Stora Prepper-tråden.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nackdelen med spritkök och liknande mot gaskök att man får bostadsbränder i ett redan försvårvat läge med omkullvälts brännare.

Gaskök är helt ok med litet förråd med gas.

Klorar man vatten och använder gas för mat o inte koka vatten kan en familj få mat för en vecka per 0.5kg ungefär om man inte kokar potatis- värma mat - inte laga!

Ang kyla och gas , vi är många som använt gas i terränglådan nedåt -30.

Man har tuben i sovsäcken och drar köket på morgonen och värmer kaffe.

Om man skall smälta snö så drar man först en bytta med varmvatten och ställer tuben i o börjar smälta.
Sen repeat några gånger så man håller tuben varm så den gasar loss.

Alt 2 är kök som Optimus Vega.

Detta är ett gaskök som kan vätskematas med upponervänd tub

Man använder vanliga campingastuber.

En tub har ungefär 30% propan och gasar vid -40

Köket kan gasmatas med tuben upp men då avgår propanet direkt o sen isob och butan - bra på sommaren

Vintertid använder man tuben HELA tiden upponer och använder propanet som drivgas för och trycka butanet/isobutanet till brännaren i vätskeform.

Hur smart kök som helst.

Man kan i extrem kyla vid vätskematning gå loss med tuben upprätt och värma upp förvärmingslingan med propan innan man vänder o börjar vätskemata med propantrycket men tänk då på att drivgasen propan minskar med tiden.

Bättre med en lös stormsvetständare på slingan så man får igång gasningen i slingan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tänkte att grannar kanske har nåt jag behöver. Så då kan jag stå till tjänst. ?
Jag såg från Tonga när Hunga Tonga Hunga Hapaii (ja den heter så) vulkanen hade haft utbrott.
Någon som ägde ett elverk hade dragit in en kabel i huset och en ut genom staketet med ett grenuttag och satt upp en skylt "här kan nl ladda era saker när elverket går" och troliga tider när elverket skulle vara igång.

Det var populärt
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
På tal om potatiskokning.
På stormköket kokar man upp vattnet med potatisen i och stänger sedan av köket.
Kastrullen med potatisen sätter man i sin grytmysare och låter den stå i 30 min.
Grytmysare? En mössa för grytan, "Pot cosy" görs enklast med alufolie, bubbelplast och folie igen.
Eller så syr man en fin.
Eller så sätter man grytan i sin uppochnedvända yllemössa och snörper ihop.
Funkar till allt, inte bara potatis.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På tal om potatiskokning.
På stormköket kokar man upp vattnet med potatisen i och stänger sedan av köket.
Kastrullen med potatisen sätter man i sin grytmysare och låter den stå i 30 min.
Grytmysare? En mössa för grytan, "Pot cosy" görs enklast med alufolie, bubbelplast och folie igen.
Eller så syr man en fin.
Eller så sätter man grytan i sin uppochnedvända yllemössa och snörper ihop.
Funkar till allt, inte bara potatis.
Sommartid är det väldigt energisnålt o koka potisar fast det är med friluftskök i de fria , man kokar lite då o då o packar över sen kärlet med kläder - går inge gas alls.

Annorlunda i minus 30.

Potcosu metoden är annars bra på maträtter med koktid på 7 minuter , man kokar upp o packar in.

Pastarätter är ett exempel
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Googla ”kokgrop” - en av människans äldsta uppfinningar som tex (troligen) finns med på hällristningar…

Dra ut till skogs är inte målbilden men tankeleken synliggör behov som man kanske inte tänker på om man bug-outar till källaren…

Skyddsrum då. Farfar byggde ett sådant redan 1943 när fronten kom närmare från öster och familjen sov då där nattetid i ungefär ett år.

Gräv ett dike, lägg stockar över, ovanpå stockarna en rejäl jordhög. Finnarna gjorde likadant på Karelska Näset.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Riktigt nice tråd, massor med bra info och läsning!

Finns ju massor med olika anledningar för att preppa, men den mest aktuella anledningen just nu verkar ju vara att man gör det utifall att ryssen skulle attackera.
Hur många av er som är "preppade" här tänkte att ni skulle isolera er och leva på era bunkrade resurser i det fallet?
Jag och majoriteten av mina (manliga, och fåtal kvinnliga) bekanta i min åldersgrupp (<30 år) har sedan dag 1 av den här soppan haft för avsikt att ansluta oss till militären om det händer.

Är lite halvpreppad inför andra eventuella katastrofala krislägen, men om ryssen vill in här så tänker jag knappast sitta och gömma mig i någon stuga i skogen....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såg denna idag.
Liknande har ju satts ihop av hemmapulare i många år men nu finns en för de som hellre köper färdigt.

Det finns en jäkligt smutt hopfällbar "rocketstove" också.
Jag såg en film där dom kokade kaffe på 4 kottar, när självdraget kom igång lät den som en liten jetmotor, sedan slocknade den som ett utblåst ljus när allt material hade brunnit upp och det var baske mig inte ens aska kvar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Riktigt nice tråd, massor med bra info och läsning!

Finns ju massor med olika anledningar för att preppa, men den mest aktuella anledningen just nu verkar ju vara att man gör det utifall att ryssen skulle attackera.
Hur många av er som är "preppade" här tänkte att ni skulle isolera er och leva på era bunkrade resurser i det fallet?
Jag och majoriteten av mina (manliga, och fåtal kvinnliga) bekanta i min åldersgrupp (
Är lite halvpreppad inför andra eventuella katastrofala krislägen, men om ryssen vill in här så tänker jag knappast sitta och gömma mig i någon stuga i skogen....

Vet inte om det bara är att ansluta sig.
"Hej jag är här nu"

Har du en inbjudan?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det finns en jäkligt smutt hopfällbar "rocketstove" också.
Jag såg en film där dom kokade kaffe på 4 kottar, när självdraget kom igång lät den som en liten jetmotor, sedan slocknade den som ett utblåst ljus när allt material hade brunnit upp och det var baske mig inte ens aska kvar.
Bush-stoveserien har ju varit med ett tag och fungerar bra enl andra forum.
Jag har inte känt behovet men är lite sugen nu.
Och titan är ju alltid fränt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vet inte om det bara är att ansluta sig.
"Hej jag är här nu"

Har du en inbjudan?
Absolut!
Skicka PM om du vill ha kontaktuppgifter.

Är för övrigt rätt säker på att du är en stereotypisk stockholmare som aldrig sett något annat än innerstaden, så tror det är bättre att du preppar vidare.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var inne på biltema idag.
vattendunkar verkar vara en storsäljare
Vi fick en helpall plus lite till levererat i förmiddags med blandat 5-20L plastdunkar, rejäla sådana med kran, alla var slut när jag gick hem idag.

Sett samma trender på följande produkter senaste veckan, och hört samma visa från andra i branschen.
Bränsledunkar, spelar ingen roll om 5L eller 25L, allt går som smör.
Batterier, sinnessjuka ökningar där...
Ficklampor är också galet intressant för folk helt plötsligt.
Spritkök vet jag inte hur många hundra samtal vi har fått om senaste veckan, folk verkar mest bli förvirrade när man nämner motsvarande lösning som drivs av gasol.
T-röd, har fan aldrig sålt mycket av det innan men jäklar, det är klart populärt nu.
Grillbriketter/kol, ökat en hel del men är nog fortfarande inte många som lärt sig att majoriteten av all råvara för detta här kommer från Ukraina/Belarus/Polen, det kommer enligt ÅF bli problem med tillgång här framöver.
Aldrig sålt nämnvärt mycket konserver innan heller, nu flyger det av hyllorna.
Gasolflaskor 5/10kg verkar också bunkras i mycket större mängd än innan.

Är nöjd sålänge vi lyckas tillgodose våra kunders behov, men det är lite oroväckande att se utvecklingen i vår statistik.

Bortsett från typ grillbriketter/kol, batterier och till viss del konserver, så är väl största problemet att inget av ovanstående har varit storsäljare för någon, varken butiker eller deras leverantörer.
Det finns med andra ord ingen som sitter på några vidare lager av dessa produkter och det är rejäla problem att få tag på det, tyvärr.
Plastdunkar i alla dess former tar upp mycket plats på lager och det är lågt värde på det, ingen större vinning att ha det liggandes på lager mao.

Jobbar inte på Biltema eller liknande kedja utan fristående butik, att dra iväg en pall vattendunkar på en dag är sinnessjukt för vår del, och det hade varit sjukt för en större Biltema butik också...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Absolut!
Skicka PM om du vill ha kontaktuppgifter.

Är för övrigt rätt säker på att du är en stereotypisk stockholmare som aldrig sett något annat än innerstaden, så tror det är bättre att du preppar vidare.
Haha trodde du jag menade din lilla motståndsklubb?

Jag menade försvaret så klart.

Tack för dagens skratt
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Haha trodde du jag menade din lilla motståndsklubb?

Jag menade försvaret så klart.

Tack för dagens skratt
Det menade jag också, men är osäker på om du varit med där så tänkte att du kanske ville ha en adress.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vattendunkar….

1,5 liters PET är robusta, lagom stora, lättstuvade, kan användas till alla möjliga fluidum osv.

För 2kr är de rena fyndet. Fattar inte hur folk kan köpa annat ärligt talat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi fick en helpall plus lite till levererat i förmiddags med blandat 5-20L plastdunkar, rejäla sådana med kran, alla var slut när jag gick hem idag.
Jag har en eller två korkar med kran, men dom är inte alltid 100% lufttäta, så jag förvarar dunkarna med vanlig kork.

Ja, man skulle ha öppnat en frilufts/prepperbutik för en månad sedan, jävlar vilken springande start man hade fått.

Plastdunkar må vara skrymmande, men dom är lätta och tåliga, man kan förvara dom utomhus i 20 meter höga travar om man vill
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vattendunkar….

1,5 liters PET är robusta, lagom stora, lättstuvade, kan användas till alla möjliga fluidum osv.

För 2kr är de rena fyndet. Fattar inte hur folk kan köpa annat ärligt talat.
Om man ska vara riktigt noga så kostar de ju mer än 2kr när man köper dem, men okej, bra poäng.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top