Stora "Vad betyder det här ordet?"-tråden

Dr.Bike

Guest
Påsklov blir särklot med T9-funktionen. Men vad betyder det?

Å jag som höll dig för intelligent! :hihi

Särklot, ar en förenkling av "De Magdeburgska halvkloten", som ju skulle isär.
För er som sov den dan i skolan; Googla - se och lär.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Å jag som höll dig för intelligent! :hihi

Särklot, ar en förenkling av "De Magdeburgska halvkloten", som ju skulle isär.
För er som sov den dan i skolan; Googla - se och lär.

Jag kände en tjej som hette Magda som hade två halvklot jag ville sära, är det samma sak?

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Egentligen inte en fråga om vad ett ord betyder, men en språkfråga!

Ni vet, man kan ju säga "En rädd fågel", "En rädd hund" osv. Men vafan gör man om man vill säga samma sak om ett barn eller ett rådjur till exempel?

Har redan fått folk som säger att man måste ändra till "Ett skrämt barn", men det funkar ju inte. Man behöver inte vara skrämd för att vara rädd. Detta har förvirrat mig många gånger nu.

Hjälp!

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det skulle vara intressant att höra SH's tolkning av ordet dubbelmoral.

Det är den moral de har som har dubbelt så mycket moral som andra.

Eller också kan det vara den moral som säger att alla andra kan köra
med odubbade vinterdäck, men inte jag.

Ni vet, man kan ju säga "En rädd fågel", "En rädd hund" osv. Men vafan gör man om man vill säga samma sak om ett barn eller ett rådjur till exempel?

Har redan fått folk som säger att man måste ändra till "Ett skrämt barn", men det funkar ju inte. Man behöver inte vara skrämd för att vara rädd. Detta har förvirrat mig många gånger nu.

Hjälp!

En gång ställde jag den frågan till ett språkgeni, men det var rätt att det
inte kunde svara rätt på den frågan.

Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.

Hjälp!

Den diskutionen hörde jag på nån radio kanal för ett par år sen där dom frågade en språkvetare ang detta.
Svaret blev att trots att det låter konstigt så kan man säga "räddt"

Tex: Ett räddt lejon, ett räddt bran osv.

Ps. vet inte om stavningen på ordet räddt är rätt men jag gissade.

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Jag har själv kollat upp lite och fick till svars att "rädt" tillhör gammelsvenskan och eftersom det inte finns någon direkt språklig utveckling på just den biten så får man helt enkelt nöja sig med att säga "rädt".

Känns fel dock :va

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har själv kollat upp lite och fick till svars att "rädt" tillhör gammelsvenskan och eftersom det inte finns någon direkt språklig utveckling på just den biten så får man helt enkelt nöja sig med att säga "rädt".

Känns fel dock :va
Säg " en rädd unge " istället ;)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Nu har jag ett översättningspoblem

Det är från en manual till en spridarprovare som kommer från kina, och översatt från kina till engelska av nån full liten barnarbetare eller liknande för det är inte mycket som är rätt.
Problem 1

10. It adopts to united design of microcomputer skill and intelligent engine, and suppose driving power and specified injecting protection system, ensure to operate the test and clean at any mode such as high resistor low resistor electric voltage and electric current.

Allt detta står under "funktioner" :confused:

Last edited:

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
hornet 600

Det är från en manual till en spridarprovare som kommer från kina, och översatt från kina till engelska av nån full liten barnarbetare eller liknande för det är inte mycket som är rätt.
Problem 1

10. It adopts to united design of microcomputer skill and intelligent engine, and suppose driving power and specified injecting protection system, ensure to operate the test and clean at any mode such as high resistor low resistor electric voltage and electric current.

Översättning: engelska » svenska (translate.google.se)

Man antar att enat konstruktion av mikrodator skicklighet och intelligent motor, och förmodar drivande kraften och specificeras injicera skydd, se till att driva test och rena vid varje läge som höga motstånd lågt motstånd elektrisk spänning och elektrisk ström.:3freak

Klokare?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Problem 1

Här har du en till översättning, först tillbaka till traditionell kinesiska och sedan rakt till svenska. :D

10. Den är utformad för att datorkunskaper och intelligenta motor, och ett antagande om makt och skydd av specificerat injektion för att säkerställa ren och testa verksamhet i något läge, såsom lågresistenta hög spänning och ström motstånd.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati