Straffet vid olovlig körning?

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Jag var tvungen att skriva av mig, för er som inte orkar läsa igenom allt ställer jag bara kort frågan; vad får man för straff om man åker dit för att ha kört (tung) mc på enbart B-behörighet? :kocko Får jag vänta på att kunna ta A-kortet nu?
För den som orkar läsa vidare, här är storyn...
Jag får skylla mig själv. Jag vet. Idag har jag gjort bort mig. Rejält.
Vädret var kanon idag, sol, 7 grader och nästan ingen blåst. Fåglarna kvittrade, och livet kändes underbart.
"Perfekt dag för att tvätta hojen" tänkte jag, och gick ut till skönheten i garaget.
"Men, jag kan ju köra en liiiiiten sväng först, när jag ändå ska tvätta hojen sen, det är ju dessutom inte bra om motorn inte får gå på hela vintern", övertalade jag mig själv.
Och svårt att övertyga sig själv i det fina vädret var det inte.
Sagt och gjort, i med startnyckeln i tändningslåset, vrider om, in med "run"-knappen och startmotorn jobbar... ihihihih... nytt försök.. ihihihi... woOAAM...woOOAAAM!
Jävlar vilken sång.. i med ettan och väg.
Nu blev det inte bara en sväng runt kvarteret dock, då motorvägen ligger väldigt nära där jag bor, så berusad av alla vårkänslor följde jag bara mitt hjärta, och slutade tänka.. :kocko
Ut på motorvägen, gasar upp den i ca ***, när jag plötsligt ser... en SNUTBIL i hela backspeglarna.. :huvet
Jag bromsar ner till 110, bilen följer efter i ca 5 km, utan att göra något.
Jag börjar få känslan att "jag klarade mig.. då.. plötsligt.. fylls hela j-vla backspeglarna av ett myller av rött och blått ljus.. jag kör vidare, han fortsätter blinka.. "ja, det ÄR mig dom vill stanna, här och nu, trots att vi befinner oss på motorvägen", tänker jag.. kort därpå smyger han upp jämsides, och hytter med näven "in till kanten"..
Jag stannar, två konstaplar, en kvinna och en man, stiger ur. 1000 frågor senare så kör konstapeln min hoj till ett köpcentrum, medans jag får hoppa in i snutbilen och vi åker efter.
Väl vid köpcentret fortsätter vi samtalet.
Jag brusade aldrig upp, utan svarade på alla frågor, och förbannade min egen dumhet.
Det verkar ha hjälpt, då dom inte nämnde något om fortkörningen.. men det andra lär jag åka dit för.
Jag frågade vilka påföljderna kommer att bli, och dom svarade att dom inte kunde ge något defenitivt svar, men antagligen böter och uppskjuten möjlighet att ta A-kortet.
Så min fråga alltså; någon som har råkat ut för samma sak? Vad blev straffet?
Kommer jag kunna ta A-kortet till sommaren?
Tack och hej... :död
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hmm, intressant detta. Har själv undrat liknande tidigare i mitt liv då man var ung & dum :näsblod
Det verkar ju konstigt om möjligheten till A-behörighet skulle skjutas framåt om du har B-behörighet.
Olovlig körning i ditt fall bör ju innebära böter och varning eller böter och indraget körkort i kanske 3 mån eller nåt, eller?

Säg att man nu bara var sugen på att testa en räcerhoj och saknar A-behörighet och hamnar i ditt läge så skiter man ju fullständigt i om "möjligheten" till A skjuts framåt eftersom man ändå inte har för avsikt att ta A.
Om man nu som i ditt fall innehar B men kör ett fordon som kräver A så har man ju ur lagsynpunkt bevisat att man saknar omdöme för att vistas i trafiken och då oavsett behörighet, inte bara omdömeslöst för A, eller tänker jag konstigt?
Straffet borde ju vara kännbart, men sveriges lagar är konstiga.
Kanske finns nån här som kan skänka lite ljus på ämnet!

/Nitrous
 
Last edited:

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Måste bara säga att polisen gjorde ett bra jobb, även om det känns krasst för dig..

Du får nog vänta med lappen i 2 år.
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Nitrous skrev:
Hmm, intressant detta. Har själv undrat liknande tidigare i mitt liv då man var ung & dum :näsblod
Det verkar ju konstigt om möjligheten till A-behörighet skulle skjutas framåt om du har B-behörighet.
Olovlig körning i ditt fall bör ju innebära böter och varning eller böter och indraget körkort i kanske 3 mån eller nåt, eller?

Säg att man nu bara var sugen på att testa en räcerhoj och saknar A-behörighet och hamnar i ditt läge så skiter man ju fullständigt i om "möjligheten" till A skjuts framåt eftersom man ändå inte har för avsikt att ta A.
Straffet borde ju vara kännbart, men sveriges lagar är konstiga.
Kanske finns nån här som kan skänka lite ljus på ämnet!

/Nitrous

Det enda jag vet är att detta inte på något sätt påverkar mitt B-kort, i alla fall om man ska tro konstaplarna..

Monobike skrev:
Måste bara säga att polisen gjorde ett bra jobb, även om det känns krasst för dig..

Du får nog vänta med lappen i 2 år.
Jag accepterar att dom gör sitt jobb, jag gjorde fel..
Att behöva vänta i två år på att kunna ta lappen lär dock inte gynna någon.. tror inte många skulle orka vänta så länge, risken är väl då rätt stor att många helt enkelt fortsätter att köra utan kort.. och det förlorar som sagt alla på.. Böter tycker jag svider tillräckligt! :(
För att strö ytterligare salt i såren så är hojen obesiktigad (har inte hunnit helt enkelt)! Om det nu gör någon skillnad..
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Om det är första gången för olovlig körning så kanske det endast blir böter och en varning, nästa gång ryker säkert B-lappen på en viss tid, kanske 3 mån. Nåt sånt vore ju mest rimligt!

Om det aldrig påverkade andra behörigheter så skulle jag kunna köra vår Lastbil som kräver C-kort varenda gång vi ska iväg nånstans och veta att mitt AB kort är safe, dont think so.

Men första gången och inga andra överträdelser som nu i ditt fall så bör det innebära så mycket mer än böter rimligtvis, eller?

/Nitrous
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Anonym skrev:
Jag var tvungen att skriva av mig, för er som inte orkar läsa igenom allt ställer jag bara kort frågan; vad får man för straff om man åker dit för att ha kört (tung) mc på enbart B-behörighet? :kocko Får jag vänta på att kunna ta A-kortet nu?
För den som orkar läsa vidare, här är storyn...
Jag får skylla mig själv. Jag vet. Idag har jag gjort bort mig. Rejält.
Vädret var kanon idag, sol, 7 grader och nästan ingen blåst. Fåglarna kvittrade, och livet kändes underbart.
"Perfekt dag för att tvätta hojen" tänkte jag, och gick ut till skönheten i garaget.
"Men, jag kan ju köra en liiiiiten sväng först, när jag ändå ska tvätta hojen sen, det är ju dessutom inte bra om motorn inte får gå på hela vintern", övertalade jag mig själv.
Och svårt att övertyga sig själv i det fina vädret var det inte.
Sagt och gjort, i med startnyckeln i tändningslåset, vrider om, in med "run"-knappen och startmotorn jobbar... ihihihih... nytt försök.. ihihihi... woOAAM...woOOAAAM!
Jävlar vilken sång.. i med ettan och väg.
Nu blev det inte bara en sväng runt kvarteret dock, då motorvägen ligger väldigt nära där jag bor, så berusad av alla vårkänslor följde jag bara mitt hjärta, och slutade tänka.. :kocko
Ut på motorvägen, gasar upp den i ca 170, när jag plötsligt ser... en SNUTBIL i hela backspeglarna.. :huvet
Jag bromsar ner till 110, bilen följer efter i ca 5 km, utan att göra något.
Jag börjar få känslan att "jag klarade mig.. då.. plötsligt.. fylls hela j-vla backspeglarna av ett myller av rött och blått ljus.. jag kör vidare, han fortsätter blinka.. "ja, det ÄR mig dom vill stanna, här och nu, trots att vi befinner oss på motorvägen", tänker jag.. kort därpå smyger han upp jämsides, och hytter med näven "in till kanten"..
Jag stannar, två konstaplar, en kvinna och en man, stiger ur. 1000 frågor senare så kör konstapeln min hoj till ett köpcentrum, medans jag får hoppa in i snutbilen och vi åker efter.
Väl vid köpcentret fortsätter vi samtalet.
Jag brusade aldrig upp, utan svarade på alla frågor, och förbannade min egen dumhet.
Det verkar ha hjälpt, då dom inte nämnde något om fortkörningen.. men det andra lär jag åka dit för.
Jag frågade vilka påföljderna kommer att bli, och dom svarade att dom inte kunde ge något defenitivt svar, men antagligen böter och uppskjuten möjlighet att ta A-kortet.
Så min fråga alltså; någon som har råkat ut för samma sak? Vad blev straffet?
Kommer jag kunna ta A-kortet till sommaren?
Tack och hej... :död

Gick inte hojen fortare, så du ´kunde se dem försvinna i backspeglarna...
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Borde väl bli samma straff som om man kör trimmad moppe? Isf får du vänta 2 år på att ta hojkort.
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Nitrous skrev:
Om det är första gången för olovlig körning så kanske det endast blir böter och en varning, nästa gång ryker säkert B-lappen på en viss tid, kanske 3 mån. Nåt sånt vore ju mest rimligt!

Om det aldrig påverkade andra behörigheter så skulle jag kunna köra vår Lastbil som kräver C-kort varenda gång vi ska iväg nånstans och veta att mitt AB kort är safe, dont think so.

Men första gången och inga andra överträdelser som nu i ditt fall så bör det innebära så mycket mer än böter rimligtvis, eller?

/Nitrous
Låter rimligt. Dom sa att det var olovlig körning, och dom kunde som sagt inte på plats säga vad konsekvenserna skulle bli, men skulle det upprepas så skulle det klassas som grov olovlig körning, med risk för riktigt stora påföljder..
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Frågade faktiskt polisen just detta när jag tog hojkort... Jag hade köpt en hoj redan som jag var tvungen att hämta dagen efter uppkörningen - vare sig jag klarade den eller inte.

Svaret jag fick då var : Böter

Men jag frågade iof inte om det skulle påverka mitt framtida A kort. B kortet var dock safe, under förutsättning att jag inte hade ngt annat på mig sedan tidigare.

Nåja, i dessa dagar då mördare går fria och wheelisar verkar ge 4 år på hall, är nog inget säkert förens sista spiken sitter i kistan. Det som gäller för den ena verkar inte gälla för den andra.
 

Night-Rider

speedbully.se
Gick med
11 Jan 2005
Ort
Norrköping,Falun,Thailand
Hoj
TenKate Race & Cbr1000RR -06
Låter avskräckande det där! Usch ... Tror ja ska ta det lungt när mitt gips rycker... EEhh.. NEJ! Ja kommer inte kunna hålla mig :hihi



Edit: Tycker så innerligt synd om diG! Och det kommer direkt från hjärtat :(
 

Pullver

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
?
Jadu det där lät jhu inge vidare. Jag har en polare som körde i sommar utan kortet. Han åkte dit en gång när han var på väg till södra sverige och fick då böter och en prick på körkortet. Sen när han skulle hem när han hade varit där i några dagar så åkte han dit igen. då fick han samma sak igen. Men nu vart det en helt annan sak. Skulle han då åka dit ytterligare igen så hade han fått lämna bort sitt B-körkort en viss period pga att han då hade haft 3 prickar.
Han behövde inte vara tvungen att vänta med att få ta A-kortet iaf.

Men kanske hade han bara tur eller nått. Men jag tror att lagen är så.
Någon rätta mej.
 
Last edited:

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
sporTlovEr skrev:
Gick inte hojen fortare, så du ´kunde se dem försvinna i backspeglarna...
Jag är inte tillräckligt vass förare ännu för att ta sådana risker!
MostWanted skrev:
verkar väll rätt osanolikt att du inte mister bilkortet?
Ja mitt B-kort påverkas inte på något sätt av detta, enligt konstaplarna.
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
R1-Night-Rider skrev:
Låter avskräckande det där! Usch ... Tror ja ska ta det lungt när mitt gips rycker... EEhh.. NEJ! Ja kommer inte kunna hålla mig :hihi
Edit: Tycker så innerligt synd om diG! Och det kommer direkt från hjärtat :(
Tack tack..

Pullver skrev:
Jadu det där lät jhu inge vidare. Jag har en polare som körde i sommar utan kortet. Han åkte dit en gång när han var på väg till södra sverige och fick då böter och en prick på körkortet. Sen när han skulle hem när han hade varit där i några dagar så åkte han dit igen. då fick han samma sak igen. Men nu vart det en helt annan sak. Skulle han då åka dit ytterligare igen så hade han fått lämna bort sitt B-körkort en viss period pga att han då hade haft 3 prickar.
Han behövde inte vara tvungen att vänta med att få ta A-kortet iaf.

Men kanske hade han bara tur eller nått. Men jag tror att lagen är så.
Någon rätta mej.
Okej det var ju glädjande (för mig..) för då verkar det ju finnas hopp om att det inte ska vara något problem att ta kortet innan sommaren iaf..
 

FREDRIKN

Utmattad...
Gick med
19 Apr 2004
Ort
S-Tälje
Hoj
R1-02*SLÅLD*,Puch Alabama-68,DBS,Och en volvo 240.
Nu vet jag inte vad påföljden kommer bli. Men när det gäller böter så är det ju polisen/åklagaren som bestämmer det om jag inte misstagit mig. Och när det gäller åtgärden på ditt körkort, så kommer det att skickas till länstyrelsen och sedan kommer dom i sin tur att göra en utvärdering på vad dom anser lämpligt att göra i ditt fall. Bara att hoppas på det bästa.

// Fredrik
 

Therudeboy

Guest
Anonym skrev:
Låter rimligt. Dom sa att det var olovlig körning, och dom kunde som sagt inte på plats säga vad konsekvenserna skulle bli, men skulle det upprepas så skulle det klassas som grov olovlig körning, med risk för riktigt stora påföljder..



Så här har jag fått det förklarat från en polis som vet.

Han sa första gången enbart en varning och kanske böter beronde på hur snäll/elak länsman är.

Andra gången precis som du säger för då vet du vad du sysslar med. (vet man ju första med, men sveriges lag är konstig).
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
"olovlig körning", ett brott
som kan fördröja möjligheten att skaffa körkort upp till två år! Jag tror det är länsstyrelsen som beslutar om det.
 

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Ort
häggwall
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Jag har för mig att du kommer undan med blotta förskräckelsen(och böter)
OM du inte haft den behörighet som du "överskrider" tidigare.. MEN om du haft den behörigheten så ryker dom andra i minst 2 månader...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top