Stora Svetstråden!

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
I mitt fall med avgassystemen rör det sig om 5-8 st svetfogar per rör så det blir nog rotgas i det fallet med, är mest intresserad av hur känsligt. Till Insuget och turbogrenröret till andra lilla Hondan är det självklart med rotgas där finns ju risken att svanpningen skulle släppa och sugas in motorn och turbon.

Det ä med rotstöd är det bara att klämma fast aluminium, kopparplattstången på baksidan av plåten så den blir tät? Tror jag läst att vissa tejpat baksidan av plåt och stora rör och att då ska smältan skyddads. Tror jag också läste att vissa tejpade baksidan och körde med rotgas under tejpen.
Ja det är bara att klämma dit så tajt som möjligt, med rostfri plåt så har man även problem med att det slår sig och då kan tjocka aluminiumplåtar hjälpa med kylning av plåten så att det slår sig mindre.

Det finns väl någon rotskydd/stöd tejp med typ glasfiberväv som den här. Men vet inte hur bra det funkar med tig och den är nog mer för stora rör och plåt.
61GhEyWncfL.jpg

Sen finns det keramiska rotstöd som små klossar med en urgröpning som man tejpar mot undersidan men det är till för grövre svetsning med t.ex. rörtråd där smältan hade runnit rakt igenom.

Sen finns det väl inget som är direkt rätt eller fel utan funkar det så gör det. På Forsmark vart jag tvungen att svetsa ett rör innifrån för det var så trång in mot ett hör så man kom helt enkelt inte åt då det dessutom var en fläns på en rörstump som skulle svetsas dit. Då byggde jag som en lite kåpa som jag tejpade på utsidan och spolade gas i.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sen finns det väl inget som är direkt rätt eller fel utan funkar det så gör det.

Det är lite detta jag är ute efter, om man ska svetsa i ett kärnkraftverk förstår jag att man inte chansar med saker och ting men ett avgassystem i en Honda som "bara ska se fränt ut" utan några uträkningar har nog lägre ställda krav.

Dock är det ju så att skulle det vara direkt olämpligt utan rotgas så att svetsarna ger upp och böjar läcka efter ett tag eller att man skulle riskera att svetsen spricker och tappar avgassystemet olämpligt så kan ju det ställa till problem.

Som jag tolkar det hela funkar det nog att svetsa avgassystemen utan rotgas eller rotpasta men det blir ful insida som rostar med tiden, rotpasta gör det hela bättre och då säkert mer än tillräckligt och rotgas är som det ska utföras.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får kolla Youtube klippen senare då Internet blir bättre, just nu kan jag inte se video.

En till fundering om rotgasslang, funkar det men vanliga tryckluftskopplingar till rotgasslangen? Vore smidigt att ha en snabbkoppling vid gasoptimatorn för att slippa ha rotgasslangen fast monterad då den inte används, vilket jag förmodar är ca 95% av tiden. Funkar väl att lossa slangklämma och slangen men en snabbkoppling vore ju enkelt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Får kolla Youtube klippen senare då Internet blir bättre, just nu kan jag inte se video.

En till fundering om rotgasslang, funkar det men vanliga tryckluftskopplingar till rotgasslangen? Vore smidigt att ha en snabbkoppling vid gasoptimatorn för att slippa ha rotgasslangen fast monterad då den inte används, vilket jag förmodar är ca 95% av tiden. Funkar väl att lossa slangklämma och slangen men en snabbkoppling vore ju enkelt.
Vad som helst funkar bara gasen kommer fram och inte drar med sig luft. Jag har 2st Albeetuber, just för att kunna köra med rotgas men också kunna köra slut på fredag kväll utan att hela helgen ska bli förstörd ?
På dom ser snabbkopplingen ut så här och då har jag en silikonslang som jag bara trycker på, mer avancerat än så behöver det inte vara.

maxresdefault.jpg

Sen är det bara att köra på känsla, känna med läpparna om det blåser lite. Man vill inte ha för högt tryck heller så man blåser ut svetsen. Tunt avgasrör gissar jag att du kör kant i kant utan spalt och bara smälter ihop. Då behövs det väldigt litet flöde när man börjar svetsa. Kanske spola 1 minut på 10l/min och sen sänker till 3-4l/m.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Får kolla Youtube klippen senare då Internet blir bättre, just nu kan jag inte se video.

En till fundering om rotgasslang, funkar det men vanliga tryckluftskopplingar till rotgasslangen? Vore smidigt att ha en snabbkoppling vid gasoptimatorn för att slippa ha rotgasslangen fast monterad då den inte används, vilket jag förmodar är ca 95% av tiden. Funkar väl att lossa slangklämma och slangen men en snabbkoppling vore ju enkelt.
Blir inte tryckluftkopplingar tätande ju högre trycket är??? Vad kopplar du emot? - dvs vad sitter på gasflaskan, det borde vara ett dubbeluttag - dvs ett utlopp för svetshandtaget o ett för rotgasen - ex. något liknande detta https://www.svetsmaskinservice.se/S...r/Elga-Optimator--II,-Argon-mix?id=IQ37390000

Eller som Henrik säger ovan - två flaskor
Som snabbkoppling passande direkt på Albee har jag denna https://www.svetsmaskinservice.se/Snabbkoppling-Argon--mix-6,3---8,0-mm?id=AIR22686
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sen är det bara att köra på känsla, känna med läpparna om det blåser lite. Man vill inte ha för högt tryck heller så man blåser ut svetsen. Tunt avgasrör gissar jag att du kör kant i kant utan spalt och bara smälter ihop. Då behövs det väldigt litet flöde när man börjar svetsa. Kanske spola 1 minut på 10l/min och sen sänker till 3-4l/m.
En undring...... om man skall svetsa ihop rördelar - skall man då ha ett (pytte-)litet läckhål i tätningen så att det inte blåser ut genom svetsen när man lägger sista biten svets?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
En undring...... om man skall svetsa ihop rördelar - skall man då ha ett (pytte-)litet läckhål i tätningen så att det inte blåser ut genom svetsen när man lägger sista biten svets?
Ja självklart måste du ha en öppning ut för gasen. Om man har ett rör så kör man oftast in gasen i ena änden och ut i andra änden med svetsskarven någonstans där i mellan. Då kan man helt enkelt tejpa igen utloppet och peta några hål i tejpen så att gasen kan komma ut. På ett avgasrör så skulle jag kanske picka 5-6 hål med svetstråden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad som helst funkar bara gasen kommer fram och inte drar med sig luft. Jag har 2st Albeetuber, just för att kunna köra med rotgas men också kunna köra slut på fredag kväll utan att hela helgen ska bli förstörd ?
På dom ser snabbkopplingen ut så här och då har jag en silikonslang som jag bara trycker på, mer avancerat än så behöver det inte vara.

View attachment 477672

Sen är det bara att köra på känsla, känna med läpparna om det blåser lite. Man vill inte ha för högt tryck heller så man blåser ut svetsen. Tunt avgasrör gissar jag att du kör kant i kant utan spalt och bara smälter ihop. Då behövs det väldigt litet flöde när man börjar svetsa. Kanske spola 1 minut på 10l/min och sen sänker till 3-4l/m.


Har funderat på två flaskor, fördelen med att bo där man bor är att man kan ta ut en ny flaska om det är fredag (eller vilken dag som helst) och sen säger man att jag kommer med tomma flaskan sen. Funkar kanske inte så överallt.

Jag har över en slang honkoppling till Albeetuber som blev över då gasoptimatorn har kopplingen direkt monterad, nån som det om man kan köpa motsvarande hankoppling som i flaskan men för slang och vad namnet på den kopplingen är? Är väl inte heller jättejobbigt att skruva loss slangen men skulle man hitta en vettig koppling till bra pris gör det ju inget.

Visst ska man spola 5 gånger volymen, har man korta klena rör blir det ju inte lång tid på 10l/min men då spelar det väl mindre roll om man spolar det dubbla då nån liter hit eller dit inre är hela världen.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den här fogen blev jag nästan lite stolt över:
20221025_192127.JPG

Fick avbryta och vända röret 180 grader när jag kommit halvvägs och start/stopp blev väl inte sådär supersnyggt, men resten tycker jag ser rätt sjyst ut för att vara svetsat av en självlärd amatör på en kinesisk budget-tig :banana
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fler funderingar om rotgas, testade rotgas på två rörstumpar och det blev i alla fall väldigt snyggt invändigt

Köpte en mjuk 10 m tryckluftsslang på Biltema och monterade ett 1/4 bromsrör i änden.Tyckte jag var smart och monterade en kulventil innan bromsröret för att slippa ställa om flödet på gasoptimatorn på flaska det funkade ju fint att stänga men tänkte inte på att man byggde tryck i slangen fram till kulventilen så det blev en bra poff då jag öppnade kulventilen. Skulle möjligen fina att ha kulventilen direkt efter gasoptimatorn men jag skippar den nu och använder bara ratten på gasoptimatorn.

Nu till själva funderingen jag behöver lite tips på hur jag ska göra då jag ska svetsa en fläns till kompressorn på Hondan? Är väldigt trångt så jag kommer att tvingas svetsa flänsen inifrån i alla fall i nedre kanten då röret böjer 90 grader och nästan tar i flänsen. Tror ni det funkar att ta aluminium tejp och tejpa från kanten på flänsen och en bit ner på hojen så man får ett hålrum runt svetsen och sen sticka in röret för rotgas där?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har koll på vad kopplingen till slang nippeln till Gasiq optimatorn kan tänkas heta? Jag skulle gärna velat ha en ventil mellan slangnipplar och optimatorn för att kunna justera flödet av rotgasen med ratten på optimatorn och slå på och av med den extra ventilen. Kopplingen har lös mutter och är gamska stor och rundad i delen i mitten delen inte helt olik kopplingen som sitter på slangpaketet till tiggen men med 3/8 gänga (tror jag).

Just nu har jag flyttat min extra kulventil till bakom slangnippeln med en kort slangstump mellan optimatorn och kulventilen och då får jag en liten men hanterbar gaspuff då jag slår på. Tänker att har jag en extra ventil innan slang nippeln så minskar puffen ytterligare.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nån som har koll på vad kopplingen till slang nippeln till Gasiq optimatorn kan tänkas heta?
Om man söker på Gasiqs hemsida så finns specifikationen för varje optimator (många olika anslutningar) - där står anslutningarnas beteckning ex. för

OPTIMATOR® AR/MIX G5/8" x 5/8"-18 UNF 0-70 SCFH​

1667114179197.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dom verkar bara ange gängan utvändigt, men vad heter kopplingen som ska täta mot konan som är gängad utvändigt på utloppet på optimatorn? Sen anger dom 3/4 på min regulator men då jag talade med Gasiq talade dom om 3/8 vilket jag tror mer på då 3/4 börjar bli hyfsat stora grejer, möjligen är det 3/4 om man mäter utvändigt, detta med tumgängor är ju lurigt vissa är ju mätta invändigt.

Skulle helst velat hitta en med rätt koppling med kanske funkar det med en vanlig kulventil med 3/8 invändig gänga och en slangnippel ihopmonterat med gängtejp

Detta är optimatorn https://www.gasiq.com/sv-se/regulat...ttag-altop-optimator-15-flÖdesmÄtare-37117920

En sån här sitter i optimatorn https://www.gasiq.com/sv-se/slangso...eturnurl=/sv-se/tillbehor/tillbehor/?count=36 tyvärr ingen bild invändigt

Jag skulle helst velat få en kran mellan dessa två som passar direkt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Dom verkar bara ange gängan utvändigt, men vad heter kopplingen som ska täta mot konan som är gängad utvändigt på utloppet på optimatorn? Sen anger dom 3/4 på min regulator men då jag talade med Gasiq talade dom om 3/8 vilket jag tror mer på då 3/4 börjar bli hyfsat stora grejer, möjligen är det 3/4 om man mäter utvändigt, detta med tumgängor är ju lurigt vissa är ju mätta invändigt.

Skulle helst velat hitta en med rätt koppling med kanske funkar det med en vanlig kulventil med 3/8 invändig gänga och en slangnippel ihopmonterat med gängtejp

Detta är optimatorn https://www.gasiq.com/sv-se/regulatorer/optimator/dubbeluttag-altop-optimator-15-flÖdesmÄtare-37117920

En sån här sitter i optimatorn https://www.gasiq.com/sv-se/slangsockelsats-g3-3-8-7-9-5mm-32150095?returnurl=/sv-se/tillbehor/tillbehor/?count=36 tyvärr ingen bild invändigt

Jag skulle helst velat få en kran mellan dessa två som passar direkt.
Nu blev det svårare - och du har inte nära till någon välsorterad svetshandlare??? Titta lite här o fundera på om något ser ut att funka, ring sedan o prata med Svetsmaskinservice och hör efter om du tänker rätt
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fler funderingar om rotgasen, hur kinkigt är det med att fylla från rätt håll? Säg att man svetsar ett tex T som och i nåt läge kommer man inte åt att hålla inloppet åt ner med argon, hur kinkigt är detta om man redan spolat och fyllt röret om man då vänder det? Tänker mer rent praktiskt, har fuskat med insuget på detta sätt och det ser ut vettigt och är gastätt med luft upp till nästa de 2 bar jag testat provtrycka med.

Ser det ut snyggt på insidan och är tätt borde det ju vara nog bra för de flesta användningsområden.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fler funderingar om rotgasen, hur kinkigt är det med att fylla från rätt håll? Säg att man svetsar ett tex T som och i nåt läge kommer man inte åt att hålla inloppet åt ner med argon, hur kinkigt är detta om man redan spolat och fyllt röret om man då vänder det? Tänker mer rent praktiskt, har fuskat med insuget på detta sätt och det ser ut vettigt och är gastätt med luft upp till nästa de 2 bar jag testat provtrycka med.

Ser det ut snyggt på insidan och är tätt borde det ju vara nog bra för de flesta användningsområden.
På mindre saker är det inte lika svårt som på större rörsystem, där kan vikten av gasen själv göra det svårt att ens nå ända upp.

Så du kan nog göra lite hur som helst.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har till sist blivit med TIG, blev en Sherman från ebay. Ser fram emot att lära mig använda den.
Behöver bra tips på var man köper förbrukningsmaterial och sånt som plåt och rör i Skåne.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Plåt och rör finns, inte billigt och inte så stort sortiment, att hitta på Biltema.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top