Jag kan bara jämröra de jag haft
SV650S, svängde bara jag tänkte. Har trott att en avtagväg ligger i ungefär 60 grader, kommer in med lagom fart och inser att jag är på väg in i fronten på mötande bil. Flyttar blicken till höger dike. Och motstyr för komma till diket. Och hojen svänger och väl över på höger väghalva rätar jag upp den och fortsätter. Väg 50 norrut från Örebro, avtaget till väg 68. Det var Metzeler däck på den. Blev stadigare med nya Dunlop.
Sprint RS, vill helst gå rakt fram. Nödvändigt motstyra genom hela kurvorna för annars rätar den upp sig och går rakt fram. Sänkte på våren lufttrycketfram från rekommenderade 2,5 bar till 2,2 bar. För få däcket lite varmare snabbare. Och nu behövde jag inte motstyra längre i kurvorna. Den låg still. Till jag ville ändra något utan konstant tryck drag på styret.
GSX1300R väldigt tung att motstyra till tightare sväng med i en kurva. Det jag gjorde med SV650S, inte en chans. Jag hade aldrig orkat motstyra den för en snävare sväng som med SV650S. Vad jag gjort hittils för få den lättare att svänga.
Kolfiberfälgar. Inte minsta skillnad som jag känner.
Sänka den 5 mm fram ( skjuta upp gaffelbenen max) ingen effekt.
Höja den 20mm bak dessutom med kortare hundben. Ja om jag tar i allt vad jag förmår så kan jag får den svänga tightare.
Sänka den ytterligare 13mm fram genom dessutom byte från 120/70 till 120/60 däck, ja nu börjar det gå lite lättare.
Men här behövs fortfarande mycket gymträning.....för att komma i närheten kunna svänga som med SV650S eller Sprint RS.
Misstänker R1200GS svänger lättare men den vi har i garaget (kompisens hoj från år 2016) tömmer batteriet. Vart tar elen vägen ?
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Så vill du ha något lättsvängt för kurviga vägar och bana så är det sporthoj typ GSX600R / R6 / ZX-6R