Då skall vi se....när det gäller skyddsgas.
Funderade ifall jag verkligen skulle berätta om det eller börja köpa i volym och sälja till folk själv, men jag är lite snäll här nu och bjuder på det
I Sverige så har ju AGA, Air Liquide och Yara Praxair nästan komplett monopol på skyddsgaser till svetsning. Dessa är ju på intet sätt riktade till hobbysvetsare med systemet med hyrflaskor o dyra priser.
Men vi är ju en del av Europa och därmed har vi ju tillgång till den europeiska marknaden
Kruxet är ju att få någon att skicka till Sverige. En 50L flaska väger ju en del. Det är iofs mycket gas också. Hittade ingen som ville frakta över det.
Det finns iofs leverantörer i Tyskland som kan leverera (50L/200bar) till norra Tyskland om man råkar ha vägarna förbi. 2 st fulla köpeflaskor för ca. 4-5000:- gör ju iofs att resan över betalas innan man handlat dryckessprit.
Men mindre flaskor då...
Sagt och gjort, in på Ebay och leta upp en leverantör som skickar skyddsgas till Sverige.
I Polen finns en firma som säljer flaskor och skickar dem till Sverige.
Det är 8L flaskor och 200 bar.
Flaskan får du, men kan inte göra så mycket med den efter att du förbrukat den. Svenska drakarna vill ju knappast ta emot den (Vi hanterar bara våra flaskor, bla, bla.)
Men priset är ju så pass bra att det ändå är en bra deal för en själv.
Jag lade in en beställning på en 8L flaska Argon 4.8 för att testa och har fått hem flaskan.
Eftersom EU och Sverige har lite andra anslutningar så slog jag till och tog en flaska med regulator på köpet.
Priset för hela kalaset då...?
1241:-
Och det får väl ändå anses som ganska bra
Hur det kom förpackat, levererat fram till dörren.
Flaskan är nytillverkad i februari i år och klassad enligt EU standard (lika hård som svensk?)
Vilken Ebay shop då, jo denna:
http://stores.ebay.co.uk/PEMATSHOP?_trksid=p2047675.l2563
Exempel på priser:
8L Argon 4.8 - £93.51 (
1099 SEK)
8L Argon (82%)+ CO2 (18%) - £76.89 (
904 SEK)
(givetvis beroende på växelkursen)