Stora Prepper-tråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hela iden med "Bug out" till skogs är löjlig, men att ha en plan för att omlokalisera till en sommarstuga eller släktingar som bor bättre till är inte dumt.
Då gör man det lämpligast medans man kan köra bil dit.
Smäller det bomber runt om i landet och springer omkring soldater runt huset är det bättre att satsa på "bug in", dvs att leva på det man har och inte lämna huset.

Att packa en "bug out bag" och tälta i skogen är en absolut sista nödåtgärd, då det är kul i ungefär en vecka.... om det är sommar och bra väder.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hela iden med "Bug out" till skogs är löjlig, men att ha en plan för att omlokalisera till en sommarstuga eller släktingar som bor bättre till är inte dumt.
Då gör man det lämpligast medans man kan köra bil dit.
Smäller det bomber runt om i landet och springer omkring soldater runt huset är det bättre att satsa på "bug in", dvs att leva på det man har och inte lämna huset.

Att packa en "bug out bag" och tälta i skogen är en absolut sista nödåtgärd, då det är kul i ungefär en vecka.... om det är sommar och bra väder.
Det finns ju andra typer av katastrofer än krig som kräver snabb evakuering.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har två personer uteslutit svenska kontanter pga av resonemang kring väldigt extrema händelser. Jag skulle vilja säga att kontanter är vad som kommer lösa problemen i de allra flesta tänkbara situationer. Om än kanske inte vid en total apokalyps.

De där situationerna som redan nu inträffar ibland, tex man kommer till bensinmacken och kortsystemen ligger nere.

Vissa idioter har ju bara ett enda kort som de förlitar sig på att det ska fungera.

Jag misstänker att kontanter fortfarande är väldigt användbara i Ukraina just nu. Både i butiker, ute på vägen om man går in till en bonde och vill köpa mjölk eller en liter olja till bilen. Telefon och elnät verkar ju iofs också fungera för närvarande men det är ju ingen hemlighet att ryssarna eller vilken fiende som helst gärna försöker hacka tex banksystemet och lyckas dom med det kan ju alla digitala pengar helt plötsligt vara oanvändbara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Klart är att kontanter är en mycket bra idé att ha.

Övriga ”valutor” får ses som komplement.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Eller jag kan börja:

Kontanter i olika valuta
Pass
Batterier
Vatten
Radio
GPS
Kompass
Kängor
Underställ
Handskar
Varma strumpor
Trangia
Primus
Gas
T-röd
Värmeljus
Mössor
Jackor
Ryggsäckar
Sovsäckar
Ficklampa
Pannlampa
Frystorkad mat
Hög energi tex choklad nötter

Bygg på ffs
Du behöver något att tända dina kök med.
Tändstickor, tändare och tändstål. Använd inte tändstål till gaskök, tänd då något annat och sedan tänd köket med det. lite toapapper t ex.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har börjat inventera alternativ till skyddsrum i närområdet hemma.

Enligt MSB så finns två stycken i villor nära. Då jag förutsätter att risk finns att de kommer vara fulla av människor eller gamla utemöbler eller i obrukbart skick vill jag kunna välja det näst bästa. Jag har varit med vid provdrift av skyddsrum en gång och det var en ganska nedslående dag.

Har ingen egen källare så hittills har jag garage under mark med flera ingångar att tillgå. Visst, obetydligt bättre än en gångtunnel men ändå. Vill helst inte hamna i utrymmen med bara en ingång om jag kan välja.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vårt hus byggdes 1946.
Smeden som byggde förväntade sig ett nytt storkrig.
Källaren är armerad med räls och balkar i nästan samma dimension.
Tryggt och bra men inte kul att borra igenom.
Behöver bara göra fönsterpluggar och en tåligare dörr.
Utanför finns en jordkällare nedgrävd med granitblock runt och betongkupol och så jord ovanpå, men där bor räven och eller ibland en grävling, behöver nog också en bättre dörr.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du behöver något att tända dina kök med.
Tändstickor, tändare och tändstål. Använd inte tändstål till gaskök, tänd då något annat och sedan tänd köket med det. lite toapapper t ex.
Varför ska man inte tända gasolkök med tädstål? (förutom den uppenbara risken att bränna sig om man är klumpig)

I min husvagn hade jag en gasoltändare som var ett tändstål i plastinkapsling med ett handtag man tryckte in så att en plåtbit karvade stålet och sprätte gnistor.
Funkade skitbra tiotusentals gånger (förutom dom hundratalet gånger man tände gasol med den älskade ungarna att leka med den)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har börjat inventera alternativ till skyddsrum i närområdet hemma.

Enligt MSB så finns två stycken i villor nära. Då jag förutsätter att risk finns att de kommer vara fulla av människor eller gamla utemöbler eller i obrukbart skick vill jag kunna välja det näst bästa. Jag har varit med vid provdrift av skyddsrum en gång och det var en ganska nedslående dag.

Har ingen egen källare så hittills har jag garage under mark med flera ingångar att tillgå. Visst, obetydligt bättre än en gångtunnel men ändå. Vill helst inte hamna i utrymmen med bara en ingång om jag kan välja.
Alltså det är ju jättebra, men vad förväntar du dig att en anfallare ska bomba i din närhet?

Kolla filmerna från Ukraina, Ryssarna har terrorbombat några bostadskvarter, men det är solklart ett krigsbrott, men 99% av alla bostadskvarter klarar sig undan bomber i krig.

Garage under mark är mer skydd än du behöver för allt annat än en direktträff, men varför skulle dom sikta på just dig?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Varför ska man inte tända gasolkök med tädstål? (förutom den uppenbara risken att bränna sig om man är klumpig)

I min husvagn hade jag en gasoltändare som var ett tändstål i plastinkapsling med ett handtag man tryckte in så att en plåtbit karvade stålet och sprätte gnistor.
Funkade skitbra tiotusentals gånger (förutom dom hundratalet gånger man tände gasol med den älskade ungarna att leka med den)
Om du inte är händig med tändstål, och min rekommendation utgår ifrån att det kan vara en ovan som läser, så hinner det samlas gas i ditt kök som antänds med en hyfsad poff.
Effekten kan bli att du bränner dig, håret tar fyr eller du blir rädd, vippar omkull kök och flaska och får då ett vätskematat gasolkök vilket är otrevligt oftast.
Jag tänder oftast mitt gas-Trangia med tändstål, men då med vindskyddet borttaget ch jag är rätt bra på att gnistra.
När jag ger något råd till okända utgår jag från att de är klumpiga stolpskott tills motsatsen är bevisad. Lärde mig när jag utbildade vpl.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Röda linser I mängder. Bra proteininnehåll samt kokar relativt snabbt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, man ska utgå ifrån att det finns idioter, och hur mycket man än är förberedd på det så uppfinner universum en större idiot som lyckas hitta ett sätt att misslyckas ändå.

Gasolkök är jättebra till camping, men ganska usla till prepping, då förr eller senare gasolen tar slut.

Jag kollade på biltema nu, och i min butik är gasolköken slutsålda, folk preppar tydligen nu.
Många saker som kunde tänkas vara bra för prepp var slut.
Anledningen till att jag ÖHT kollade var för att se om dom hade propan gas. (vintergasol)
Jag har vanlig billig gasol, men den funkar ju inte i minusgrader om man skulle åka på skoterutflykt. (för matlagning hemma vid elabrott lär ju den billiga gasolen funka för inomhus håller jag ju värmen även vid strömavbrott)

Till husvagnen köpte vi bara AGA gasol, då dom garanterade att det var ren propan.
Det är ju lite surt att ha full flaska med billig gasol som inte vill förgasa under 0C om man får för sig att vintercampa
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Alltså det är ju jättebra, men vad förväntar du dig att en anfallare ska bomba i din närhet?

Kolla filmerna från Ukraina, Ryssarna har terrorbombat några bostadskvarter, men det är solklart ett krigsbrott, men 99% av alla bostadskvarter klarar sig undan bomber i krig.

Garage under mark är mer skydd än du behöver för allt annat än en direktträff, men varför skulle dom sikta på just dig?
Ja, nu när du säger det så...

Du har rätt. Som barnvagnsflanör på heltid i en pandemi följt av mycket bräckligare säkerhetspolitik har jag nog fått litet hjärnspöken. ?

När planerna var klara för evakuering med alternativa slutmål var klara så spann hjärnan vidare av bara farten.

Ska dyka ner i krislådan igen. Hej på ett tag. ?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, man ska utgå ifrån att det finns idioter, och hur mycket man än är förberedd på det så uppfinner universum en större idiot som lyckas hitta ett sätt att misslyckas ändå.

Gasolkök är jättebra till camping, men ganska usla till prepping, då förr eller senare gasolen tar slut.

Jag kollade på biltema nu, och i min butik är gasolköken slutsålda, folk preppar tydligen nu.
Många saker som kunde tänkas vara bra för prepp var slut.
Anledningen till att jag ÖHT kollade var för att se om dom hade propan gas. (vintergasol)
Jag har vanlig billig gasol, men den funkar ju inte i minusgrader om man skulle åka på skoterutflykt. (för matlagning hemma vid elabrott lär ju den billiga gasolen funka för inomhus håller jag ju värmen även vid strömavbrott)

Till husvagnen köpte vi bara AGA gasol, då dom garanterade att det var ren propan.
Det är ju lite surt att ha full flaska med billig gasol som inte vill förgasa under 0C om man får för sig att vintercampa
Det är nu det visar sig att det var bra att vara prylbög.
2 trangia med sprit och gasbrännare.
1 gammalt spritkök.
1 Optimus multifuelbrännare.
Husbil med gasolspis men dieselvärme.
Husvagn med gasolkök.
4 10kg gasolflaskor, alltid två fulla.
1 "gasolgrill mini" med stekbord.
Ved i mängder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, nu när du säger det så...

Du har rätt. Som barnvagnsflanör på heltid i en pandemi följt av mycket bräckligare säkerhetspolitik har jag nog fått litet hjärnspöken. ?

När planerna var klara för evakuering med alternativa slutmål var klara så spann hjärnan vidare av bara farten.

Ska dyka ner i krislådan igen. Hej på ett tag. ?

Det är bra att vara förberedd, men man får inte bli paranoid på kuppen.
Många preppar ju för kärnvapenkrig, men trots att kärnvapen har funnits sedan agusti 1945 så har bara två använts i krig (över2000 har provsprängts)

Det är bättre att preppa BRA för ett rimligt scenario än lite halvkasst för ett kärnvapenkrig.
Har du mat och vatten är du bra förberedd, har du en bra första förbandslåda också är du jättebra förberedd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nu det visar sig att det var bra att vara prylbög.
2 trangia med sprit och gasbrännare.
1 gammalt spritkök.
1 Optimus multifuelbrännare.
Husbil med gasolspis men dieselvärme.
Husvagn med gasolkök.
4 10kg gasolflaskor, alltid två fulla.
1 "gasolgrill mini" med stekbord.
Ved i mängder.
Har du bara mat och vatten till det är du i princip klar...

Har du kula på husbilen så att du får med dig husvagnen också?
Det är inte alla som kan hålla sig med sommarstuga till husbilen
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Om någon vill köpa en vettig prepperbil tills ryssen kommer så ska jag avyttra min Terrängbil 30. Du slipper bekymra dig om kvalitén på vägar. Släng upp grannens lekstuga på flaket så har du en kompetent husbil ?
 

Bifogat

  • 20220210_170430.jpg
    20220210_170430.jpg
    1.7 MB · Visningar: 13
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top