Stora Prepper-tråden.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är bra att vara förberedd, men man får inte bli paranoid på kuppen.
Många preppar ju för kärnvapenkrig, men trots att kärnvapen har funnits sedan agusti 1945 så har bara två använts i krig (över2000 har provsprängts)

Det är bättre att preppa BRA för ett rimligt scenario än lite halvkasst för ett kärnvapenkrig.
Har du mat och vatten är du bra förberedd, har du en bra första förbandslåda också är du jättebra förberedd.
Jupp. Som sagt i annan tråd. Vad är farligast och vad är troligast?

Under rådande omständigheter så är ett elverk prio hemma. Så man kan få värme, kyl/frys och lyse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jupp. Som sagt i annan tråd. Vad är farligast och vad är troligast?

Under rådande omständigheter så är ett elverk prio hemma. Så man kan få värme, kyl/frys och lyse.

Skulle jag preppa för något så är långvarigt elavbrott prio 1
(det kan ju i sin tur bero på naturkatastrof eller krig)
Elverk har jag, men inte tillräckligt stort för att köra någon meningsfull värme, men kyl/frys och lyse skulle man kunna köra, men jag tror inte att jag skulle köra elverket för det.
Jag skulle nog starta elverket en stund ibland för att ladda upp alla batterier och köra något verktyg, se om TV sändningarna funkar, kanske micra en gorbys undertiden.
(Tv och micra gorbys är ju absolut inte nödvändigt, men lika bra att passa på när elverket ändå går)

Vintertid ställer man ut frysvaror och vattenflaskor som får frysa, sedan ställer man in dom frysta vattenflaskorna i kylen och låter bli att öppna dörren tre gånger i timmen för att kolla om det finns något gott så håller det sig kallt.

Sommartid blir kyl/frys fort ett problem, så då gäller det att konsumera/tillaga sånt som inte klarar sig utan kylförvaring.

Nästa sak man kan preppa för är naturkatastrof av något slag, bor du nära vatten ligger översvämmning nära till osv.
Börjar det luta åt en översvämmning är det bra att ha din prepp i en plastback på översta hyllan.

Sist kan man preppa för krig, då i form av att ha grejorna packade (återigen, plastback) så man lätt får med sig dom, och sedan kör man till någon släkting som bor bra till eller en sommarstuga, eller att man tar husbilen och husvagnen och kör till något bra ställe.

Ett bra ställe har tillgång till vatten utan behov av el.

Att samla ihop släkt (och nära vänner) betyder att man kan hjälpas åt med saker som att hugga ved och bära vatten, storkoka mat, och i ett längre perspektiv odla/jaga.
Därför är vishan en bra tillflykt, där är det dessutom så glest mellan husen att ingen offrar några bomber på det området.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har du bara mat och vatten till det är du i princip klar...

Har du kula på husbilen så att du får med dig husvagnen också?
Det är inte alla som kan hålla sig med sommarstuga till husbilen
Egen brunn och extra grävd brunn.
Kula såklart, för hojsläpet.
Glömde att jag har ett gammalt gaskök i båten.
Mat har vi alltid för ett par veckor.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, man ska utgå ifrån att det finns idioter, och hur mycket man än är förberedd på det så uppfinner universum en större idiot som lyckas hitta ett sätt att misslyckas ändå.

Gasolkök är jättebra till camping, men ganska usla till prepping, då förr eller senare gasolen tar slut.

Jag kollade på biltema nu, och i min butik är gasolköken slutsålda, folk preppar tydligen nu.
Många saker som kunde tänkas vara bra för prepp var slut.
Anledningen till att jag ÖHT kollade var för att se om dom hade propan gas. (vintergasol)
Jag har vanlig billig gasol, men den funkar ju inte i minusgrader om man skulle åka på skoterutflykt. (för matlagning hemma vid elabrott lär ju den billiga gasolen funka för inomhus håller jag ju värmen även vid strömavbrott)

Till husvagnen köpte vi bara AGA gasol, då dom garanterade att det var ren propan.
Det är ju lite surt att ha full flaska med billig gasol som inte vill förgasa under 0C om man får för sig att vintercampa
Nackdelen med propan är väl att tuberna måste vara kraftigare. Gasol är väl en blandning på butan och propan, de som har vinterblandningar har isobutan också, eller kanske ingen butan alls utan bara isobutan då den inte förgasas vid minusgrader.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nackdelen med propan är väl att tuberna måste vara kraftigare. Gasol är väl en blandning på butan och propan, de som har vinterblandningar har isobutan också, eller kanske ingen butan alls utan bara isobutan då den inte förgasas vid minusgrader.
Jo, Gasol kan vara lite vad som helst, men butan är billigare än propan så dom brukar försöka kalla det "vintergasol" redan vid 25% propan.

Att tuberna skulle behöva vara kraftigare är inget jag har hört, gasen är ju flytande (förutom en liten mängd) i tuben tack vare att det är under tryck, dvs det finns inte plats för mer gas att förgasa.
Problemet är bara att butan inte förgasar alls vid minusgrader, man kan värma tuben innanför jackan och få en liten mängd gas så att man kan tända gaskaminen/köket med det, och har man då slang till tuben kan man försöka hålla den nära så att den kontinuerligt värms, men det är lite farligt. (dessutom blir ju tuben kallare när man släpper ut gas ur den)

Det är bättre att köpa riktig gas med en gång.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle jag preppa för något så är långvarigt elavbrott prio 1
(det kan ju i sin tur bero på naturkatastrof eller krig)
Elverk har jag, men inte tillräckligt stort för att köra någon meningsfull värme, men kyl/frys och lyse skulle man kunna köra, men jag tror inte att jag skulle köra elverket för det.
Jag skulle nog starta elverket en stund ibland för att ladda upp alla batterier och köra något verktyg, se om TV sändningarna funkar, kanske micra en gorbys undertiden.
(Tv och micra gorbys är ju absolut inte nödvändigt, men lika bra att passa på när elverket ändå går)

Vintertid ställer man ut frysvaror och vattenflaskor som får frysa, sedan ställer man in dom frysta vattenflaskorna i kylen och låter bli att öppna dörren tre gånger i timmen för att kolla om det finns något gott så håller det sig kallt.

Sommartid blir kyl/frys fort ett problem, så då gäller det att konsumera/tillaga sånt som inte klarar sig utan kylförvaring.

Nästa sak man kan preppa för är naturkatastrof av något slag, bor du nära vatten ligger översvämmning nära till osv.
Börjar det luta åt en översvämmning är det bra att ha din prepp i en plastback på översta hyllan.

Sist kan man preppa för krig, då i form av att ha grejorna packade (återigen, plastback) så man lätt får med sig dom, och sedan kör man till någon släkting som bor bra till eller en sommarstuga, eller att man tar husbilen och husvagnen och kör till något bra ställe.

Ett bra ställe har tillgång till vatten utan behov av el.

Att samla ihop släkt (och nära vänner) betyder att man kan hjälpas åt med saker som att hugga ved och bära vatten, storkoka mat, och i ett längre perspektiv odla/jaga.
Därför är vishan en bra tillflykt, där är det dessutom så glest mellan husen att ingen offrar några bomber på det området.
Tanken med elverk är att kunna köra luftvärmepump på vintern när maten kan förvaras ute och kyl/frys på sommaren. Inte 24/7 drift. Primärt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tanken med elverk är att kunna köra luftvärmepump på vintern när maten kan förvaras ute och kyl/frys på sommaren. Inte 24/7 drift. Primärt.
Det blir ändå ett ganska stort elverk för att dra värmepumpen, dom kan ha rätt höga startströmmar, och dessutom krävs ett elverk med ren sinusvåg om inte elektroniken ska få tokspel

Det vete fan om inte ett gammalt stort elverk med modifierad sinusvåg och rena resistiva element vore billigare/bättre.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jo, Gasol kan vara lite vad som helst, men butan är billigare än propan så dom brukar försöka kalla det "vintergasol" redan vid 25% propan.

Att tuberna skulle behöva vara kraftigare är inget jag har hört, gasen är ju flytande (förutom en liten mängd) i tuben tack vare att det är under tryck, dvs det finns inte plats för mer gas att förgasa.
Problemet är bara att butan inte förgasar alls vid minusgrader, man kan värma tuben innanför jackan och få en liten mängd gas så att man kan tända gaskaminen/köket med det, och har man då slang till tuben kan man försöka hålla den nära så att den kontinuerligt värms, men det är lite farligt. (dessutom blir ju tuben kallare när man släpper ut gas ur den)

Det är bättre att köpa riktig gas med en gång.
butan kokpunkt ca 0 grader, isobutan ca -11 grader. Kolla xxargs inlägg här om flaskorna.

 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det blir ändå ett ganska stort elverk för att dra värmepumpen, dom kan ha rätt höga startströmmar, och dessutom krävs ett elverk med ren sinusvåg om inte elektroniken ska få tokspel

Det vete fan om inte ett gammalt stort elverk med modifierad sinusvåg och rena resistiva element vore billigare/bättre.
Tänkte mig ett minst 16A 3-fas inverterelverk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är egentligen skitsamma det där med gasolen, inomhus har jag varmt och dessutom räknar jag inte med att laga mat på gasol i händelse av kris, det var som sagt för en eventuell skoterutflykt, och den ställer jag nog in om det är svinkallt ändå.

4 liter t-röd räcker länge i ett spritkök och jag har nog mer än så om jag börjar kolla garaget och andra förråd.
T-röd fungerar ner till -114c och då har jag andra problem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte mig ett minst 16A 3-fas inverterelverk.
Hahaha, det är ju gigantiskt, men har du firma/användning för ett så tjöööp.
(och bunkra bränsle)

Jag har ett 2kW inverterverk (2.7 intermittent) typ resväska
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Absolut, men det har dom nog inte på macken, jag har aldrig sett det, och dessutom är det säkert dyrare än t-dojja.

Jag är inte så bekymrad för sot.
På den tiden jag körde med t-doja hade man i en ytters liten skvätt vatten i spriten, vilket tog bort sotet. Som jag minns det för 35 år sedan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Egen brunn och extra grävd brunn.
Kula såklart, för hojsläpet.
Glömde att jag har ett gammalt gaskök i båten.
Mat har vi alltid för ett par veckor.
Svarar mig själv, glömde bort att det går att laga mat på fotogenkaminen vi har också.
Uppenbarligen var vi preppers innan ordet fanns.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hahaha, det är ju gigantiskt, men har du firma/användning för ett så tjöööp.
(och bunkra bränsle)

Jag har ett 2kW inverterverk (2.7 intermittent) typ resväska
Tänkte att grannar kanske har nåt jag behöver. Så då kan jag stå till tjänst. ?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top