storlek på helställ?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Gör "falsettprovet"... Stå precis som du gör när du sitter på hojen. säg "Ahhhhhhhhhhhh" och res dig sakta upp. När du står raklång så att pungen trycks upp i röven så ska du vara två oktaver högre än när du började. Gör du det så är det rätt storlek... Kom ihåg att smärta är en högre form av njutning!!!

Bakljuset

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
Din pappa
arnoldsson skrev:
2068110 Gör "falsettprovet"... Stå precis som du gör när du sitter på hojen. säg "Ahhhhhhhhhhhh" och res dig sakta upp. När du står raklång så att pungen trycks upp i röven så ska du vara två oktaver högre än när du började. Gör du det så är det rätt storlek... Kom ihåg att smärta är en högre form av njutning!!!

Haha!!
Det kan stämma det. Mitt skinnställ satt tight i början också, speciellt uppe vid kragen. Det är ju ett korvskinn. Efter två säsonger börjar det sitta riktigt fint. :D

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
frefeh skrev:
2066416 Är 183 å väger 73 kg. det blev ett BERIK 3213 i strl 48.
Sitter rikigt jäkla toktajt..
Men min kära dealer säger att det ska bli så bra så.. :arsele
Efter några kvällar i soffan med det på kan jag iallfall andas ordentligt.

/Freddan
Var å testade ett berik idag, har exakt dina mått men provade ett 52 i jacka och 50 i byxa å det satt tight? Samma sak med A N.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
aRWe skrev:
2067565 Tight, det där!!! Jag klämmer i mig i ett likadant storlek 54 och jag är 178 cm och väger 95 kg fördelat på dom rätta ställena. :D
antingen så väger jag mer eller så är jag längre då:D

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Sådär då det var premiärturen för i skinn å nya hojen avklarad. :banana

Hade seriösa problem att nå ner med stället på mig.
Men efter 30-40 min så fick jag nästan ner foten i backen iallafall :)
Får hoppas att det töjer sig lite mer annars blir det en jobbig sommar!:huvet
Lite svårt å vrida på huvet ordenligt runt men det kommer nog.

tur att man är van med tajtavåtdräkter så man kommer i å ur utan att få panik iallfall.

Nä nu ska jag ta å käka sen blir det ut en sväng till å töja stället lite :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Moaahahahahahaaaaa! Roligaste jag hört/läst på länge.

arnoldsson skrev:
2068110 Gör "falsettprovet"... Stå precis som du gör när du sitter på hojen. säg "Ahhhhhhhhhhhh" och res dig sakta upp. När du står raklång så att pungen trycks upp i röven så ska du vara två oktaver högre än när du började. Gör du det så är det rätt storlek... Kom ihåg att smärta är en högre form av njutning!!!

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Jag köpte ett TZ-1 Race(Helställ) nyligen, strl 48, jag är 1,70 lång, 68 kg(en del av kilona sitter kvar i överkroppen sedan hårdträning för ett antal år sen) och det stället kom jag knappt i eller ur i butiken. Fick nästan panik när man skulle ur det... Men nu har jag smort in det med LäderBalsam, suttit med stället på, med en träningsoverallsjacka och långkallingar under(Tvingade mig i det), och nu har det töjt sig så det är riktigt skönt faktiskt! Så man ska nog lyssna på de som säger att man ska köpa ett svinlitet ställ, för det blir större ganska snabbt, eftersom det formar sig efter ens kropp... Skinn är ju ett levande material, som oxå kräver ett visst underhåll...

:tummenupp

Matski2k

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
.
Funderar på att köpa ett berik ställ från fc-moto då jag inte har någon försäljare här runtomkring så har jag lite problem med att testa ett =(..

är 194 lång väger 96kg .. vilken strl bör jag kunna få på mig .. 54?

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
ja dehär med storlek på skinnstället verkar ju vara en stor fråga, så jag får väll passa på att fråga jag med och om man har någon tur så finnsde kanske någon som kan svara,
äR 174 och väger 81 kg, är de strl 52 som gäller eller ska man gå ner till 50? är inne på att gå under 80 kilo i sommar..

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
178 och 79 kg. Berik 3213 strl 50 sitter perfekt = lite för tight nytt. Omöjligt att veta utan att testa skulle jag säga. Du får helt enkelt gå in och testa men 4 cm och nåt kg till borde inte göra nån större skillnad på BERIK.

Spoox skrev:
2080436 ja dehär med storlek på skinnstället verkar ju vara en stor fråga, så jag får väll passa på att fråga jag med och om man har någon tur så finnsde kanske någon som kan svara,
äR 174 och väger 81 kg, är de strl 52 som gäller eller ska man gå ner till 50? är inne på att gå under 80 kilo i sommar..

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Nicke skrev:
2080462 178 och 79 kg. Berik 3213 strl 50 sitter perfekt = lite för tight nytt. Omöjligt att veta utan att testa skulle jag säga. Du får helt enkelt gå in och testa men 4 cm och nåt kg till borde inte göra nån större skillnad på BERIK.

nej man kan ju inte tycka det, jag är ju iof sig "ganska" bred över axlar och rygg och man blir ju ganska kompakt med tanke på "längden" och vikten man väger in på.. (inte tjock då alltså :p)
men får la helt enkelt passa på att testa något ställ hos någon handlare,
Har du koll på om Arlen Ness och Berik skiljer sig mycket i storlek (vet att de var samma märke förr) eller på AlpineStars..?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ingen aning om Arlen men jag testade Alpinestars GPU och hamnade mitt mellan 48 och 50. 50 var för stort och 48 fick jag fan inte igen jackan på (utan ryggskydd). Good luck!

Spoox skrev:
2080547 nej man kan ju inte tycka det, jag är ju iof sig "ganska" bred över axlar och rygg och man blir ju ganska kompakt med tanke på "längden" och vikten man väger in på.. (inte tjock då alltså :p)
Har du koll på om Arlen Ness och Berik skiljer sig mycket i storlek (vet att de var samma märke förr) eller på AlpineStars..?

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
raceställ

Köpte nyligen ett svart Dainese Bora storlek 50 efter mycket provande.
Provade de flesta raceställ från Spidi 6000 kr till Alpinstar 20000 kr men det jag tyckte satt klart bäst var alltså Dainese Bora. Det hänger nu hemma i hallen med prislappen kvar på, ser fram emot premiärturen med det på.

Det sitter rysligt tajt. jag är 180 lång, 80 kg. Det är dock mitt fjärde Dainese skinnställ och de brukar ju alltid bli lagom efter några veckors användning.

Bifogat

• Dainese Bora.jpg
    Dainese Bora.jpg
    87.8 KB · Visningar: 92

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
Matski2k skrev:
2072975 Funderar på att köpa ett berik ställ från fc-moto då jag inte har någon försäljare här runtomkring så har jag lite problem med att testa ett =(..

är 194 lång väger 96kg .. vilken strl bör jag kunna få på mig .. 54?

Är 176 cm o 97kg (tränade kilo) provat Berik 3214 raceställ stl 56 sitter supertight med lite hängröv...

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Spoox skrev:
2080547 nej man kan ju inte tycka det, jag är ju iof sig "ganska" bred över axlar och rygg och man blir ju ganska kompakt med tanke på "längden" och vikten man väger in på.. (inte tjock då alltså :p)
Dom jag provade var i stort sett lika dana storleksmässigt, det som skilde sig var material på innerfodret, testade med t-skirt och Berik jackan kändes "klibbig". båda gick att ta ur innerfodret på :tummenupp . Alpinestars satt inte alls lika gött, kändes hårdare, och smalare över axlarna + att skydden var mindre följsamma.

Anteman

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
R1 Racehoj-05 (Såld)
Berik skinnställ

Hänger väl på jag med!!!! :banana Funtar på att köpa ett Berik Ls1 3214, men har inte den blekaste om vad jag ska ha för stl. Hade ett Dainese i stl 50 förut & det kändes stort varför jag sålde det.Kan en 48 Berik bli bra måntro. Väger 67 Kg & är 1,72 lång.. Snälla hjälp!!! :Bugar

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Anteman skrev:
2088658 Hänger väl på jag med!!!! :banana Funtar på att köpa ett Berik Ls1 3214, men har inte den blekaste om vad jag ska ha för stl. Hade ett Dainese i stl 50 förut & det kändes stort varför jag sålde det.Kan en 48 Berik bli bra måntro. Väger 67 Kg & är 1,72 lång.. Snälla hjälp!!! :Bugar
Det bör passa riktigt bra. Är 1,83 och 73 smala kg och ska satsa på ett strl 50. Berik eller Arlen Ness från tyskland blir det nog.

Anteman

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
R1 Racehoj-05 (Såld)
Viffer skrev:
2088727 Det bör passa riktigt bra. Är 1,83 och 73 smala kg och ska satsa på ett strl 50. Berik eller Arlen Ness från tyskland blir det nog.

Kalasbra då är det bara att handla.. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...