Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Spontant tänker jag att I skarven så blir det ju oundvikligen en blandning av de två, spelar det verkligen någon roll vilket av tillsatsmaterialen man använder då? man ska kanske undvika att blanda in ett tredje material, men om du nu har för avsikt att svetsa ihop crommolybden och rostfritt och det finns en tillsatspinne specifikt ämnad för vardera så tänker jag att det inte borde spela någon roll vilket tillsatsmaterial du använder. Själva övergången i skarven blir ju alltid crommoly/rostfritt hur du än vrider och vänder på det. Antingen kör du rostfri pinne som funkar bäst med det rostfria men som ska mixas med crommoly-röret på andra sidan, eller så kör du crommolytillsatspinne som funkar bäst med det röret men som oavsett ska blandas med det rostfria på andra sidan... Eller?Hur svetsar man bäst i cromolybden och rostfritt? Jag har en hylsa som jag måste förlänga och hade ett lämpligt rostfrirör med perfekt diameter och jag tänkte att rostfritt borde passa bättre ihop än svart.
Jag tror iofs att det håller oavsett vilken svets och tråd jag väljer men det är inte första gången jag får bygga specialverktyg och troligen inte sista heller så jag insåg att jag borde ta rätt på vilken metod som faktiskt är bäst.
Last edited: