Stora Svetstråden!

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Funderar också på att köpa en TIG. Hur gick det? Är du nöjd?
Jag tycker den funkar utmärkt till stål och rostfritt iallafall, min amatörmässiga åsikt är att den är väldigt lättsvetsad. Alu har jag bara testat som hastigast och där vet jag inte om jag fått tag i en dålig batch tillsatspinnar eller något för det blir bara skit av det. Kör jag lågan på en bit alu bildar den en fin glimrande skänkta men så fort jag föraöker tillsätta pinne blir det en svartvit oxidskit av det hela :va tror som sagt att det har mer med pinnarna att göra, får testa att köpa nya och se om det går bättre
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tycker den funkar utmärkt till stål och rostfritt iallafall, min amatörmässiga åsikt är att den är väldigt lättsvetsad. Alu har jag bara testat som hastigast och där vet jag inte om jag fått tag i en dålig batch tillsatspinnar eller något för det blir bara skit av det. Kör jag lågan på en bit alu bildar den en fin glimrande skänkta men så fort jag föraöker tillsätta pinne blir det en svartvit oxidskit av det hela :va tror som sagt att det har mer med pinnarna att göra, får testa att köpa nya och se om det går bättre
Pröva att klippa en bit alu från plåtarna du svetsar i och använda den som tillsats, då skall resultatet bli bra. Om inte så är det något annat fel, skyddsgasen??? eller polariteten??? gasflödet????
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Pröva att klippa en bit alu från plåtarna du svetsar i och använda den som tillsats, då skall resultatet bli bra. Om inte så är det något annat fel, skyddsgasen??? eller polariteten??? gasflödet????
Växelström?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är lite lurigt med AC/DC TIG eftersom polaritet (jordkabel o svetshandtag) skiljer vid de olika svetsmetoderna. Men som sagt, missar man att trycka på AC-knappen så blir resultatet inte bra, men är man bara lite erfaren så hör man på ljudet när bågen tänds om det är AC eller DC
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pröva att klippa en bit alu från plåtarna du svetsar i och använda den som tillsats, då skall resultatet bli bra. Om inte så är det något annat fel, skyddsgasen??? eller polariteten??? gasflödet????
Ska testa det! Kan ju vara gasen också, kanske fått föroreningar i systemet eller nåt... Tjuvluft, kan det vara en faktor? :va Jag tror att polariteten ska stämma, har kopplat enligt maskinens instruktioner och den åstadkommer ju fin smälta i ren aluplåt. Men det är just vid tillsats av pinne det skiter sig... :va
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ska testa det! Kan ju vara gasen också, kanske fått föroreningar i systemet eller nåt... Tjuvluft, kan det vara en faktor? :va Jag tror att polariteten ska stämma, har kopplat enligt maskinens instruktioner och den åstadkommer ju fin smälta i ren aluplåt. Men det är just vid tillsats av pinne det skiter sig... :va
Det går åt mycket tid att prova sig fram. Generellt är ganska hög ström på aluminium jämfört med stål o rotsfritt - aluminium leder bort värmen. Håller man på för länge o eldar på så finns dock risken att hela biten deformeras/smälter. För de mindre jobb jag gjort - tjocklek ca 3-4 mm på godset så använder jag lila elektrod (bra elektrod för alla jobb) diameter 2,4, gashylsa 4 eller snäppet större. Inte alltför högt flöde (jag är snål). Tänk på att ställ in "eftergasen" så att du har flöde efter att du släcker ljusbågen - dra inte undan elektroden/munstycket, gasen skall skydda smältan tills den blir fast. Räkna med att slipa efteråt - det dröjer innan man svetsar som gubbarna på YT.....
Träna på skrot - men undvik gjutna grejer tills du börjat få lite snits på plåtbitar. Gjutaluminium är lurigt (pressgjutet är lättare än kokillgjutet)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag ska hårdlöda med silverlod en mässingsdetalj och undrar vilken brännare och gas som är lämpligt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Själv brukar jag använda oxy/acetylen, eftersom det är enkelt att byta till lagom munstycke och lättast att styra lågan dit jag vill ha den. Men i ungdomen innan jag hade gassvets silverlödde jag en del med gasolbrännare och det funkade bra.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Själv brukar jag använda oxy/acetylen, eftersom det är enkelt att byta till lagom munstycke och lättast att styra lågan dit jag vill ha den. Men i ungdomen innan jag hade gassvets silverlödde jag en del med gasolbrännare och det funkade bra.
Jag får bita ihop och skaffa nya tuber till gassvetsen mao. :hej
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag får bita ihop och skaffa nya tuber till gassvetsen mao. :hej
Om du har en gassvets så skulle jag säga att det är det absolut bästa, har provat att hårdlöda med både gasolbrännare och gassvets och det är fan så mycket lättare att kontrollera med gassvets. Gasolen tar lång tid på sig och värmer upp så mycket runtomkring innan du får upp tempen där du vill ha det och vips så är allting för varmt och lodet rinner åt helvete... Punktvärma med gassvets går på sekunder och blir så otroligt mycket bättre.

Själv kom jag över en söt liten Esab Miggy 125 trefasare inklusive friköpt flaska för ett bra pris häromdagen, så nu har jag min gamla trogna LDA200 med A10 trådmatare till stål och Miggyn till rostfritt och slipper byta tråd mellan materialen :banana

20221004_205744.JPG
20221004_205753.JPG20221004_205810.JPG
Känns som att min verkstad börjar bli hyfsat komplett svetsmässigt, har både MIG-, TIG- och pinnsvetsar. Det enda jag egentligen saknar och gärna skulle vilja ha nu är gassvets.
 
Last edited:

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Fick ett ryck och bestämde mig för att prova på att svetsa.

Köpte två stycken billiga maskiner på jula, dels en stanley 4000 invertersvets samt en awelco automig (flusstråd).

Provade invertern och försökte "dra några linor" i ett 6mm plattjärn med pinnsvetsen, är ju inte så vackert att man blir tårögd iaf.. Men om man ska säga något positivt så fastnade inte pinnen en enda gång iaf :D

(På bilden så kan man se mina fötter i tofflor.. lovar att jag inte hade dessa på fötterna under just svetsningen..)
 

Bifogat

  • 311426648_1214395285788983_4338073108560820698_n.jpg
    311426648_1214395285788983_4338073108560820698_n.jpg
    208 KB · Visningar: 40

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fråga köpte en Gasiq gasoptimator då jag ska svetsanytt ett nytt rostfritt insug till kompressor Hondan och tubrogrenrör till andra lill Hondan och köpte då en med uttag för rotgas. Att jag ska spara in den med fasen är nog inte att tänka på då gassparandet var 7000 kr på 1000 kg tillsatsmaterial detta ger för mig 342 år till break even men jag slipper en till flaska till rotgas, får dubbla flödesmätare direkt på flaskan och får förhoppningsvis byta flaska något mindre ofta.

Nu till frågan vad ska man gå för slang till rotgasen? Läser man ska man ha speciell slang men vissa hävdar att tryckluftsslang funkar. Svets.pro har gasslang som liknar tryckluftsslang och sen verkar det finnas dyra gummivarianter. Givetvis får kan ju se till att slangen inte utsätts eller tål värmen.

Hur känsligt är det med slangen till argon?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag frågade på diverse säljställen när jag behövde ny slang.
Buden varierade mellan gasolslang och syrgasslang, ingen hade 8mm argonslang.
Ett ställe hade 6mm som de aldrig sålde något av för att folk köpte billigare varianter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på vad som är speciellt med argon? På Stahlwerk sveten är gasslangen nån form av simpel oarmerad plastslang.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vissa gasmolekyler är ju svårare att hålla i fångenskap än andra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top