Det kan krävas speciella grejer om man ska TIGa deras plattjärn bara: https://www.bauhaus.se/plattjarn-pvc-1000x30mm-vitBauhaus har också lite plåt och vinkelstång mm.
Jobbar du som svetsare ?Järn i plast var nåt nytt, plattstång i plast borde vara mer korrekt. TIG svets är nog svårt på det plattjätnet men gassvets kan nog funka med lite tur och skickligt handhavande av svetsen om det är teroplast?
Bytte brännanrhuvud på mitt handtag igår, gummit på ovansidan mot bakstycket hade spruckigt så man såg o-ringen från sidan. Jag förmodar att o-ringen tätar mot gummit och att den inte tätar det mot själva mässingkroppen i handtaget för då blir det väl svårt att få tätt beroende på hur mycket man tvingas dra åt för att gå fast elektroden. Bytte då jag tyckte det var runt och chansa och jag ändå hade två huvud på reserv. När är det läge att byta huvudet är det när gummit ger upp?
Svetsade en trappa rostfritt till ett vattenverk och med sju timmars svetsning i ett hade det varit klokare att byta slangpaketet till det större WP26.
Nån som har tips på om och i sånt fall med vad man kan färgmärka wolframelektroderna om man kapar dom för att användas med kort bakstycke? Eller är det bara att se till att förvara elektroderna så dom inte blandas ihop? Fick kapa av en elektrod för att ha till det korta bakstycket då det var trångt att komma åt att svetsa på insuget.och då vore det smidigt att kunna märka den omärkta biten.
Jobbar du som svetsare ?
Hojta så ska jag se vad jag har.Har till sist blivit med TIG, blev en Sherman från ebay. Ser fram emot att lära mig använda den.
Behöver bra tips på var man köper förbrukningsmaterial och sånt som plåt och rör i Skåne.
Jo men dom har även "plattjärn" i stål...Det kan krävas speciella grejer om man ska TIGa deras plattjärn bara: https://www.bauhaus.se/plattjarn-pvc-1000x30mm-vit
View attachment 479208
Bild på tuben och/eller med info, Alfax är en gasleverantör och Jula säljer Strandmöllans gaser. Finns någon mer eller så köper du "engångstuber" på Amazon/ebay 8L för ca 15-1700:- om du har en icke bytbar tub.Fick med en 8 liters argontub, icke-AGA, när jag köpte TIGen. Någon som vet om det går att fylla på en sån i Sverige/Skåne eller om det bara är att bita idet sura äpplet och köpa en AGA-tub?
Finns ju någon som byter tysktuber med. Låg i eller en bit ovanför Skåne har jag för mig."engångstuber" på Amazon/ebay 8L för ca 15-1700:- om du har en icke bytbar tub.
Prova - det är oftast bly i automatstål men lödning kanske funkar. Löd ihop ett par bitar o försök knäcka lödningen, brister den mellan lod o material så vet du.....Kan man löda automatstål 1914 mot vanligt svetsbart stål?
Tenn, silver eller mässingslod?
Inga speciella krav på hållfasthet, bara skiten inte ramlar i sär.
Nån som gjort det?
Ingen större skillnad, men mycket sämre för hälsan. Se till att ha ett bra punktutsug.Mig i rostfritt är det svårare än svetsa i svart ? Har aldrig provat men svetsat rätt mycket i svart stål
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|