Stora Prepper-tråden.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Glöm för allt i världen inte en väldigt viktig resurs. Era grannar, ett kvarter/mindre by med god sammanhållning kommer klara sig bättre än 50 enstöringar i varsin lägenhet/stuga. Att bryta benet ensam är värre än om man har någon med sig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Glöm för allt i världen inte en väldigt viktig resurs. Era grannar, ett kvarter/mindre by med god sammanhållning kommer klara sig bättre än 50 enstöringar i varsin lägenhet/stuga. Att bryta benet ensam är värre än om man har någon med sig.
Jag har en nära granne som jag pratar med och som skulle kunna tänkas vara en resurs, av dom andra häromkring vet jag inte vilka som skulle kunna vara en resurs och vilka som skulle dränera mina resurser
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Klarar mig länge unsupported/offgrid :hihi

Klarar 2 år o ett om man tar med en snyltande mus

Proffsgrejer rakt av20220303_122157.jpg

Har två (på bilden robotfodral 56) med käk,kem,kläder och 6 stora peliväskor.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Kontanter är nog onödigt. Affärer kommer tömmas fort och stängas eller rånas när oförberedda löper paniklopp.
Köp snus cigg och alkohol o chips, tror jag är bättre värde på som betalmedel efter ett tag.

Packat tält o varm sovsäck o klädbyte i bilen. Alltid fulltankad. Dunk bensin. Stuga ute i nowhere utan el o med handpumpad brunn med dricksvatten.

Solcellsladdare till tex mobilen. Gjort upp plan med vuxna barn och mamma, vart vi möts (stugan i skogen där inget finns nära i form av militäranläggningar, flygfält, batterifabriker eller datacenter och elverk). Handritade/utskrivna instruktioner för att hitta dit (till barnen). Kollat mindre vägar att köra då stora proppas igen.

Petflaskor dricksvatten i frysen ifall jag blir fast. Kollat lägen på skyddsrum när jag reser i tjänsten nu.
Köpt chips, proteinbars, kex, bönor i tetra, pulverkaffe, choklad, nötter, russin.
Letat gasolkök men omöjligt att hitta, syrran har dock ett så ska köpa gasol imorgon o hoppas det är kvar.
Värmefiltar (såna tunna i metall), skoskavsplåster o andra förband. Kniv. Hundmat.

Sen sparat ner alla foton på ett litet usb som går att ha i ett halsband. Om jag överlever vill jag ha något kvar. Nästan min viktigaste punkt faktiskt. Att överleva ett krig och ha förlorat hem o familj så tänker jag att de 20.000 bilder jag har på barnen kommer göra skillnad i att hantera en förlust.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kontanter är nog onödigt. Affärer kommer tömmas fort och stängas eller rånas när oförberedda löper paniklopp.
Köp snus cigg och alkohol o chips, tror jag är bättre värde på som betalmedel efter ett tag.

Packat tält o varm sovsäck o klädbyte i bilen. Alltid fulltankad. Dunk bensin. Stuga ute i nowhere utan el o med handpumpad brunn med dricksvatten.

Solcellsladdare till tex mobilen. Gjort upp plan med vuxna barn och mamma, vart vi möts (stugan i skogen där inget finns nära i form av militäranläggningar, flygfält, batterifabriker eller datacenter och elverk). Handritade/utskrivna instruktioner för att hitta dit (till barnen). Kollat mindre vägar att köra då stora proppas igen.

Petflaskor dricksvatten i frysen ifall jag blir fast. Kollat lägen på skyddsrum när jag reser i tjänsten nu.
Köpt chips, proteinbars, kex, bönor i tetra, pulverkaffe, choklad, nötter, russin.
Letat gasolkök men omöjligt att hitta, syrran har dock ett så ska köpa gasol imorgon o hoppas det är kvar.
Värmefiltar (såna tunna i metall), skoskavsplåster o andra förband. Kniv. Hundmat.

Sen sparat ner alla foton på ett litet usb som går att ha i ett halsband. Om jag överlever vill jag ha något kvar. Nästan min viktigaste punkt faktiskt. Att överleva ett krig och ha förlorat hem o familj så tänker jag att de 20.000 bilder jag har på barnen kommer göra skillnad i att hantera en förlust.
Alu-filtar hjälper inte långt i kyla.
Komplettera med en bra fleecefilt att ha mellan dig och folien.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mylarfiltar är skitbra att använda som reflektorer av strålvärme från brasor, dom är också bra att ha mellan sig och marken för att reflektera ner markkylan och upp kropsvärme, men man bör ju givetvis ha isolerande lager på båda sidor om mylarfilten också.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur länge håller upptappat men ej fryst vatten i pet-flaskor om flaskorna står svalt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur länge håller upptappat men ej fryst vatten i pet-flaskor om flaskorna står svalt?
Månader, det blir lite fadd smak, men fullt tjänligt.

Men diska flaskorna (inklusive korkar) ordentligt först, minst sockerrest och vattnet kan förstöras på en vecka
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan ingen ta på sig att börja lista grejer i tråden så kör vi copy paste och bygger på?

GuW? Brooklyn?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eller jag kan börja:

Kontanter i olika valuta
Pass
Batterier
Vatten
Radio
GPS
Kompass
Kängor
Underställ
Handskar
Varma strumpor
Trangia
Primus
Gas
T-röd
Värmeljus
Mössor
Jackor
Ryggsäckar
Sovsäckar
Ficklampa
Pannlampa
Frystorkad mat
Hög energi tex choklad nötter

Bygg på ffs
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tre månader, frys så håller det för evigt.
Eller byt då och då
Håller fast 10 år , fyll upp o en droppe klorin , förseglat och dött sen som en konserv

PET flaskor köpta håller också minst det , dock inträffar en kul grej - försvinner vatten.

Vattnet diffunderar ut genom plasten sakta men säkert men syns efter ett år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att köpa nödvatten är att kasta pengar i sjön, biltemas dunkar, diska ur med klorinvatten, fyll och ställ undan, byt vatten en eller två gånger om året.
Kan du leva med klorsmak så tillsätt ett par droppar, men jag föredrar att byta vatten istället
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att köpa nödvatten är att kasta pengar i sjön, biltemas dunkar, diska ur med klorinvatten, fyll och ställ undan, byt vatten en eller två gånger om året.
Kan du leva med klorsmak så tillsätt ett par droppar, men jag föredrar att byta vatten istället
Håller med. Klor undviker jag dock.
Om man nu har kör med glaflaskor så går det alldelse utmärkt att köra dem en stund i ugnen för att döda av ev bakterier.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ingen ta på sig att börja lista grejer i tråden så kör vi copy paste och bygger på?

GuW? Brooklyn?
Jag är ju ingen prepper säger jag ju! :finger

Men okej, jag har ju byxorna och ryggsäcken...

Konservburksmat, ris, pasta och bulgur.
Jag har alltid lite burkar med Ravioli, Ärtsoppa, Köttbullar och annat hemma, men bara sånt jag äter i normala fall så det blir naturlig rotation i skafferiet.

Att preppa 100 burkar gulashsoppa som man inte äter annars leder bara till att man går kasta det när det blir gammalt
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är ju ingen prepper säger jag ju! :finger

Men okej, jag har ju byxorna och ryggsäcken...

Konservburksmat, ris, pasta och bulgur.
Jag har alltid lite burkar med Ravioli, Ärtsoppa, Köttbullar och annat hemma, men bara sånt jag äter i normala fall så det blir naturlig rotation i skafferiet.

Att preppa 100 burkar gulashsoppa som man inte äter annars leder bara till att man går kasta det när det blir gammalt
Eat what you store, store what you eat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skall alla fylla på så blir det ingen prepperlista utan då krävs en trosspluton för att få med sig allt skit... :D

Är det överleva själv i naturen gäller en lista.
Är det klara familjen en månad i stugan eller hemma i huset/lägenheten är det en annan lista.
Är det kunna förflytta sig över tid utan stöd är det en tredje lista.

Markus hade en bra lista. Man kan lägga till eller dra bort, men jag rekommenderar en bok och det är Lars Fälts handbok i överlevnad. Det är ingen prepperbok men den ger kunskaper om vad som behöver omhändertas för att klara sig om det bekväma livet sätts på paus. Det kan gälla hygien, orientering, sårvård, näring, skydd eller något annat. Det finns massor av andra böcker, välj en du tycker om men Fält har sysslat med detta länge och i vårt klimat.

Kortfattat: Torr, varm, ren och mätt. Omtanke om kamrat/familj/dig själv. Upprepa.

Vatten är ett litet problem i Sverige om man nu inte bor i en förort. En enkel vattenrenare av en PET-flaska och lite mossa och träkol gör att du kan dricka vattnet i de flesta sjöar rakt av. Är du osäker, koka.

Mina tips är kompass, tvål, yxa, kläder av ylle (luktar inte, bekvämt över tid), kängor med sydd lädersula, jacka med huva, slejf för dragkedjan och regnkläder som funkar. Samt en skapligt utrustad syask. Engelsons har bra grejor till låga priser men kängor kan man få leta lite efter.

Torrvaror och rotfrukter etc är bättre och nyttigare än konserver då det är svårt och dyrt att ha plats/tankemöda för säg två veckors mat för fyra pers på konserver, att laga mat är nyttigt även för hjärnan och ger tid till tankar som kan vara bra när läget kanske är jobbigt av andra anledningar.

Tänk uthållighet och försök utesluta sådant som ändå inte ger något på sikt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top