Stora Svetstråden!

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
metallbiten.se för småbitar av div.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bauhaus har också lite plåt och vinkelstång mm.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Järn i plast var nåt nytt, plattstång i plast borde vara mer korrekt. TIG svets är nog svårt på det plattjätnet men gassvets kan nog funka med lite tur och skickligt handhavande av svetsen om det är teroplast?

Bytte brännanrhuvud på mitt handtag igår, gummit på ovansidan mot bakstycket hade spruckigt så man såg o-ringen från sidan. Jag förmodar att o-ringen tätar mot gummit och att den inte tätar det mot själva mässingkroppen i handtaget för då blir det väl svårt att få tätt beroende på hur mycket man tvingas dra åt för att gå fast elektroden. Bytte då jag tyckte det var runt och chansa och jag ändå hade två huvud på reserv. När är det läge att byta huvudet är det när gummit ger upp?

Svetsade en trappa rostfritt till ett vattenverk och med sju timmars svetsning i ett hade det varit klokare att byta slangpaketet till det större WP26.

Nån som har tips på om och i sånt fall med vad man kan färgmärka wolframelektroderna om man kapar dom för att användas med kort bakstycke? Eller är det bara att se till att förvara elektroderna så dom inte blandas ihop? Fick kapa av en elektrod för att ha till det korta bakstycket då det var trångt att komma åt att svetsa på insuget.och då vore det smidigt att kunna märka den omärkta biten.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Järn i plast var nåt nytt, plattstång i plast borde vara mer korrekt. TIG svets är nog svårt på det plattjätnet men gassvets kan nog funka med lite tur och skickligt handhavande av svetsen om det är teroplast?

Bytte brännanrhuvud på mitt handtag igår, gummit på ovansidan mot bakstycket hade spruckigt så man såg o-ringen från sidan. Jag förmodar att o-ringen tätar mot gummit och att den inte tätar det mot själva mässingkroppen i handtaget för då blir det väl svårt att få tätt beroende på hur mycket man tvingas dra åt för att gå fast elektroden. Bytte då jag tyckte det var runt och chansa och jag ändå hade två huvud på reserv. När är det läge att byta huvudet är det när gummit ger upp?

Svetsade en trappa rostfritt till ett vattenverk och med sju timmars svetsning i ett hade det varit klokare att byta slangpaketet till det större WP26.

Nån som har tips på om och i sånt fall med vad man kan färgmärka wolframelektroderna om man kapar dom för att användas med kort bakstycke? Eller är det bara att se till att förvara elektroderna så dom inte blandas ihop? Fick kapa av en elektrod för att ha till det korta bakstycket då det var trångt att komma åt att svetsa på insuget.och då vore det smidigt att kunna märka den omärkta biten.
Jobbar du som svetsare ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jobbar du som svetsare ?

Nä inte det jag jobbar inom VA, men vi behövde en måttbyggd 60 cm hög plattform med ett trappsteg i ett vattenverk och då var det enklast att vi fixade detta själv.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Fick med en 8 liters argontub, icke-AGA, när jag köpte TIGen. Någon som vet om det går att fylla på en sån i Sverige/Skåne eller om det bara är att bita idet sura äpplet och köpa en AGA-tub?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fick med en 8 liters argontub, icke-AGA, när jag köpte TIGen. Någon som vet om det går att fylla på en sån i Sverige/Skåne eller om det bara är att bita idet sura äpplet och köpa en AGA-tub?
Bild på tuben och/eller med info, Alfax är en gasleverantör och Jula säljer Strandmöllans gaser. Finns någon mer eller så köper du "engångstuber" på Amazon/ebay 8L för ca 15-1700:- om du har en icke bytbar tub.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Har upptäckt att man han annan gänga till regulatorn i resten av Europa (?) jämfört med Sverige. Blir oavsett billigare att köpa på ebay än i Sverige.
Där får man för att man läst på dåligt.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Kommer att köpa en ESAB-hjälm också. Det följde med en Sherman V1a när jag köpte svetsen men jag känner mig bländad när jag svetsat en stund, läge 11-12 och ca 70A. Tycker också att jag har svårt att se svetsen medan jag svetsar.
@Wiseguy Kommer du på vad firman som byter tysk-tuber heter så posta gärna i tråden.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kan man löda automatstål 1914 mot vanligt svetsbart stål?
Tenn, silver eller mässingslod?
Inga speciella krav på hållfasthet, bara skiten inte ramlar i sär.
Nån som gjort det?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan man löda automatstål 1914 mot vanligt svetsbart stål?
Tenn, silver eller mässingslod?
Inga speciella krav på hållfasthet, bara skiten inte ramlar i sär.
Nån som gjort det?
Prova - det är oftast bly i automatstål men lödning kanske funkar. Löd ihop ett par bitar o försök knäcka lödningen, brister den mellan lod o material så vet du.....

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Missade ett par tre hundradelar, så det blev inte presspassning. Så det fick bli cylindrisk fastlåsning.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Mig i rostfritt är det svårare än svetsa i svart ? Har aldrig provat men svetsat rätt mycket i svart stål

Banghai

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2023
Hoj
1994 Yamaha FZR 600
Hejsan!

Har upptäckt ett hål på avgassystemet på hojen, nån hemmasvetsare i Stockholm/värmdö som vill försöka sig på att laga det? Bistår med öl för att erhålla så avslappnade händer som möjligt:fyllisaroch står för materialkostnaden såklart.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati