Stora Svetstråden!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ingen större skillnad, men mycket sämre för hälsan. Se till att ha ett bra punktutsug.
Hur illa är det egentligen? Jag vet att det såklart inte är optimalt att svetsa ihop svart och rf men det handlar i mitt fall om små svetsar, typ svetsa fast en mutter (för att det är i princip omöjligt att hitta ej galvade muttrar i vanligt stål) eller punkta fast någon svart fästbricka till rostfri plåt. Svetsar någon gång i månaden som mest men har noll utsug i lokalen utöver självdragsventilation.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hur illa är det egentligen? Jag vet att det såklart inte är optimalt att svetsa ihop svart och rf men det handlar i mitt fall om små svetsar, typ svetsa fast en mutter (för att det är i princip omöjligt att hitta ej galvade muttrar i vanligt stål) eller punkta fast någon svart fästbricka till rostfri plåt. Svetsar någon gång i månaden som mest men har noll utsug i lokalen utöver självdragsventilation.
Sök på "svetsmutter" så hittar du nog. Annars kan du doppa dom i saltsyra så fräser galven bort på 1 sekund. Svetsar du med MAG så var det skitsamma om dom är galvade, svetsar du med TIG så brukar det spotta tillbaka på elektråden så man får slipa om den vilket är jävligt drygt.

Problemet med att svetsa svart mot rostfritt är att du får galvaniska strömmar vilket gör att det kommer rosta mycket mer än vanligt. Sen om du använder vanligt svart eller rostfri tillsats får du martensitbildning i HAZ(heat affected zone) vilket gör svetsen spröd. Därför bör man använda höglegerad tillsats som är gjord för blandskarv och den är mycket dyrare då den innehåller mer nickel.

I Schaeffler deLong diagramet kan man räkna ut vilken tillsats man behöver mellan två olika legeringar med hjälp av kolekvivalenten.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Är väl bra pris och den har hyfsat stort synfält, nackdelen är att den inte går att justera under DIN 9 om man svetsar med låg ström.

En ny värld öppnade sig men Telwin hjälmen från Classe då man kunde ställa ner till DIN 5 (tror jag) och helt plötsligt förstod jag varför jag haft problem med TIG i tunn plåt. Den redan nu mer dåliga synen blev inte bättre av att det var för mörkt. Detta kan vara värt att tänka på för min Esab hjälm visade sig vara en lite "onödigt " köp.

Esab hjälmen är skönare att ha på huvudet men det blir Telwin för det mesta vilken också är vidare så glasögonen för bättre med plats.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag har 309 pinnar som används för svetsning svart/rf. Ska vi vara petiga så är vanliga 8:8 skruvar/ muttrar inte svetsbara. Så svetsmutter eller rostfri mutter. Finns rostfri flänsmutter bättre än vanlig mutter när man ska svetsa. Jag har M8 rostfri flänsmutter hemma om du vill ha

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har 309 pinnar som används för svetsning svart/rf. Ska vi vara petiga så är vanliga 8:8 skruvar/ muttrar inte svetsbara. Så svetsmutter eller rostfri mutter. Finns rostfri flänsmutter bättre än vanlig mutter när man ska svetsa. Jag har M8 rostfri flänsmutter hemma om du vill ha

Att 8.8 inte räknas som svetsbart var nytt för mig. Vad beror det på? Eller egentligen undrar jag väl mer hur ska man förhålla sig till den saken rent praktiskt ifall man ändå svetsar på en skruv/mutter?

Jag tycker ju rent erfarenhetsmässigt att det vanligtvis fungerat bra. Det har iofs hänt att svetsen blivit spröd någon gång men jag har ju alltid trott att det varit pga skit bakom handtaget. Att jag helt enkelt svetsat dåligt och att det inte blivit tillräckligt varmt tillräckligt långt ner i materialet.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Att 8.8 inte räknas som svetsbart var nytt för mig. Vad beror det på? Eller egentligen undrar jag väl mer hur ska man förhålla sig till den saken rent praktiskt ifall man ändå svetsar på en skruv/mutter?

Jag tycker ju rent erfarenhetsmässigt att det vanligtvis fungerat bra. Det har iofs hänt att svetsen blivit spröd någon gång men jag har ju alltid trott att det varit pga skit bakom handtaget. Att jag helt enkelt svetsat dåligt och att det inte blivit tillräckligt varmt tillräckligt långt ner i materialet.
Materialet blir sprött precis som armeringsjärn. Firman jag var på innan hade enbart gängstänger i 355 för att det inte skulle bli förväxlat.

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Då är det nog ingen fara. Men vid svetsning av rostfritt blir det sexvärda kromföreningar i röken = inte nyttigt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag är ju inte direkt någon licenssvetsare. Har harvat på med lite smågrejor hemmavid. För mellan 5-10 år sedan köpte jag en sån här. Svetsarna har blivit lite bylsiga, så man har fått gått på ordentligt med sliprondell efteråt för att få det hyfsat bra. Den har ju enbart varit för tråd med fluss, men jag börjar fundera på nu om jag köpt fel tråd, kan inte kolla då ingen etikett är kvar på rullen.

1701157940978.png

För ett par dagar sedan så höll jag på att svetsa en vedställning till dottern. Det började snöa så jag fick lite bråttom och la slangen över det jag nyss svetsade. Med resultat att jag lyckades paja så att det inte händer något när jag trycker på knappen. I valet och kvalet om jag skulle försöka laga den så tog jag beslut att köpa efterföljaren som även har möjlighet att ha gas. Just nu kör jag med en ny rulle med fluss, och rackarns vilken skillnad det är att svetsa med den nya. Svetsloppor kommer man inte ifrån då det är fluss i, ska bli kul att kolla i framtiden då man köper en flaska att ha gas med, frågan är om man ska ha argon eller den som har blandgas. Försöker fatta om man ska köra MIG eller MAG alltså. Vilket är vanligast?

1701158220112.png
Ovanpå ska det sättas dit träskivor.

1701158264700.png

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
I stål är ArCO2 blandgas vad som normalt används. Alltså MAG. Typ 18% CO2.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad tror vi om en sånhär maskin, till hemmaverkstaden?

(scheppach WIG200)

Målet är att lära sig TIG-svetsa. Samt att fulfoga ihop diverse fullösningar på gården med spraksticka.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

(scheppach WIG200)

Målet är att lära sig TIG-svetsa. Samt att fulfoga ihop diverse fullösningar på gården med spraksticka.
Leta här istället - har en av deras AC/DC-TIGar o är mycket nöjd

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

(scheppach WIG200)

Kolla med Gustaf på Revline, han har iallafall racing i blodet. Rejsa.nu medlemmar har/(hade?) rabatt där.

https://rejsa.nu är som ett seriöst bilracingforum typ SH men utan politik och andra ovidkommande åsikter och tankar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Stahlwerk och deras svenska återförsäljare har väl inte bästa resumen direkt.
Vissa av svetsarna var direkt livsfarliga med felaktig jord, osv.
Svenska återförsäljaren konkade väl för nått år sen och Revline tog väl över försäljningen.
I en fb svets-grupp så diskuterade den fd. återförsäljaren (ej Revline) med admin om det hela.
Så här skrev den fd. återförsäljaren om Stahlwerk:
1704903390950.png

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag har en Stahlwerk AC-DC TIG som jag köpte för för ganska exakt två år sen och jag är nöjd med den. Har bytt slangpaketet till lilla Linde vilket är mycket smidigare än det stora paketet som följde med, har också köpt en gasoptimator med rotagasuttag för att svetsa rostfria rör. Har mest svetsat med svart och rostfritt men även lite aluminium och är i alla fall väldigt nöjd än så länge. Har till och med vågat mig på att svetsa rör till vattenverken på jobbet.

Om jag vetat det jag vet idag hade jag köpt en Migatronic AC-DC svets för fyrdubbla summan pengar men vid köpet av svetsen tyckte jag att Stahlwerk svetsen var ett alternativ jag hade råd med om jag inte skulle kunna lära mig svetsa TIG.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Svenska återförsäljaren konkade väl för nått år sen och Revline tog väl över försäljningen.
I en fb svets-grupp så diskuterade den fd. återförsäljaren (ej Revline) med admin om det hela.
View attachment 494068
Hur gammal är den tråden? Tror att de försvann 2020 - jag köpte via Stahlwerk i Tyskland. Hursomhelst, den har funkat utmärkt för mig iofs så svetsar jag kanske någon gång i månaden, inte mer, men den har funkat bra både på AC o DC. Hade de varit så kass borde företaget ha upphört efter ett antal år

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
View attachment 494068

Då jag köpte mig svets så blev jag avrådde att handla från den svenska återförsäljaren men kommer inte ihåg om dom fans kvar då eller om dom konkat men jill minnas att dom var borta. Jag köpte svetsen direkt från Tyskland.

Dock har jag inte hört nåt om att svetsarna skulle vara farliga med dåligt jord men jag kan ju ha missat det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år