Stora Prepper-tråden.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nämn en preppingintresserad person som inte kan jaga.

Skjutvapen är ändamålsenliga för nöjesjakt, men ”träffar skiten fläkten” kommer ammunitionstillgången att strypa jakten ganska fort. Har man 3000 plugg hemma av de sorter man har kan det räcka ett tag, men de flesta har nog bara någon eller några askar liggande och 30-50 patroner räcker inte länge i verkliga livet…

Därför gäller fisknät och kunskaper för fällor… :) i längden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skjutvapen är ändamålsenliga för nöjesjakt, men ”träffar skiten fläkten” kommer ammunitionstillgången att strypa jakten ganska fort. Har man 3000 plugg hemma av de sorter man har kan det räcka ett tag, men de flesta har nog bara någon eller några askar liggande och 30-50 patroner räcker inte länge i verkliga livet…

Därför gäller fisknät och kunskaper för fällor… :) i längden.
Skulle i och för sig inte hålla med om att 30-50 däggdjur räcker kort tid.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag letade upp en sida för knivpreppers och skrev av samtliga därifrån.

Klockan är 21 en lördag och jag kollar på rally, själv då?
Kollar Killer på Netflix, lyckas inte bli intresserad, som så ofta nu för tiden.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skulle i och för sig inte hålla med om att 30-50 däggdjur räcker kort tid.

Stöt till kikarsiktet, då är det minst 3 patroner för skottställning igen… dåligt skott, några till. Avfångning osv osv. Visst, är man extremt sparsam så räcker de ett tag men fällor/drag/snaror/flak osv är gratis… :)

Men helt klart bra att ha. Själv har jag ett stort antal .22 WMR då jag köpte upp allt vid en butikskonkurs för 25 år sedan, men 30-06 och 9,3x62 har jag max 50 av vardera. Och hagel kanske 50 plugg.

Borde jag hamstra ammo eller koppartråd?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nämn en preppingintresserad person som inte kan jaga. ?
Nu vet jag inte hur du definierar preppingintresserad, men du kanske föreställer dig de som är lite mer hardcore än mig som bara vill vara förberedd ifall nåt skulle hända, så man klarar att få familjen att leva vidare under de där sju dagarna utan tex el, som MSB kör stenhårt på?

Hur som helst, jag kan inte jaga. Jag har varit med på någon älgjakt, men har varken vapen (gamla luftgevär räknas inte va)?) och har bara skjutit med älgstudsare på bana en gång (utöver AK5:an i lumpen då). Jag kan alltså inte jaga. Men jag tycker ändå det är intressant och lärorikt att fundera och planera för krissituationer. Men det kanske inte riktigt faller under epitetet "prepper"?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu vet jag inte hur du definierar preppingintresserad, men du kanske föreställer dig de som är lite mer hardcore än mig som bara vill vara förberedd ifall nåt skulle hända, så man klarar att få familjen att leva vidare under de där sju dagarna utan tex el, som MSB kör stenhårt på?

Hur som helst, jag kan inte jaga. Jag har varit med på någon älgjakt, men har varken vapen (gamla luftgevär räknas inte va)?) och har bara skjutit med älgstudsare på bana en gång (utöver AK5:an i lumpen då). Jag kan alltså inte jaga. Men jag tycker ändå det är intressant och lärorikt att fundera och planera för krissituationer. Men det kanske inte riktigt faller under epitetet "prepper"?
Jag drog väl en snabb slutsats som vanligt, ursäkta.

Min uppfattning är väl, om man skall nyansera den en aning, att det finns en övervikt av preppers/förberedda människor inom jakt (och säkert polis, försvar, fjällräddare, sjöräddning, friluft osv).

Alla som gillar att vara ute, kunna göra en eld, laga mat, behöver kunna hålla sig torr och varm, fantiserar väl om att det någon gång skall komma till nytta, så att inte foodora generationen får dra det slutgiltigt längsta strået.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har flertalet kollegor från Ukraina. Flera av dem var i landet och var fast där ganska lång tid då kriget bröt ut. Många av dem har jag haft veckovis kontakt med under stora delar av tiden då de satt fast i krigshärjat land.

Den informationen jag får från dem är att civilsamhället fungerat väldigt väl trots rådande krig och sönderbombat elnät och infrastruktur. Folk hjälper varandra, resurser delas och används mer effektivt.

Ingen har på något sett antytt att deras situation hade blivit bättre om de bara haft en vevradio...
Däremot har mina kollegors favoritficklampa som jag köper till dem varit en mycket god följeslagare då elnätet legat nere. Julas abetslampa med artikelnummer 023958.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har flertalet kollegor från Ukraina. Flera av dem var i landet och var fast där ganska lång tid då kriget bröt ut. Många av dem har jag haft veckovis kontakt med under stora delar av tiden då de satt fast i krigshärjat land.

Den informationen jag får från dem är att civilsamhället fungerat väldigt väl trots rådande krig och sönderbombat elnät och infrastruktur. Folk hjälper varandra, resurser delas och används mer effektivt.

Ingen har på något sett antytt att deras situation hade blivit bättre om de bara haft en vevradio...
Däremot har mina kollegors favoritficklampa som jag köper till dem varit en mycket god följeslagare då elnätet legat nere. Julas abetslampa med artikelnummer 023958.
Vevradio är så sjukt korkat inköp, genialiskt marknadsfört dock.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har har lithiumbatterier R6 som satan , en lådda.

En butik hade hela batterihyllan fylld med Energizer Lithium R6 , prislappen gjorde att jag köpte allt.

Allt

Dom tog samma pris som noname budget , 13 kr 4 packet

Nån som beställt fel , typ sommarjobbare eller så

Dom kostaf 120 spänn fyrpacket

Jag har betala typ 1000 lapp för batterier värda 12 lax nått

Frysförvarat för very longterm 20 års shelfslife

Kör dom i allt , eltandborsten håller dom skitlönge,köldtåliga -vintercampturen i minus 25.

Pannlampa fungera

Alkaliska o.laddbara lithium liksom nmhi laddbara kan imte ge ut ström speciellt väl r3dan vid nollan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har har lithiumbatterier R6 som satan , en lådda.

En butik hade hela batterihyllan fylld med Energizer Lithium R6 , prislappen gjorde att jag köpte allt.

Allt

Dom tog samma pris som noname budget , 13 kr 4 packet

Nån som beställt fel , typ sommarjobbare eller så

Dom kostaf 120 spänn fyrpacket

Jag har betala typ 1000 lapp för batterier värda 12 lax nått

Frysförvarat för very longterm 20 års shelfslife

Kör dom i allt , eltandborsten håller dom skitlönge,köldtåliga -vintercampturen i minus 25.

Pannlampa fungera

Alkaliska o.laddbara lithium liksom nmhi laddbara kan imte ge ut ström speciellt väl r3dan vid nollan
Är det något som jag önskar finns kvar på detta forum så är det dina inlägg!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vevradio är så sjukt korkat inköp, genialiskt marknadsfört dock.
Fick en av mor och far i födelsedagspresent.
Enda gången i mitt liv jag känner att jag hade kunnat ha användning av den var när Oskarshamnkraftverket fick spunk och södra Sverige blev utan ström... Men det var ju bara att sätta sig i bilen för att lyssna på radion och få reda på var strömmen tog vägen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top