Jupp. Som sagt i annan tråd. Vad är farligast och vad är troligast?
Under rådande omständigheter så är ett elverk prio hemma. Så man kan få värme, kyl/frys och lyse.
Skulle jag preppa för något så är långvarigt elavbrott prio 1
(det kan ju i sin tur bero på naturkatastrof eller krig)
Elverk har jag, men inte tillräckligt stort för att köra någon meningsfull värme, men kyl/frys och lyse skulle man kunna köra, men jag tror inte att jag skulle köra elverket för det.
Jag skulle nog starta elverket en stund ibland för att ladda upp alla batterier och köra något verktyg, se om TV sändningarna funkar, kanske micra en gorbys undertiden.
(Tv och micra gorbys är ju absolut inte nödvändigt, men lika bra att passa på när elverket ändå går)
Vintertid ställer man ut frysvaror och vattenflaskor som får frysa, sedan ställer man in dom frysta vattenflaskorna i kylen och låter bli att öppna dörren tre gånger i timmen för att kolla om det finns något gott så håller det sig kallt.
Sommartid blir kyl/frys fort ett problem, så då gäller det att konsumera/tillaga sånt som inte klarar sig utan kylförvaring.
Nästa sak man kan preppa för är naturkatastrof av något slag, bor du nära vatten ligger översvämmning nära till osv.
Börjar det luta åt en översvämmning är det bra att ha din prepp i en plastback på översta hyllan.
Sist kan man preppa för krig, då i form av att ha grejorna packade (återigen, plastback) så man lätt får med sig dom, och sedan kör man till någon släkting som bor bra till eller en sommarstuga, eller att man tar husbilen och husvagnen och kör till något bra ställe.
Ett bra ställe har tillgång till vatten utan behov av el.
Att samla ihop släkt (och nära vänner) betyder att man kan hjälpas åt med saker som att hugga ved och bära vatten, storkoka mat, och i ett längre perspektiv odla/jaga.
Därför är vishan en bra tillflykt, där är det dessutom så glest mellan husen att ingen offrar några bomber på det området.