, var glättigt men samtidigt strävt, aldrig löstes upp i avloppet men samtidigt gick fingrarna igenom så man lärde känna sig själv på ett nytt sätt när man torkade...

Dessutom var det oblekt men garanterat sjukt miljöovänligt.

Dom misslyckades verkligen på alla punkter.
De exporterar garanterat den modernare versionen av detta papper till Kina numera. Det är inte längre glättigt som korvpapper, utan har en lenare känsla mot huden, och löses nu upp lättare. Faktiskt så lätt att man inte hinner torka klart innan hälften liksom har pulveriserats och smält samman med avföringen och bildat en slags bajs-papemache i klykan... Fingrarna skyddas inte heller av samma anledning.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hittade en pdf för kemilektioner, där fanns det här. En förutsättning att få gas till köket är ju att innehållet i flaskan kokar. Vintergasol innehåller betydligt mer av isobutan än vanlig gasol.

1705936803916.png
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Hittade en pdf för kemilektioner, där fanns det här. En förutsättning att få gas till köket är ju att innehållet i flaskan kokar. Vintergasol innehåller betydligt mer av isobutan än vanlig gasol.

View attachment 494466
Ja, inte en aning om vad typ Gasolstationen, eller lokala macken säljer för typ av gasol, men bevisligen är det sällan problem för folk som vintercampar. De som får problem neråt -20 och därunder har ofta kombinationen kompositflaska och långt från full flaska, vilket gör att det kan bli svårt att få ut gasolen. Dock verkar de allra flesta inte ha problem ner till -20, oavsett flasktyp. Att det i teorin är så som du skriver säger jag inte emot, men hur stort är problemet i verkligheten? Inom campingsektorn verkar det inte särskilt stort, iaf inte stort nog för att jag skulle gå och oroa mig för vilken gasol jag har i flaskorna hemma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, inte en aning om vad typ Gasolstationen, eller lokala macken säljer för typ av gasol, men bevisligen är det sällan problem för folk som vintercampar. De som får problem neråt -20 och därunder har ofta kombinationen kompositflaska och långt från full flaska, vilket gör att det kan bli svårt att få ut gasolen. Dock verkar de allra flesta inte ha problem ner till -20, oavsett flasktyp. Att det i teorin är så som du skriver säger jag inte emot, men hur stort är problemet i verkligheten? Inom campingsektorn verkar det inte särskilt stort, iaf inte stort nog för att jag skulle gå och oroa mig för vilken gasol jag har i flaskorna hemma.

Dom fyller väl med vintergasol vintertid?
Ungefär som att du får vinterdiesel när du tankar på macken vintertid.
Problem uppstår väl när folk som har bytt gasoltub på sommaren får för sig att vintercampa, men det är ju inte värre än att man kokar en gryta vatten och gör en värmeflaska åt gasoltuben, eller lindar in tuben med handdukar och häller på varmvatten.

Småtuber kan man förvara innanför jackan en stund innan man ska använda.

Eller så ser man till att köpa den dyrare vintergasolen även på sommaren för att man kanske behöver använda den på vintern
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Blir lite fundersam över hur lite tankar kring hemberedskap vissa har.
Boende i villa, friluftsintresserad och pryloman gör att man nästan utan att tänka sig för har en god grund för hemberedskap.
När man läser vissa rekommendationer från exempelvis MSB vad man bör ha hemma.
Ficklampa.
Kniv.
Filt.
Tändare.
Vem har inte den typen av utrustning hemma?

Av alla vevradios som säljs nuförtiden, hur många är ens testade? Vet de som äger en nyinförskaffad vevradio hur länge de måste veva för att lyssna på 10 minuters radionyheter?
En enkel batteriradio med ett extra paket batterier gör att man kan lyssna på dagliga nyhetssändningar under ett par år.

Jag tror inte att ryssen i nära framtid kommer gräva skyttegravar i min trädgård men jag blir inte förvånad om någon slags incident med infrastruktursbegränsning faktiskt kommer. Det behöver inte vara hybridkrig, det kan lika gärna vara en solstorm med efterföljande totalt strömavbrott.

Oavsett, utrustning man är van vid, utrustning som fungerar väl och en plan eller iallafall en tanke på hur man skall agera borde nog vara implementerat i varje svenskt hem.

Jag har ingen egen vevradio. Någon som har en och har testet den? Hur länge måste man veva för 15 minuter radio? Hur länge måste man veva för att ladda sin mobiltelefon med 10%?

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Blir lite fundersam över hur lite tankar kring hemberedskap vissa har.
Boende i villa, friluftsintresserad och pryloman gör att man nästan utan att tänka sig för har en god grund för hemberedskap.
När man läser vissa rekommendationer från exempelvis MSB vad man bör ha hemma.
Ficklampa.
Kniv.
Filt.
Tändare.
Vem har inte den typen av utrustning hemma?

Av alla vevradios som säljs nuförtiden, hur många är ens testade? Vet de som äger en nyinförskaffad vevradio hur länge de måste veva för att lyssna på 10 minuters radionyheter?
En enkel batteriradio med ett extra paket batterier gör att man kan lyssna på dagliga nyhetssändningar under ett par år.

Jag tror inte att ryssen i nära framtid kommer gräva skyttegravar i min trädgård men jag blir inte förvånad om någon slags incident med infrastruktursbegränsning faktiskt kommer. Det behöver inte vara hybridkrig, det kan lika gärna vara en solstorm med efterföljande totalt strömavbrott.

Oavsett, utrustning man är van vid, utrustning som fungerar väl och en plan eller iallafall en tanke på hur man skall agera borde nog vara implementerat i varje svenskt hem.

Jag har ingen egen vevradio. Någon som har en och har testet den? Hur länge måste man veva för 15 minuter radio? Hur länge måste man veva för att ladda sin mobiltelefon med 10%?

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
Håller med helt.

Vevradio är 100% ett smart sätt att sälja något ingen behöver.

Rörande vad folk har hemma, jag har lånat ut både sekatör och borrmaskin, folk har inte ett skit. Vad tror du en ensamstående kvinna i en lägenhet i innerstaden har utöver mycket foodora inköp och studieskulder?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top