Ström till GPS

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Min gps behöver 12 volt.
1. Lämplig inkoppling
2. GPS har en usb-sladd. Finns motsvarande inkoppling att få?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
USB och 12V känns som en konstig kombination.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har en Tomtom-gps, och där följde det med en kontakt för att koppla in på hojen, och i andra änden ansluter man fästet.

Jag satte in ett avsäkrat relä som styrs av parkeringsljuset, så slår jag på tändningen spänningsmatas GPSen, och slår jag av tändningen har jag inget som tjuvdrar ström. Kontakten drog jag så att jag kan gömma den under framkanten på tanken när jag inte har den inkopplad. Mycket smidigt.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Min gps behöver 12 volt.
1. Lämplig inkoppling
2. GPS har en usb-sladd. Finns motsvarande inkoppling att få?

Din information är lite... ...knapphändig.

Är det en GPS avsedd för motorcykel så följer det med en docka med alla anslutningar du behöver.

USBn lär vara för dataöverföring. Knappast något att mata 12 volt genom, och knappast fungerande i regn.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vill man absolut hålla sig till USB-matning så finns usb-uttag som passar i s.k. cigarettändaruttag (som ex. finns på 1200GS) - sett något sådant i Johans mc webshop

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Finns USB-uttag att koppla mot 12V att köpa, t ex: https://www.louis.se/sv/koso-usb-charger-10032583?filter_article_number=10032583

Har själv använt liknande för laddning av mobil på hojen

Det är dock inte optimalt för inkoppling av navigator. Även om uttaget har gummilock som skydd mot vatten förlorar det sin funktion så fort kabeln är inkopplad. Samma gäller USB-anslutningen på navigatorn.

Mycket bättre att skaffa en hållare med strömförsörjning till navigatorn, om det inte medföljde. Denna kopplas mot 12V. En del hojar har färdiga anslutningar för detta (som bryts av tändningen) eller så kan man koppla via relä som Hoztic beskriver.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Din information är lite... ...knapphändig.

Är det en GPS avsedd för motorcykel så följer det med en docka med alla anslutningar du behöver.

USBn lär vara för dataöverföring. Knappast något att mata 12 volt genom, och knappast fungerande i regn.
Så är det nog
Men strömförsörjningen sker inte sällan från bilens 12V-uttag (cigaretttändaren för oss åldringar) till USB på navigatorn.
Biltema har paneluttag för både 5V i USB och cigg-uttag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
USB och 12V känns som en konstig kombination.
Inte så konstigt. GPS'n har en Ciggplugg som ska stoppas i ett 12V utttag. Ciggpluggen omvandlar 12Volt till 5V så i änden på sladden är en USB, tex en USB-micro hane och på själva GPS'n är tex en USB-micro hona ingång.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har monterat ett 12 V uttag framme vid styret och dragit sladd till batteriet.
Avsäkrat med 10 A i Plusledningen. Säkringen sitter vid batteriet. 12V uttaget jag köpte finns inte längre hos Biltema men Jula har
Bara klippa av "proppen" från 12V Uttaget och förlänga med kabel fram till batteriet.. När du använder GPS'n stoppar du 12V proppen i 12 V uttaget, när du inte använder GPS'n drar du ur 12 V proppen för sådana här 12V till 5 Volt omvandlare drar jämt några mA från batteriet.
Själv använder jag 12 V uttaget på hojen också i garaget till att underhållsladda batteriet genom att sätta i en 12 Volt propp kopplad till en underhållsladdare som ger konstant ca 13,9 Volt till ett GELbatteri från Biltema i hojen. Till kvalitetsbatteri från tex Yuasa räcker 13,7 Volt för underhållsladdning.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...