Stora Prepper-tråden.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
20220306_120321.jpg

Shoppade loss idag. Korvgrillning nästa.
De hade ett gäng på ICA Maxi igår, idag var det bara demoexet kvar så jag slog till.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Fiskegrejer och en isborr är nog inte dumt att ha när konservburkarna börjar ta slut.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Fisknät , man kan fiska,jaga rådjur,vildsvin o kanske en älg o så med det.

Lite komplicerat att lägga under is och kräver tålamod dock
Tack för tips. Har aldrig fiskat med nät och tror inte man får fiska med det i sjöarna kring där jag bor. Vi har redan vanliga fiskegrejer och jag gillar tanken att vara förberedd med saker som oavsett krig eller inte kommer komma till användning. Men i en krissituation över lång tid där lagar och regler är satt ur spel så är jag enig i att nät är ett mycket effektivare redskap.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja alltså spöfiske ger knappt vinst energimässigt ofta , det vet alla som fiskar - kommer variera kraftigt.
Vart fan fiskar ni?

Jag har aldrig i min sjö fiskat i mer än en timme för att få nog fisk till minst en måltid
Många gånger har en timmes fiskande gett fisk till flera måltider.

ÅAS äger jag en mjärde också, jag brukar kasta i den någon gång per år, på kul.

Jag har ännu inte ätit upp någon fisk jag har fått.

Om man dyker ner och biter fast fisken kan jag vintertid förstå att det inte ger vinst energimässigt, men att sitta med fötterna högt, ett strå mellan tänderna och en hatt över ögonen med ett metspö ger mer energi än det tar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vart fan fiskar ni?

Jag har aldrig i min sjö fiskat i mer än en timme för att få nog fisk till minst en måltid
Många gånger har en timmes fiskande gett fisk till flera måltider.

ÅAS äger jag en mjärde också, jag brukar kasta i den någon gång per år, på kul.

Jag har ännu inte ätit upp någon fisk jag har fått.

Om man dyker ner och biter fast fisken kan jag vintertid förstå att det inte ger vinst energimässigt, men att sitta med fötterna högt, ett strå mellan tänderna och en hatt över ögonen med ett metspö ger mer energi än det tar
Det är lättare norrut , nere i söder har vi nollat på massa isfisketurer när vi tältat fast det varit pt sjöar....

Slulle vatt tungt utan boz o annat käk

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja mjärde,nät eller så.

Nät är 30m långa , ta ned dom till till några 7m bitars och några 4 meters bitar eller så.

Då kan man ha en för hårdhänt "viltfiske" o dom andra för sjö och bäckfiske.

I Norrland och ödesjöar i södra Sverige kan man dock lyckas rätt bra med spö.
Vi var två killar i tornedalen som fyllde ett båtskrov med abborre till röken på nån timma.

Totalt vansinne över hela sjön , blev ett sånt hör vakinferno över hela pölen.
Aborrarna högg t.o.m på flötena när man höll på med att lägga på ny mask.

Så fiskrika sjöar finns det inte överallt fiske nere i syd.

Jag har dock en hemlig pöl med nästan bara öring , den har blivit surad på 90 talet och tvärdött.
Dock har försurningen avtagit och sjön har blivit åtetbefolkad via en bäck med bara öring , den är typ topppredator i sjön då den kom dit först efter försurningsapokslypsen.

Finns sådana här sjöar lite överallt.

Tips , bäck med anslutning mot hav.

Kan vara som ett dike , har hittat öring i diken längs golbanor...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja mjärde,nät eller så.

Nät är 30m långa , ta ned dom till till några 7m bitars och några 4 meters bitar eller så.

Då kan man ha en för hårdhänt "viltfiske" o dom andra för sjö och bäckfiske.

I Norrland och ödesjöar i södra Sverige kan man dock lyckas rätt bra med spö.
Vi var två killar i tornedalen som fyllde ett båtskrov med abborre till röken på nån timma.

Totalt vansinne över hela sjön , blev ett sånt hör vakinferno över hela pölen.
Aborrarna högg t.o.m på flötena när man höll på med att lägga på ny mask.

Så fiskrika sjöar finns det inte överallt fiske nere i syd.

Jag har dock en hemlig pöl med nästan bara öring , den har blivit surad på 90 talet och tvärdött.
Dock har försurningen avtagit och sjön har blivit åtetbefolkad via en bäck med bara öring , den är typ topppredator i sjön då den kom dit först efter försurningsapokslypsen.

Finns sådana här sjöar lite överallt.

Tips , bäck med anslutning mot hav.

Kan vara som ett dike , har hittat öring i diken längs golbanor...
Jag har ett ställe jag fångar delfin på innanför tullarna, så gott.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Med fiske i dessa sammanhang menas förstås nät och inget annat.
Har du ett billigt och bra/helt ok nät att rekommendera till fiske i sjöar/älv? Kan lägga i från liten båt eller spännas upp till fots. I en älv kan man väl lättare spänna upp nätet i vegetation på sidorna men i en sjö måste man väl ha någonting som flyter? Vad behöver man mer än nät? Skadar väl inte att ha ett nät liggande om man ska till kusten och fiska.

Har som mål att få barnen intresserade i jakt och fiske då det är en hälsosam aktivitet i dessa cyberspace tider.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ta reda.på reglerna innan , sportfiskarna och särskillt flugfiskarna som är öringjägare o riktig snabba med att lyfta på luren
Följer vettiga regler så länge inte nöden kräver annat så kommer troligtvis aldrig fiska med nät i sjö eller älv om det inte blir krig eller katastrofer. Tror inte det kommer bli krig här nu då folk flest/soldater förhoppningsvis är smarta nog att vända sig mot ledare som är så dumma att de startar ett världskrig. Men kan försvara köp av nät med att vi kanske kommer prova det någon gång vid kusten eller så där det är lagligt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Följer vettiga regler så länge inte nöden kräver annat så kommer troligtvis aldrig fiska med nät i sjö eller älv om det inte blir krig eller katastrofer. Tror inte det kommer bli krig här nu då folk flest/soldater förhoppningsvis är smarta nog att vända sig mot ledare som är så dumma att de startar ett världskrig. Men kan försvara köp av nät med att vi kanske kommer prova det någon gång vid kusten eller så där det är lagligt.
Finns lite regler om minsta djup o så.Kolla dom lokala reglerna hos länstyrelsen innan.Sjöar är alltid big nono utan ägarens tillstånd

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Fick hem min nya solpanel idag, 140W monokristalin. Ska hängas på garageväggen mot söder.
Egentligen inte för prepperbruk utan bara för att jag råkar ha ett rejält batteri ståendes i garaget och har länge tänkt att det kunde vara smidigt att hålla fullt.
Hittar jag en bra och pålitlig omformare så kan det ju bli en liten reservkraftstation.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fick hem min nya solpanel idag, 140W monokristalin. Ska hängas på garageväggen mot söder.
Egentligen inte för prepperbruk utan bara för att jag råkar ha ett rejält batteri ståendes i garaget och har länge tänkt att det kunde vara smidigt att hålla fullt.
Hittar jag en bra och pålitlig omformare så kan det ju bli en liten reservkraftstation.
Ja, absolut, men tänk på att omformare är ett jävla slöseri med ström.

Skaffa hellre 12V laddare till det du behöver ladda när det är strömavbrott.
Sen om du ska driva känslig elektronik (sitter i allt nuförtiden) måste det vara äkta "pure sinewave" inverters, inte en kinesisk "perfect sinewave" inverter som lämnar trappstegsformad utspänning.

I bästa fall blir elektroniken bara jävligt varm, i värsta fall bränner du upp den på en sekund.

Fråga mig inte hur jag vet....

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ja, absolut, men tänk på att omformare är ett jävla slöseri med ström.

Skaffa hellre 12V laddare till det du behöver ladda när det är strömavbrott.
Sen om du ska driva känslig elektronik (sitter i allt nuförtiden) måste det vara äkta "pure sinewave" inverters, inte en kinesisk "perfect sinewave" inverter som lämnar trappstegsformad utspänning.

I bästa fall blir elektroniken bara jävligt varm, i värsta fall bränner du upp den på en sekund.

Fråga mig inte hur jag vet....
Jodå tack, jag vet :)
Vi använder div omformare o generatorer i olika projekt ibland, och jag har sett skillnaderna.
Vi skulle nog klara oss helt på 12V men när jag nu har möjlighet så kunde ju 230V vara en tillgång. Jag vet faktiskt inte på rak arm till vad, men villhöver det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jodå tack, jag vet :)
Vi använder div omformare o generatorer i olika projekt ibland, och jag har sett skillnaderna.
Vi skulle nog klara oss helt på 12V men när jag nu har möjlighet så kunde ju 230V vara en tillgång. Jag vet faktiskt inte på rak arm till vad, men villhöver det.
Ahh, då är jag med, och ja, jag har en inverter med, men vet inte till vad, jag köpte den på en loppis för absolut löjliga pengar, jag trodde det var en otroligt billig kinainverter med trappstegsspänning, eventuellt trasig. (den var ganska stor för att vara en 1000W)

När jag kom fram och skulle betala visade det sig att det var en pure-sine inverter som var inköpt för test, men dom körde på en färdig UPS lösning och adderade RFI filter till den istället.
Den var förmodligen använd en halvtimme i testen, och ska ha utmärkta RFI egenskaper.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Preppade lite idag igen.
En vattenrenare har stått på listan länge som behov vid mina skogs och fjällturer.
Nu var det rea så jag slog till.

Bifogat

• 20220317_160345.jpg
    20220317_160345.jpg
    1.5 MB · Visningar: 24
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...