Henrik Y
Officiellt Invalid
- Gick med
- 7 Oct 2004
- Ort
- Falun
- Hoj
- Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ja det är bara att klämma dit så tajt som möjligt, med rostfri plåt så har man även problem med att det slår sig och då kan tjocka aluminiumplåtar hjälpa med kylning av plåten så att det slår sig mindre.I mitt fall med avgassystemen rör det sig om 5-8 st svetfogar per rör så det blir nog rotgas i det fallet med, är mest intresserad av hur känsligt. Till Insuget och turbogrenröret till andra lilla Hondan är det självklart med rotgas där finns ju risken att svanpningen skulle släppa och sugas in motorn och turbon.
Det ä med rotstöd är det bara att klämma fast aluminium, kopparplattstången på baksidan av plåten så den blir tät? Tror jag läst att vissa tejpat baksidan av plåt och stora rör och att då ska smältan skyddads. Tror jag också läste att vissa tejpade baksidan och körde med rotgas under tejpen.
Det finns väl någon rotskydd/stöd tejp med typ glasfiberväv som den här. Men vet inte hur bra det funkar med tig och den är nog mer för stora rör och plåt.
Sen finns det keramiska rotstöd som små klossar med en urgröpning som man tejpar mot undersidan men det är till för grövre svetsning med t.ex. rörtråd där smältan hade runnit rakt igenom.
Sen finns det väl inget som är direkt rätt eller fel utan funkar det så gör det. På Forsmark vart jag tvungen att svetsa ett rör innifrån för det var så trång in mot ett hör så man kom helt enkelt inte åt då det dessutom var en fläns på en rörstump som skulle svetsas dit. Då byggde jag som en lite kåpa som jag tejpade på utsidan och spolade gas i.