Stora Svetstråden!

Nja, eftersom jag slipat fogarna så syns de inte.
Alla som svetsat i tunnplåt förstår att man måste ha ett knep för att svetsa ihop 1 mm plåt med pinne :)

Mitt är att jag gör svepen 5 mm för långa och falsar ena sidan. På så sätt får jag rotstöd hela vägen, men man kan inte kluddsvetsa ändå :tungan

De är trots allt byggda i garaget med lite hobbyutrustning.

ok, jag förstår.
hehe, jodu... anstränger man sig bara lite kan man ju blåsa hål i 1 mm även med andra (och lite mer tunnplåtsanpassade) svetsmetoder :D

jag förstår... vad kör du på för ström och vilken typ av pinnar?

jaja, det låter ju klart bra iallafall :) snygga blev de också:tummenupp

Mitt är att jag gör svepen 5 mm för långa och falsar ena sidan. På så sätt får jag rotstöd hela vägen, men man kan inte kluddsvetsa ändå :tungan

De är trots allt byggda i garaget med lite hobbyutrustning.
Smart! :tummenupp Svetsar du på båda sidor då, eller bara på utsidan? Och hur falsar du, har du maskiner för det, eller gör du det "för hand" också? :)

Smart! :tummenupp Svetsar du på båda sidor då, eller bara på utsidan? Och hur falsar du, har du maskiner för det, eller gör du det "för hand" också? :)

Jag har en sick/falsmaskin. http://www.verktygsboden.se/?id=53394

Sök på falsmaskin. Man viker ner plåten och tillbaka igen så de extra 5 mm hamnar 1 mm under den utbredda plåtens nivå.
Man kan dock inte låta den bli helt parallell med övriga plåten utan man räknar ut tangenten för 5 mm sträcka på den valsade konan, annars blir blåsen plana i 5 mm.

Sedan när man lägger plåtarna omlott så stämmer höjden perfekt och du får falsens radie att svetsa i.
Och nej, man kan inte svetsa 1 m långa blås invändigt med pinne :o) Det hade f ö inte gjort svetsen starkare.
ok, jag förstår.
hehe, jodu... anstränger man sig bara lite kan man ju blåsa hål i 1 mm även med andra (och lite mer tunnplåtsanpassade) svetsmetoder :D

jag förstår... vad kör du på för ström och vilken typ av pinnar?

jaja, det låter ju klart bra iallafall :) snygga blev de också:tummenupp

2 mm basiska pinnar. Kommer inte ihåg strömmen .. man får prova sig fram underifrån amperemässigt

Last edited:
Jag har en sick/falsmaskin. http://www.verktygsboden.se/?id=53394

Sök på falsmaskin. Man viker ner plåten och tillbaka igen så de extra 5 mm hamnar 1 mm under den utbredda plåtens nivå.
Man kan dock inte låta den bli helt parallell med övriga plåten utan man räknar ut tangenten för 5 mm sträcka på den valsade konan, annars blir blåsen plana i 5 mm.

Sedan när man lägger plåtarna omlott så stämmer höjden perfekt och du får falsens radie att svetsa i.
Och nej, man kan inte svetsa 1 m långa blås invändigt med pinne :o) Det hade f ö inte gjort svetsen starkare.

2 mm basiska pinnar. Kommer inte ihåg strömmen .. man får prova sig fram underifrån amperemässigt

Du har alltså valsat plåt å tryckt konor å den brännt ihopat med 2:or? Respekt igen.
Angående falsen.. du har helt enkelt falsat ner en kona, å lagt på 5 mm för att det passar där det passar. När innerdiam. möter ytter diam. får du ett hyffsad svetsdike. Rätt?

Några bilder.

Nej, jag har valsat konorna också. De på bilderna är de första jag gjorde, sedan gjorde jag nya med en flackare vinkel.

Bifogat

• HPIM2459c.JPG
    HPIM2459c.JPG
    217.9 KB · Visningar: 196
  • HPIM2458c.JPG
    HPIM2458c.JPG
    209.2 KB · Visningar: 203
  • HPIM2465c.JPG
    HPIM2465c.JPG
    236.4 KB · Visningar: 274
  • HPIM2484c.JPG
    HPIM2484c.JPG
    225.4 KB · Visningar: 229
  • HPIM2485c.JPG
    HPIM2485c.JPG
    203.8 KB · Visningar: 195
Last edited:
TIG-svetsning är överlägset vad gäller tunnplåt om jag får bestämma, fast sen är jag svetsare till yrket så att :tummenupp

TIG-svetsning är överlägset vad gäller tunnplåt om jag får bestämma, fast sen är jag svetsare till yrket så att :tummenupp

Jo svetsare har jag också varit i många år. Visst är TIG bäst, men kruxet är när man ska pröjsa gasen själv ... då tar man gärna till pinnarna så långt det går :)

Har en Mig/Mag svets med en Mison 25 flaska till som heter O-5 från AGA.

Kan man byta in denna som man gör med gasol när den är slut eller måste man ha ett hyresavtal?

MVH Stefan

Last edited:
Har en Mig/Mag svets med en Mison 25 flaska till som heter O-5 från AGA.

Kan man byta in denna som man gör med gasol när den är slut eller måste man ha ett hyresavtal?

MVH Stefan

Agas 5 litersflaskor är friköpta så den byter du bara när den är tom, kostar 400-500:- om du inte har några rabatter.

Okej - en blåbärsfråga. Jag kör en liten Esab C140 med vanlig Misongas. Jag är INTE bra på att svetsa, men det blir ganska hyggligt när det är kant i kant eller omlott eller liknande. MEN, när jag ska svetsa i ett hörn, t.ex. en plåt vinkelrät mot en annan, så blir det kass. Svetsen hamnar lite varstans :gnissla Har någon något tips?

Okej - en blåbärsfråga. Jag kör en liten Esab C140 med vanlig Misongas. Jag är INTE bra på att svetsa, men det blir ganska hyggligt när det är kant i kant eller omlott eller liknande. MEN, när jag ska svetsa i ett hörn, t.ex. en plåt vinkelrät mot en annan, så blir det kass. Svetsen hamnar lite varstans :gnissla Har någon något tips?

Ja, titta var du svetsar.
Prova med någon annan svetshjälm, det kan göra stor skillnad.
Försök att hitta stöd så att du blir stadig på handen.
Dra inte svetsmunstycket rakt utan pendla lite så fogen vandrar mellan plåtarna.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick