Stora Svetstråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu ska du inte vara sån :7peta
Fick ett ryck och bestämde mig för att prova på att svetsa.

Köpte två stycken billiga maskiner på jula, dels en stanley 4000 invertersvets samt en awelco automig (flusstråd).

Provade invertern och försökte "dra några linor" i ett 6mm plattjärn med pinnsvetsen, är ju inte så vackert att man blir tårögd iaf.. Men om man ska säga något positivt så fastnade inte pinnen en enda gång iaf :D

(På bilden så kan man se mina fötter i tofflor.. lovar att jag inte hade dessa på fötterna under just svetsningen..)
Grattis till att ha tagit klivet in i svetsvärlden :tummenupp Övning ger färdighet, för ett första försök ser det väl inte så pjåkigt ut tycker jag :)

En bra övning som vi fick göra när jag gick en snabbkurs är att ta två lite längre bitar och lägga med långsidorna mot varandra med en eller ett par mm mellanrum, sen laborera med strömstyrkan så att du får bra utfyllnad och genomsmälta när du svetsar. Du vill inte låta pinnen bara ätas upp och vandra av sig själv längs fogen, utan säg att du svetsar från vänster till höger så håller du pinnhållaren till höger om spetsen med pinnen lutandes snett ned åt vänster. Sen tänder du och möter med pinnen och matar snett uppifrån höger och ner till vänster, så att allt eftersom pinnen smälter och vill vandra åt höger så ligger du på med högerhanden och matar tillbaka ner i smältan varefter pinnen äts upp, och så strävar du efter att smältpunkten ska vandra långsamt från vänster till höger (långsammare än vad pinnen äts upp i egen takt så att säga). Hoppas att den förklaringen var någorlunda förståelig... :va
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
En fråga köpte en Gasiq gasoptimator då jag ska svetsanytt ett nytt rostfritt insug till kompressor Hondan och tubrogrenrör till andra lill Hondan och köpte då en med uttag för rotgas. Att jag ska spara in den med fasen är nog inte att tänka på då gassparandet var 7000 kr på 1000 kg tillsatsmaterial detta ger för mig 342 år till break even men jag slipper en till flaska till rotgas, får dubbla flödesmätare direkt på flaskan och får förhoppningsvis byta flaska något mindre ofta.

Nu till frågan vad ska man gå för slang till rotgasen? Läser man ska man ha speciell slang men vissa hävdar att tryckluftsslang funkar. Svets.pro har gasslang som liknar tryckluftsslang och sen verkar det finnas dyra gummivarianter. Givetvis får kan ju se till att slangen inte utsätts eller tål värmen.

Hur känsligt är det med slangen till argon?
Till gas utan tryck kan du ta i princip vilken slang som helst.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fast argonet smiter nog hellre ut genom den öppna ändan på rotgasslangen?
Eller menar du argonet bråkar sig igenom slangens material bara för att jävlas?
Jävla argon!
Argon är en stor atom så den tar sig inte igenom så lätt, väte smiter igenom det mesta men det är när det är under tryck och förvaring så inga problem i t.ex. en rotgasslang.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fast argonet smiter nog hellre ut genom den öppna ändan på rotgasslangen?
Eller menar du argonet bråkar sig igenom slangens material bara för att jävlas?
Jävla argon!
Jag vet inte, jag stötte bara på bekymmer och frågor när jag skulle köpa slang.
Nu sitter det en gasolslang och det funkar för mig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då får det bli vanlig armerad tryckluftslang för det finns på lokala järnhandeln.

Hur proppar ni rören, finns det några billiga pluggare eller är det in mes slangen och tejpa igen med aluminiumtejp som gäller?
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Nu ska du inte vara sån :7peta

Grattis till att ha tagit klivet in i svetsvärlden :tummenupp Övning ger färdighet, för ett första försök ser det väl inte så pjåkigt ut tycker jag :)

En bra övning som vi fick göra när jag gick en snabbkurs är att ta två lite längre bitar och lägga med långsidorna mot varandra med en eller ett par mm mellanrum, sen laborera med strömstyrkan så att du får bra utfyllnad och genomsmälta när du svetsar. Du vill inte låta pinnen bara ätas upp och vandra av sig själv längs fogen, utan säg att du svetsar från vänster till höger så håller du pinnhållaren till höger om spetsen med pinnen lutandes snett ned åt vänster. Sen tänder du och möter med pinnen och matar snett uppifrån höger och ner till vänster, så att allt eftersom pinnen smälter och vill vandra åt höger så ligger du på med högerhanden och matar tillbaka ner i smältan varefter pinnen äts upp, och så strävar du efter att smältpunkten ska vandra långsamt från vänster till höger (långsammare än vad pinnen äts upp i egen takt så att säga). Hoppas att den förklaringen var någorlunda förståelig... :va
Tack för tips! Jag förstår din förklaring, men "inverterade" den för att jag råkar vara vänsterhänt :p

Jag är somsagt totalt nybörjare så kan väll inte påstå att jag har så mycket koll på vad jag gör.. Har kollat en hel del på "TimWelds" på Youtube, och det finns ju helt klart många tips. Sen är det väll som med allting annars; öva öva öva öva...

Övning ger förhoppningsvis färdighet. Lovar att inte besudla denna fina kunskapstråd med allt för många bilder på dåliga svetsfogar ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för tips! Jag förstår din förklaring, men "inverterade" den för att jag råkar vara vänsterhänt :p

Jag är somsagt totalt nybörjare så kan väll inte påstå att jag har så mycket koll på vad jag gör.. Har kollat en hel del på "TimWelds" på Youtube, och det finns ju helt klart många tips. Sen är det väll som med allting annars; öva öva öva öva...

Övning ger förhoppningsvis färdighet. Lovar att inte besudla denna fina kunskapstråd med allt för många bilder på dåliga svetsfogar ;)
Jo för fan, kör på! Öva och visa så att vi får se förbättringen, sånt är alltid kul :tummenupp Också ett bra sätt att få hjälp att bli bättre, de som verkligen kan svetsning (inte jag) kan antagligen se vad du kan förbättra bara genom att titta på dina fogar och identifiera troliga brister utifrån det.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då får det bli vanlig armerad tryckluftslang för det finns på lokala järnhandeln.

Hur proppar ni rören, finns det några billiga pluggare eller är det in mes slangen och tejpa igen med aluminiumtejp som gäller?
Med rotgas är det dock några saker att tänka på, är det tung eller lätt gas. Argon är tung och fylls nedifrån. Fyller man tung gas uppifrån kommer den virvla runt och blanda sig mer och det krävs mycket mer gas för att spola ur systemet.
Lätt gas t.ex. H2N2 som brukar användas på rostfritt som inte är lika känslig för väteförsprödning som svart stål så fyller man den uppifrån systemet och den är också brännbar så den hjälper till att bränna bort eventuellt syre som finns kvar.

Är det små rör så är det bara att tejpa, blir det varmt kring tejpen så kan man vara tvungen att använda aluminiumtejp men den är så jävla dyr så betalar man själv så kör jag maskeringstejp. Är det lite större rör så funkar det med skumgummi ifrån t.ex. en madrass.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, jag köpte en rulle alutejp på Ahlsell för 88 kr plus moms 50 mm bredd och 25 m rulle. Sen går jag införskaffat en 1/4 tryckluftsslang på järnaffären till rotgasen så nu är det snart läge att börja testa sig fram med rotgas.

Har koll på att man ska fylla från botten med argon, får bli argon som rotgas av enkelheten att köra med en flaska via gasoptimatorn. Tänkte jag ska testa lite och sen får jag ge mig på att nörja fixa insuget till Hondan, eventuellt blir det att svetsa lite vattenrör på jobbet och då vill jag har rotgas.

Var säger ni om att svetsa avgassystemet utan rotgas?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Okej, jag köpte en rulle alutejp på Ahlsell för 88 kr plus moms 50 mm bredd och 25 m rulle. Sen går jag införskaffat en 1/4 tryckluftsslang på järnaffären till rotgasen så nu är det snart läge att börja testa sig fram med rotgas.

Har koll på att man ska fylla från botten med argon, får bli argon som rotgas av enkelheten att köra med en flaska via gasoptimatorn. Tänkte jag ska testa lite och sen får jag ge mig på att nörja fixa insuget till Hondan, eventuellt blir det att svetsa lite vattenrör på jobbet och då vill jag har rotgas.

Var säger ni om att svetsa avgassystemet utan rotgas?
Jag hörde någon siffra förut att ett rulle alutejp kostade flera hundra.

Beror ju på vad det är för material om man vill svetsa utan eller inte. Är det rostfritt så vill man alltid ha rotgas för annars får man svamp i roten och mot det hjälper inte pevaryl ?
Är det svart är det inga problem utan.
Och titan får inte ens bli blånerat för då uppstår mikrosprickor i oxiden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror jag har hyfsad rabatt på aluminiumtejpen. Fick lite grejer idag, så nu har jag vad jag tror behövs för insug och avgassystem.

Okej att man får "svamp" på insidan som inte pevaryl tar död på men om man bortser från eventuella störningar flödet finns det nån risk att svampinfektioner sprider sig ut genom fogen med tiden? Spelar det nån roll för användandet av rotgas om man kommer åt att slipa och polera insidan?

En annan fråga hur gör man på en slät rostfri plåt? Polerar man då eller är det rotgas arrangemang på baksidan av plåten som gäller då?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet hur rotskyddspasta funkar? Skulle tex Esab Stainflux vara ett alternativ till rotgas i tex ett avgassystem?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
På ett avgassystem till en mc, vad spelar det för roll om det är lite stökigt på insidan?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På ett avgassystem till en mc, vad spelar det för roll om det är lite stökigt på insidan?

Kan säkert spela roll på en motor där allt är uträknat och optimerat enlig alla kontens regler och som ska prestera till max men knappast i mitt fall då ingenting är gjort med nån större beräkning.

Är det bara att det blir fult på insidan, inte stör flödet jättemycket och hållbarheten inte påverkas nämnvärt är det väl okej i sammanhang där inte maximal effekt och prestanda är ett måste.

Största frågan är hur avsaknaden av rotgas påverkar hållbarhet på fogen över tid?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag tror jag har hyfsad rabatt på aluminiumtejpen. Fick lite grejer idag, så nu har jag vad jag tror behövs för insug och avgassystem.

Okej att man får "svamp" på insidan som inte pevaryl tar död på men om man bortser från eventuella störningar flödet finns det nån risk att svampinfektioner sprider sig ut genom fogen med tiden? Spelar det nån roll för användandet av rotgas om man kommer åt att slipa och polera insidan?

En annan fråga hur gör man på en slät rostfri plåt? Polerar man då eller är det rotgas arrangemang på baksidan av plåten som gäller då?
"Svampen" blir som en hård svart porös utväxt och där kommer det rosta om det blir fukt där vilket det kan bli i ett avgassystem. Är kanske inget jätteproblem men inom industrirör så kan det rosta hål på några månader om det blir stillastående vatten i systemet.

Det blir jobbigt och slipa bort och skitigt så kan du köra rotgas så gör det. På slät plåt eller liknande så använd rotstöd, kläm fast en annan plåt eller plattstång av t.ex. koppar, aluminium. Ska man göra rundade hörn i en låda så kan man bocka till en bit aluplåt och klämma fast som passar tajt emot skarven, eller bygga en liten kåpa för rotgas.

Och sen om du borstar och slipar så använd rostfri stålborste eller liknande, använder du vanlig svart borste kommer du gnugga in svart stål i ytan och det kommer rosta. Samma sak om du slipar svart material och spånerna hamnar på rostfritt material så blir det kontaminerat och börjar rosta. Därför svart och vit verkstad är åtskilda på certifierade industrier/verkstäder.

Utan rotgas blir det också skitigare på utsida då oxider kommer in i smältan underifrån och det flyter sämre och blir mycket fulare svets.

rostfritt utan rotgas.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är man duktig på pinne så går ju det också ?
Jag hade lite för grova pinnar och billigaste julasvetsen så kunde inte köra med spalt vilket ledde till att man inte fick in den skyddande slaggen på insidan så vart lite svamp på en del ställen. Är fördel om man dessutom har fjärrkontroll så man kan styra strömmen också medans man svetsar vilket jag inte hade så det gjorde det också mycket svårare men några fick jag till rätt så bra ändå.
DSC_0159.JPGDSC_0158.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I mitt fall med avgassystemen rör det sig om 5-8 st svetfogar per rör så det blir nog rotgas i det fallet med, är mest intresserad av hur känsligt. Till Insuget och turbogrenröret till andra lilla Hondan är det självklart med rotgas där finns ju risken att svanpningen skulle släppa och sugas in motorn och turbon.

Det ä med rotstöd är det bara att klämma fast aluminium, kopparplattstången på baksidan av plåten så den blir tät? Tror jag läst att vissa tejpat baksidan av plåt och stora rör och att då ska smältan skyddads. Tror jag också läste att vissa tejpade baksidan och körde med rotgas under tejpen.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Nån som vet hur rotskyddspasta funkar? Skulle tex Esab Stainflux vara ett alternativ till rotgas i tex ett avgassystem?
Ingen aning om hur det funkar, men jag har provat med något liknande (tror det hette solarflux) och det verkade funka bra. Är ingen höjdare på att tig:a men det blev bättre med rotskyddspasta än utan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top