Var någonstans köpte du?Preppade lite idag igen.
En vattenrenare har stått på listan länge som behov vid mina skogs och fjällturer.
Nu var det rea så jag slog till.
Var någonstans köpte du?Preppade lite idag igen.
En vattenrenare har stått på listan länge som behov vid mina skogs och fjällturer.
Nu var det rea så jag slog till.
Outnorth.seVar någonstans köpte du?
Ja det stämmer, främst till Kina dock. Typ 90%...skynda att fyndaNu jävlar är det dax att bunkrar toalettpapper igen för jag hörde på radion att Ryssland är en stor exportör av papper och mappersmassa.
Ja det stämmer, främst till Kina dock. Typ 90%...skynda att fynda
/nasare i branschen
Det här inlägget innehåller, i flera lager, mer information än vad jag behövde.Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
Sverige gjorde någon bytesaffär på 70 talet med Öst, så alla skolor hade toapapper från öst.
(jag tror det var östtyskland)
Det var som att torka sig med ett sånt där glansigt korvpapper.
Pappersexperten får försöka förklara hur man lyckades tillverka ett papper som hade noll absorbtion, var glättigt men samtidigt strävt, aldrig löstes upp i avloppet men samtidigt gick fingrarna igenom så man lärde känna sig själv på ett nytt sätt när man torkade...
Dessutom var det oblekt men garanterat sjukt miljöovänligt.
Dom misslyckades verkligen på alla punkter.
Det hade räckt ungefär här ?Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
I praktiken har de kört yankee cylindern lite väl fort, samt kompenserat fiberstyrka med våtstyrkemedel. Det bör ge den upplevelsen du beskriver på ett så fint sätt. Motsvarande papper finns fortfarande att tillgå i Kina för övrigt om du vill återuppleva din ungdom.Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
Sverige gjorde någon bytesaffär på 70 talet med Öst, så alla skolor hade toapapper från öst.
Pappersexperten får försöka förklara hur man lyckades tillverka ett papper som hade noll absorbtion, var glättigt men samtidigt strävt, aldrig löstes upp i avloppet men samtidigt gick fingrarna igenom så man lärde känna sig själv på ett nytt sätt när man torkade...
Mycket av min ungdom vill jag återuppleva, men kanske inte just den biten...Motsvarande papper finns fortfarande att tillgå i Kina för övrigt om du vill återuppleva din ungdom.
Hade kunnat kompromissa och tillåta hela första stycketDet hade räckt ungefär här
Ett annat tips, ställ in en mugg med vatten i frysen, när vattnet har frusit lägg ett mynt (eller annat metallföremål) på isen.
Har du varit borta och kommer hem till blinkande digitalklockor så kan du kolla hur djupt myntet har sjunkit för att se om elavbrotter var så långt att maten i frysen tinade.
De exporterar garanterat den modernare versionen av detta papper till Kina numera. Det är inte längre glättigt som korvpapper, utan har en lenare känsla mot huden, och löses nu upp lättare. Faktiskt så lätt att man inte hinner torka klart innan hälften liksom har pulveriserats och smält samman med avföringen och bildat en slags bajs-papemache i klykan... Fingrarna skyddas inte heller av samma anledning.Tro mig, du vill inte ha ryskt toapapper.
De exporterar garanterat den modernare versionen av detta papper till Kina numera.
Ja, inte en aning om vad typ Gasolstationen, eller lokala macken säljer för typ av gasol, men bevisligen är det sällan problem för folk som vintercampar. De som får problem neråt -20 och därunder har ofta kombinationen kompositflaska och långt från full flaska, vilket gör att det kan bli svårt att få ut gasolen. Dock verkar de allra flesta inte ha problem ner till -20, oavsett flasktyp. Att det i teorin är så som du skriver säger jag inte emot, men hur stort är problemet i verkligheten? Inom campingsektorn verkar det inte särskilt stort, iaf inte stort nog för att jag skulle gå och oroa mig för vilken gasol jag har i flaskorna hemma.Hittade en pdf för kemilektioner, där fanns det här. En förutsättning att få gas till köket är ju att innehållet i flaskan kokar. Vintergasol innehåller betydligt mer av isobutan än vanlig gasol.
View attachment 494466
Jag hade en kollega som alltid hade med sig massor av Snickers.Tack, då tar jag med mig eget om jag ska dit!
Ja, inte en aning om vad typ Gasolstationen, eller lokala macken säljer för typ av gasol, men bevisligen är det sällan problem för folk som vintercampar. De som får problem neråt -20 och därunder har ofta kombinationen kompositflaska och långt från full flaska, vilket gör att det kan bli svårt att få ut gasolen. Dock verkar de allra flesta inte ha problem ner till -20, oavsett flasktyp. Att det i teorin är så som du skriver säger jag inte emot, men hur stort är problemet i verkligheten? Inom campingsektorn verkar det inte särskilt stort, iaf inte stort nog för att jag skulle gå och oroa mig för vilken gasol jag har i flaskorna hemma.
Håller med helt.Blir lite fundersam över hur lite tankar kring hemberedskap vissa har.
Boende i villa, friluftsintresserad och pryloman gör att man nästan utan att tänka sig för har en god grund för hemberedskap.
När man läser vissa rekommendationer från exempelvis MSB vad man bör ha hemma.
Ficklampa.
Kniv.
Filt.
Tändare.
Vem har inte den typen av utrustning hemma?
Av alla vevradios som säljs nuförtiden, hur många är ens testade? Vet de som äger en nyinförskaffad vevradio hur länge de måste veva för att lyssna på 10 minuters radionyheter?
En enkel batteriradio med ett extra paket batterier gör att man kan lyssna på dagliga nyhetssändningar under ett par år.
Jag tror inte att ryssen i nära framtid kommer gräva skyttegravar i min trädgård men jag blir inte förvånad om någon slags incident med infrastruktursbegränsning faktiskt kommer. Det behöver inte vara hybridkrig, det kan lika gärna vara en solstorm med efterföljande totalt strömavbrott.
Oavsett, utrustning man är van vid, utrustning som fungerar väl och en plan eller iallafall en tanke på hur man skall agera borde nog vara implementerat i varje svenskt hem.
Jag har ingen egen vevradio. Någon som har en och har testet den? Hur länge måste man veva för 15 minuter radio? Hur länge måste man veva för att ladda sin mobiltelefon med 10%?
Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |