Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu ska du inte vara sånVa.....fint?
Grattis till att ha tagit klivet in i svetsvärlden Övning ger färdighet, för ett första försök ser det väl inte så pjåkigt ut tycker jagFick ett ryck och bestämde mig för att prova på att svetsa.
Köpte två stycken billiga maskiner på jula, dels en stanley 4000 invertersvets samt en awelco automig (flusstråd).
Provade invertern och försökte "dra några linor" i ett 6mm plattjärn med pinnsvetsen, är ju inte så vackert att man blir tårögd iaf.. Men om man ska säga något positivt så fastnade inte pinnen en enda gång iaf
(På bilden så kan man se mina fötter i tofflor.. lovar att jag inte hade dessa på fötterna under just svetsningen..)
En bra övning som vi fick göra när jag gick en snabbkurs är att ta två lite längre bitar och lägga med långsidorna mot varandra med en eller ett par mm mellanrum, sen laborera med strömstyrkan så att du får bra utfyllnad och genomsmälta när du svetsar. Du vill inte låta pinnen bara ätas upp och vandra av sig själv längs fogen, utan säg att du svetsar från vänster till höger så håller du pinnhållaren till höger om spetsen med pinnen lutandes snett ned åt vänster. Sen tänder du och möter med pinnen och matar snett uppifrån höger och ner till vänster, så att allt eftersom pinnen smälter och vill vandra åt höger så ligger du på med högerhanden och matar tillbaka ner i smältan varefter pinnen äts upp, och så strävar du efter att smältpunkten ska vandra långsamt från vänster till höger (långsammare än vad pinnen äts upp i egen takt så att säga). Hoppas att den förklaringen var någorlunda förståelig...
Last edited: