Stora Prepper-tråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker nog att Biltemas fyrkantiga 10liters dunkar som är stapelbara är smidigare.

Men PET flaskor är ju bra att ha i frysen som frysklampar, och när dom har tinat har man extravatten.

Ett annat tips, ställ in en mugg med vatten i frysen, när vattnet har frusit lägg ett mynt (eller annat metallföremål) på isen.
Har du varit borta och kommer hem till blinkande digitalklockor så kan du kolla hur djupt myntet har sjunkit för att se om elavbrotter var så långt att maten i frysen tinade.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De där hårda pet som fanns förr ("när jag var ung"), kanske 90tal, hade varit bra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker nog att Biltemas fyrkantiga 10liters dunkar som är stapelbara är smidigare.

Men PET flaskor är ju bra att ha i frysen som frysklampar, och när dom har tinat har man extravatten.

Ett annat tips, ställ in en mugg med vatten i frysen, när vattnet har frusit lägg ett mynt (eller annat metallföremål) på isen.
Har du varit borta och kommer hem till blinkande digitalklockor så kan du kolla hur djupt myntet har sjunkit för att se om elavbrotter var så långt att maten i frysen tinade.
Fy fan vad McGyver!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med, sjukt smart!

Tänk bara på att just mynt nog är det absolut mest bakteriefyllda du kan leta fram i huset, efter disktrasan och köttfärsen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var köper man såna flaskor utan att behöva betala för 1,5 liter sockervatten?

1. Ställ dig vid pantrummet på Konsum
2. Gör som X antal % av de hemlösa
3. Använd fantasin
4. Köp färdiga sexpack icke kolsyrat ”bordsvatten” på Willys/Konsum så behöver du inte ens fylla dem. Återanvänd sedan.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har två paket toapapper hemma. Sist när corona kom så var jag på sista rullen när folk hamstrade allt som fanns i affärerna, så de var lite spännande ett tag
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att ha rejält med pengar för att klara sig några månader utomlands borde väl vara med på listan? Låt säga att Svenska banker stängs. Kriget är på gång och man väljer att lämna landet.

Hur löser man det rent praktiskt om man inte kör med krypto? Kan man öppna konto i någon utländsk bank hursomhelst?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns en jäkligt smutt hopfällbar "rocketstove" också.
Jag såg en film där dom kokade kaffe på 4 kottar, när självdraget kom igång lät den som en liten jetmotor, sedan slocknade den som ett utblåst ljus när allt material hade brunnit upp och det var baske mig inte ens aska kvar.

IMG-20201206-WA0000.jpegIMG-20201206-WA0009.jpeg

Rocket stove.. Jaha då fick jag namnet på lillspisen som e med i skogen sedan några år som vi brygger kaffe o kokar bullens pilsnerkorv på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det där är väl en ganska typisk "rocketstove" om än väldigt tung för portabelbruk.

Sedan finns det en variant som bränner det du stoppar i med syreunderskott och sedan återantänds rökgasen under kastrullen och brinner då typ som gasol med blå låga, men den såg bökig ut att konstruera.

Även en vanlig rocketstove är ju i princip rökfri när den har tagit sig ordentligt
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja, det där är väl en ganska typisk "rocketstove" om än väldigt tung för portabelbruk.

Sedan finns det en variant som bränner det du stoppar i med syreunderskott och sedan återantänds rökgasen under kastrullen och brinner då typ som gasol med blå låga, men den såg bökig ut att konstruera.

Även en vanlig rocketstove är ju i princip rökfri när den har tagit sig ordentligt
Jo det händer att den står kvar på en stubbe till vi är färdiga i området. Den lär inte rosta bort med 10mm gods ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Spolarvätskedunkar använder preppers.

Oparfymerad standard så har man bara lite bitrex o bli kvitt.

Skölj ur dunken några gånger o fyll upp med stark klorblanding o låt stå en vecka , vänd på dunken så alla ytor behandlas.

Kloret fixar biffen

Tog en vecka förra årer o få ihop 30 dunkar , its får fre to !
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Spolarvätskedunkar använder preppers.

Oparfymerad standard så har man bara lite bitrex o bli kvitt.

Skölj ur dunken några gånger o fyll upp med stark klorblanding o låt stå en vecka , vänd på dunken så alla ytor behandlas.

Kloret fixar biffen

Tog en vecka förra årer o få ihop 30 dunkar , its får fre to !
Det var jävlar i mig det dummaste jag har hört.

Har man inte råd att köpa plast dunkar kanske man ska sälja några häftiga knivar

Hålla på och slabba med begagnade spolarvätskedunkar är ju så dumt så klockan stannar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det var jävlar i mig det dummaste jag har hört.

Har man inte råd att köpa plast dunkar kanske man ska sälja några häftiga knivar

Hålla på och slabba med begagnade spolarvätskedunkar är ju så dumt så klockan stannar.
Jag har råd köpa en miljon dunkar , var inte mitt förslag men vi var några som pröva , inget bitrex kvar förutom i parfymerade dunkar som inte gick att återställa

Bara ett tips
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har råd köpa en miljon dunkar , var inte mitt förslag men vi var några som pröva , inget bitrex kvar förutom i parfymerade dunkar som inte gick att återställa

Bara ett tips
Varför la du då en vecka på jobbet att försöka sanera dunkar?
Du kunde ju åkt och köpt några hundra på en timme.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vi fyllde bara upp dom med klor sen fick dom stå en vecka , kam ju finnas fattiga preppersugna liksom

Hade två på semestern , finvatten
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top