Stora Svetstråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur svetsar man bäst i cromolybden och rostfritt? Jag har en hylsa som jag måste förlänga och hade ett lämpligt rostfrirör med perfekt diameter och jag tänkte att rostfritt borde passa bättre ihop än svart.

Jag tror iofs att det håller oavsett vilken svets och tråd jag väljer men det är inte första gången jag får bygga specialverktyg och troligen inte sista heller så jag insåg att jag borde ta rätt på vilken metod som faktiskt är bäst.
Spontant tänker jag att I skarven så blir det ju oundvikligen en blandning av de två, spelar det verkligen någon roll vilket av tillsatsmaterialen man använder då? :va man ska kanske undvika att blanda in ett tredje material, men om du nu har för avsikt att svetsa ihop crommolybden och rostfritt och det finns en tillsatspinne specifikt ämnad för vardera så tänker jag att det inte borde spela någon roll vilket tillsatsmaterial du använder. Själva övergången i skarven blir ju alltid crommoly/rostfritt hur du än vrider och vänder på det. Antingen kör du rostfri pinne som funkar bäst med det rostfria men som ska mixas med crommoly-röret på andra sidan, eller så kör du crommolytillsatspinne som funkar bäst med det röret men som oavsett ska blandas med det rostfria på andra sidan... Eller? :va
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Förr brukade man alltid svetslöda krommolyrör med bronslod när man byggde ramar.
Värmde med gassvetsen. Enkelt att lära sig. Ser ut som en svets, men annan färg.
Enligt ESAB är hårdlödning lämpligt för att sammanfoga två material.
Numera har hårdlödning med TIG blivit ganska vanligt.
Youtube sök på tig brazing silicon bronze. Råkade göra det när jag tog fel pinne, blev bra.
Ett alternativ om det är instick i ett rör är kapillärlödning med silverlod. Silverlod flyter in lättare än mässing.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spontant tänker jag att I skarven så blir det ju oundvikligen en blandning av de två, spelar det verkligen någon roll vilket av tillsatsmaterialen man använder då? :va man ska kanske undvika att blanda in ett tredje material, men om du nu har för avsikt att svetsa ihop crommolybden och rostfritt och det finns en tillsatspinne specifikt ämnad för vardera så tänker jag att det inte borde spela någon roll vilket tillsatsmaterial du använder. Själva övergången i skarven blir ju alltid crommoly/rostfritt hur du än vrider och vänder på det. Antingen kör du rostfri pinne som funkar bäst med det rostfria men som ska mixas med crommoly-röret på andra sidan, eller så kör du crommolytillsatspinne som funkar bäst med det röret men som oavsett ska blandas med det rostfria på andra sidan... Eller? :va

Jag tänker huvudsakligen på hur det påverkar härdningen. Jag vill ju inte ha en spröd skarv som spricker när jag sen använder hylsan.

Ett alternativ kan ju vara att ta mässinglod och löda ihop delarna.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top