Stora väder och vind tråden

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Har för mig det var en 240, det stod någonstans.. antingen på fodralet eller i förtexten att ingen dog i krascherna. I vilket fall var det, kanske, en 240 som kan ha varit vit eller silver(vinröd?) vilken lindades runt ett träd som svarade stumt efter en vänsterböj. Om det satt en kartläsare i ska det mycket till att denne överlevde.

Saker man funderat på & kommer ihåg, på ett ungefär.

Edit; Stavfle.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har för mig det var en 240, det stod någonstans.. antingen på fodralet eller i förtexten att ingen dog i krascherna. I vilket fall var det, kanske, en 240 som kan ha varit vit eller silver(vinröd?) vilken lindades runt ett träd som svarade stumt efter en vänsterböj. Om det satt en kartläsare i ska det mycket till att denne överlevde.

Saker man funderat på & kommer ihåg, på ett ungefär.

Edit; Stavfle.

Rallybilar med riktig bur är fruktansvärt säkra, och även i dom fallen bilen verkligen lindar sig runt en stolpe så har buren tagit upp det mesta krockvåldet och fördelat ut det över sidan på stolen.

Överlevde gjorde kartisen säkert, men det betyder ju inte att han inte blev skadad.

Om man bortser från GruppB-eran så är dödsolyckor ovanliga, och dör någon är det oftast en åskådare som har tagit sig förbi avspärrningarna och står på ett dumt ställe tyvärr.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
0.7°C och vindstilla, klev upp först och förlora =/

Ca 7.5cm snö har lagt sig här utanför utan att fråga om lov. Happ, första nämnvärda snöelände sedan hyresgästerna flytta in så det är nog smart att statuera exempel. Sen kanske man får ett plus i kanten om dom inte slår en 10-poängare nerför V.1 .

Fingret i vädret, lätt kramsnö, inget vits att salta och lyckades t.o.m. hålla Milton från trappen under promenixen = lättskottat. Kom tyvärr på lövblåsen halvägs så orka inte bemöda mig, men kanske blir något försök beroende på hur dagen artar sig.

Skrapskottat och sandat.
20241221-085115.jpg

Man är väl tjenis med dom fyrbenta och har en snöskål utställd :nicka
1000015879.jpg
1000015880.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om/då klimatet blir varmare så kanske det är dags att åtminstone delvis flytta fokus till kortsiktiga lösningar.

Vad föreslår klimatalarmister för åtgärder för att skydda oss mot vad det nu är vi måste skydda oss mot?

Blir kortare skidsäsong, kan flytta hit en och annan insekt vi inte sett på tusen år, tidvis mer regn men också mindre regn, lite varmare men också kallare.

Finns det idéer inom dessa rörelser eller är det bara höjda skatter och lägre utsläpp som kommer rädda oss?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dra ner på all energikonsumtion är den enda lösningen.
Att jaga CO2 hjälper inte för all konsumerad energi kommer sluta som uppvärmd atmosfär.

Termodynamikens första huvudsats kringgår man inte så lätt som att jaga CO2.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dra ner på all energikonsumtion är den enda lösningen.
Att jaga CO2 hjälper inte för all konsumerad energi kommer sluta som uppvärmd atmosfär.

Termodynamikens första huvudsats kringgår man inte så lätt som att jaga CO2.
Tänk på värmeutstrålningen från klotet bara, men säg inte till nån att vi värmer upp universum med jordklotets överskottsvärme.....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk på värmeutstrålningen från klotet bara, men säg inte till nån att vi värmer upp universum med jordklotets överskottsvärme.....

Värmeutstrålningens förändring kan försummas den har varit konstant i miljoner år och den förändras väldigt marginellt med högre temperatur på atmosfären.

Jordens medeltemperatur är 287 grader absolut så 1 grad högre temperatur ökar utstrålningen med 1/287 = 3.5 promille.

Så även om vi helt slutar konsumera energin från underjorden så kommer det ta extremt lång tid innan jordklotet kylts ner lika mycket som vi höjt temperaturen och vi är tillbaka till status quo.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kommer alltid bli väder, lite blåsigare sen bara och det är väl bra.. kan man tro.

Minns inget specifikt men det var någon professor eller flera som räknat hårt på detta, säkert flera många år sen utan Opec eller dåtidens Greta i fickan. Slutklämmen var i vilket fall att det i den bemärkelsen inte spelade någon roll hur illa vi än fakka till det = jorden kommer alltid att återhämta sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag klarar inte läsa klart denna artikel, någon som kan och sedan sammanfatta?

Allt jag ser är: "nu har vi ju inte uppnått den nivå av skräck i befolkningen vi trodde så vi flyttar målburen så vi ändå kan få mer pengar, snälla"

Klimatmålet inte kört trots rekordvarma året

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag klarar inte läsa klart denna artikel, någon som kan och sedan sammanfatta?

Allt jag ser är: "nu har vi ju inte uppnått den nivå av skräck i befolkningen vi trodde så vi flyttar målburen så vi ändå kan få mer pengar, snälla"

Klimatmålet inte kört trots rekordvarma året

Artikeln är låst

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Artikeln är låst

Klimathotet

Professor: Köldknäppar har blivit mindre vanliga​

Köldknäppar har blivit mindre vanliga och mindre intensiva över tiden, visa forskning.

Köldknäppar har blivit mindre vanliga och mindre intensiva över tiden, visa forskning. Foto: Pär Bäckström/TT
2024 var året då världen blev 1,5 grader varmare. Ändå är det inte kört med FN:s välkända temperaturmål. Men Sveriges tyngsta klimatforskare vill helst slippa fokusera på en siffra.
Mikael Törnwall
Publicerad 15:39

2024 var det varmaste året som någonsin uppmätts. Enligt Världsmeteorologiska organisationen, WMO, var perioden januari till september 1,54 grader varmare jämfört med förindustriell tid. Med stor sannolikhet kommer helåret att spränga den kritiska gränsen.
Men det betyder inte att det berömda 1,5-gradersmålet från Parisavtalet är passerat. Det handlar om definitioner, konstaterar Erik Kjellström, professor vid SMHI och en av Sveriges ledande klimatforskare.
– När jag och mina kollegor pratar om uppvärmningen tittar vi på långsiktiga trender. Vi arbetar ofta med 30 års medelvärden och då har vi ju inte kommit upp i en och en halv grader än, säger han.

Rekordvärmen 2024 orsakades delvis av naturliga väderfenomen som El Niño. Därför tror forskarna att temperaturökningen kan bli mindre under några år, eller att vi till och med kan få se något år med lägre snitttemperatur.
”Även om temperaturen under några månader eller ett enskilt år passerar 1,5 grader är det viktigt att understryka att det inte betyder att vi har misslyckats med att nå målen i Parisavtalet, sa Celeste Saulo, chef för WMO i samband med klimatmötet i Baku i november.
Men hur realistiskt är diskussionen om att klara 1,5 grader när de globala utsläppen fortsätter att vara betydligt högre än vad som krävs för att klara klimatmålen? Även om El Niño följs av några år med tillfällig lindring är trenden densamma: stigande.
Erik Kjellström är inte optimistisk.
– Vi har redan släppt ut stora mängder koldioxid. Om vi ska klara 1,5 grader har vi bara ett fåtal års utsläpp på dagens nivåer kvar. Sen ska vi ner till noll. Som det ser ut idag har vi inte ens en teoretisk chans att klara det.
Erik Kjellström föredrar att tala om hela formuleringen i Parisavtalet: ”att hålla den globala uppvärmningen långt under två grader och sträva efter att begränsa den till 1,5 grader”.
– Jag tycker inte att man ska fokusera på siffrorna, utan man ska prata om att hålla uppvärmningen på en så låg nivå som möjligt.

Inte bra men ingen katastrof​

Erik Kjellström vill komma bort från känslan att det leder till katastrof om man missar målet.
– Att vi missar 1,5 är inte bra. Absolut inte. Men det är bättre om vi kan stanna vid 1,6 än 1,7 grader. Det måste vi fokusera på.
Men, understryker Erik Kjellström, det är viktigt att utsläppen minskas så snabbt som möjligt. Den globala temperaturen beror till stor del på mängden koldioxid i atmosfären. Ju större mängd växthusgaser som släpps ut de kommande åren, desto mindre finns kvar av utsläppsbudgeten för åren därefter, om den globala uppvärmningen inte ska fortsätta öka.
– Så det är viktigt att man fokuserar på att i närtid få ner utsläppen nu och inte bara siktar in sig på 2045-2050-målen om vad som ska hända långt in i framtiden, säger han.
2024 blev ett rekordvarmt år.

2024 blev ett rekordvarmt år. Foto: Luca Bruno/AP
2024 var inte bara ett ovanligt varmt år. Det var också ett år med många extrema väderhändelser. Översvämningar i Spanien, som kostade över 200 människor livet, översvämningar i Afghanistan och Pakistan med över 1 000 dödsoffer och värmeböljor i hela Europa med temperaturer så höga som 44 grader på Kreta.

Klimatkopplingen inte klarlagt​

Frågan är hur det hänger ihop. Extremväder och kopplingen till klimatet är en av de mest omdebatterade frågorna. Enligt FN:s klimatpanel IPCC finns en koppling mellan den globala uppvärmningen och förekomsten av extremväder, men man slår samtidigt fast att det i stort sett aldrig går att säga att en specifik väderhändelse kan kopplas till utsläppen av växthusgaser.
– Det man vet är att det finns en långsiktig trend, särskilt när det gäller värmeböljor som blivit vanligare och med högre temperaturer, samtidigt som köldknäppar har blivit mindre vanliga och mindre intensiva över tiden, säger Erik Kjellström.
– När det gäller översvämningar och vattenbrist är det dock svårare att identifiera trender i extremhändelser och att knyta dessa till klimatförändringen.
Mikael Törnwall

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är vintern i Sverige.

Någon som kan förklara exakt vad Sverige led av under tex senaste året samt förslag på hur vi uthärdar samma under 2025?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur ser dagens katastrofvädersituation hos er?
Sigtuna hittills ingenting, nederbördsprognosen har flyttats fram till 18 istf 16 samt minskat i omfattning.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det går att se att det har snöat här. Det är 13 grader varmare än igår kväll, men fortfarande negativt.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den stora frågan är om man skall ge sig ut och skotta den tunga blötsnön nu när det fortfarande snöar, vänta tills det blir plusgrader när den är ännu tyngre eller hoppas på att allt regnar/smälter bort under natten/morgondagen, med risk för att det ligger kvar en massa slask som sen fryser och blir omöjligt att få bort.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping