Nog väl att din fråga är ypperligt relevant och intressant att få svar på vet jag inte vad en smartphone-app har med detta att göra.Den här ljudfrågan är lite lätt löjlig egentligen. Det gräsklippartider nu och just nu har jag peakljud på 96dB vid fasaden, tillåtet ljud enligt miljökontorets normer är just nu 60dB efter 18 är det 55dB, vad gör miljökontoret åt detta?
?View attachment 403610
Nog väl att din fråga är ypperligt relevant och intressant att få svar på vet jag inte vad en smartphone-app har med detta att göra.
Du behöver rätt _hårdvara_ för att mäta ljudtryck. Ett par mikrofoner som mestadels är anpassade för tal är alltså inte helt optimalt
Ur min synvinkel ger en smartphone med andra ord inte ens bra riktvärden.
Ja... Sist jag jämförde med en 30kkr mätare som va nykalibrerad nån minut innan så var det inte stor skillnad, men eftersom jag vet att grannen klipper den minst varje torsdag så kan jag väl ta med 30kkr mätaren hem o få samma bevisbörda nästa vecka
Och de gånger han klippte den förra året så stämmer siffran 96 rätt bra med sagda nykalibrerade mätare här hemma... Och grannen lär ju inte packat om ljuddämparen
Hårdvaran är inte svår att låna hem, rätt sån dessutom...
Och nej, micken på telefonen fixar inte mer än 99dB, sen behövs extern mikrofon anpassad för ändamålet. Vill man så finns det att köpa mikrofoner avsedda för smartfånes och ljudmätning...
Edit: jag har mätt ljud några år och mitt öra säger att det är minst 95dB och då bara 55 eller 60 är tillåtet så är det ju någorlunda stor skillnad på 60 och 95 dB, jag vet inte om du kan skillnaden men den är stor mellan 60dB(A) och 95dB(A) (newbie)
Edit2 och eftersom du kör en thunderrace så förmodar jag att du inte tävlar? Jag började mäta ljud på tävlingar som besiktningschef 2001, vad är din erfarenhet?
Du har helt rätt i att dunderklumpen inte används till tävlingsändamål hehe..
Jag är väl införstådd i skillnaden (logaritmisk skala osv) mellan 60 och 95dB och min erfarenhet av ljudmätning, per se är inte större än att jag är ganska insatt i inbyggda system och de mjuk- och hårdvaror som tillhör ämnet (läs smartphones). Så det är snarare faktumet att jag vet att dessa inte lämpar sig som ljudtrycksmätare än något om ljudmätning i övrigt. Möjligtvis att iphones lämpar sig bättre än andra lurar då hårdvaran är betydligt mer begränsad vilket givetvis underlättar när mikrofonens signaler ska tolkas.
Det skulle vara intressant att höra vad kommunen säger om man skickade in en anmälan tillsammans med ett par mätningar på 60dB+.
Du som har varit med i "branschen" länge; har hojarna blivit mer högljudda på senare tid? Ljudkaraktären har ju ändrats en del vilket säkerligen kan bidra till att de upplevs som mer störande trots att de inte, per definition låter mer.
Någon som varit och mätt på Karlskoga, Sviestad och Knudan som vill dela med sig av resultat och erfarenheter?
Under SM-helgen i Anderstorp så låg så gott som 99,9% på över 100dB varje varv. Själv låg jag på 105dB ....
Under SM-helgen i Anderstorp så låg så gott som 99,9% på över 100dB varje varv. Själv låg jag på 105dB trots ett helt nytt system med dubbla ljuddämpare och original grenrör. Det är lika mycket som racesystemet från akrapovic utan dB-killer. I grupp lät jag bara 103dB, men när jag kom ensam så steg det till 105 Tydligen så låter alla mycket mer i år än förra året.
Nånting säger mig att ljudmätningen inte fungerar som den skall och personligen tycker jag att det är trist att man inte försöker gå till botten i den ändan av problemet utan bara kallar till extra förarmöte där man förklarar att det kan ha varit sista tävlingen för Anderstorp. Vi låg ändå på rätt sida hos närmsta grannen även om det var nära.
De sista två åren så har användandet av dubbla ljuddämpare ökat lavinartat bland förarna, men ändå går det åt fel håll på just Anderstorp.
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|