Straffet vid olovlig körning?

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Olovlig körning = lappen ryker!!!

Har provat... :rolleyes: 7månader indraget fick jag för ENBART olovlig körning!!!!!


(polisen har INGET med vad LÄNSTYRELSEN bestämmer)



.../Yoshi
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Yoshi_gixxeRR skrev:
Olovlig körning = lappen ryker!!!

Har provat... :rolleyes: 7månader indraget fick jag för ENBART olovlig körning!!!!!


(polisen har INGET med vad LÄNSTYRELSEN bestämmer)



.../Yoshi

Har också blivit dömd för Vårdlöshet... 4 månader utan kort först, överklagade det och fick 3 månader!

Polisen tar dig (har du tur får du böter från dem,men det är jag typ säker på att du kommer få ett brav från Tingsrätten. När den dommen vunnit laga kraft eller vad det nu heter så skickar dem det till Länssyrelsen som tar ett beslut.

Jag fick dagsböter....180x30 dagsböter (5400kr) Utan körkort i 3 månader...

För olovlig körning är det 3-6månader återkallelse. Du blir av med B behörigheten, man får ens inte köra Eu moppe... Har både A o B körkort!
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Yoshi_gixxeRR skrev:
Olovlig körning = lappen ryker!!!

Har provat... :rolleyes: 7månader indraget fick jag för ENBART olovlig körning!!!!!


(polisen har INGET med vad LÄNSTYRELSEN bestämmer)



.../Yoshi
Låter ju mindre kul. Får man fråga hur den olovliga körningen gick till, gick det väldigt snabbt osv?
Av dom som svarat här som har åkt dit, så är det VÄLDIGT stor skillnad på straffet, en del åker dit två gånger och får bara en varning, medans andra, som du, får B-kortet indraget i 7 (SJU!!) månader.. sjukt att straffet kan variera så för samma "brott".
När jag frågade konstapeln om följderna, så ringde han ett samtal, och efter att ha avslutat det så sa han att min B-behörighet inte kommer att påverkas någonting.
Jag vet inte vad han kollade när han ringde, kanske om jag har tidigare trafiköverträdelser på min meritlista?
Jag är tidigare ostraffad, om det nu är till någon hjälp.. :brinnerup
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Brukar det inte vara så att lämpet ryker om man inte har kör kort?
Har man körkort = man har lämp så är det väl okej att ta ett annat.
Dvs antingen tar de lappen helt eller så får du ta ditt hojkort till våren.
Så tror jag att det är, inte säker...

/fredde
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Henren skrev:
Har också blivit dömd för Vårdlöshet... 4 månader utan kort först, överklagade det och fick 3 månader!

Polisen tar dig (har du tur får du böter från dem,men det är jag typ säker på att du kommer få ett brav från Tingsrätten. När den dommen vunnit laga kraft eller vad det nu heter så skickar dem det till Länssyrelsen som tar ett beslut.

Jag fick dagsböter....180x30 dagsböter (5400kr) Utan körkort i 3 månader...

För olovlig körning är det 3-6månader återkallelse. Du blir av med B behörigheten, man får ens inte köra Eu moppe... Har både A o B körkort!
Men vårdslöshet i trafik är väl inte detsamma som olovlig körning?
Edit: såg nu att du skrev om olovlig körning i slutet.. men som sagt, olika personer verkar få VÄLDIGT olika straff..
 
Last edited:

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Eftersom du har postat här och fått lite hjälp så tycker jag att du är skyldig att tala om hur det går med kortet när väl dommen faller, om någon månad eller så.
Historier utan slut suger

*nyfiken*
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Anonym skrev:
Men vårdslöshet i trafik är väl inte detsamma som olovlig körning?
Edit: såg nu att du skrev om olovlig körning i slutet.. men som sagt, olika personer verkar få VÄLDIGT olika straff..

Nej du har rätt jag som yrat till det lite! Vårdlöshet i trafik åkte jag på... Inte Olovlig körning!

Gå in på www.lansstyrelsen.se så kan du se lite vad det står om körkortsåterkallelse
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
HönaPower skrev:
Osis...

Min stora fråga är...hur kan du klara dig från en sån grov fortkörning? :va
MostWanted skrev:
för att de inte mätte upp farten!
Däri ligger nog sanningen..(ändrade 1:a inlägget, ifall någon ur länsstyrelsen är här.. och ja, jag ÄR nojig nu!) men, som sagt, B-kortet får jag behålla, om man ska tro på att konstaplarna vet vad dom gör... killen tog mitt körkort, gick iväg och gjorde ett samtal, och gav sedan tillbaka kortet och sa; "din B-behörighet kommer inte att påverkas". Tydligare än så tycker jag inte det kan bli! Jag FÅR behålla B-kortet.
Frågan är; OM det nu blir så att jag måste vänta exempelvis tre månader innan jag får ta A-kortet, FRÅN NÄR börjar dom då räkna dessa dagar? Från idag, eller från det datum dommen faller?
 
Last edited:

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Om jag vore dig skulle inte jag vara helt säker på att det bara blir olovlig körning... tror att de måste skriva en primärrapport om hur det har gått till osv. Den kan du iallafall få av Tingsrätten sen. Har du riktig otur så kanske det blir olovlig körning, fortkörning o vårdslöshet i trafik om de säger att de uppskattat din hastighet till nått.

I vilket fall så är det åklagaren som bedömmer om han ska åtala dig för nått! Jag trodde aldrig att jag skulle få nått brev eller dyligt hem, men det fick jag trots inga bevis (med det menar jag mätt hastighet eller film). Polisen uppskattade min hastighet då jag kom i motgående körrikting. Skrev inte på nått papper då jag blev stoppad eller erkände på plats! Nekat genom rättegången och överklagan till hovrätten som inte tog upp fallet på nytt!

Hoppas att allt löser sig smidigt iallafall!


Länsstyrelsen kan återkalla ditt körkort på följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.

2. Smitning från trafikolycksplats.

3. Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.

4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.

5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.

6. Allmän brottslighet.

7. Sjukdom.

8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

Ett körkort kan återkallas tills vidare om det på sannolika skäl kan antas att det kommer att återkallas vid länsstyrelsens slutliga prövning.


Spärrtid

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.


Nytt körkort efter återkallelse

Det krävs i regel att du ansöker om körkortstillstånd för nytt körkort både efter återkallelse tills vidare och efter slutligt beslut om återkallelse. Undantaget är återkallelse enligt punkterna 2-4 där spärrtiden inte är längre än ett år. Körkortstillstånd kan du söka redan när det återstår sex månader av spärrtiden men det beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Anonym skrev:
Däri ligger nog sanningen..(ändrade 1:a inlägget, ifall någon ur länsstyrelsen är här.. och ja, jag ÄR nojig nu!) men, som sagt, B-kortet får jag behålla, om man ska tro på att konstaplarna vet vad dom gör... killen tog mitt körkort, gick iväg och gjorde ett samtal, och gav sedan tillbaka kortet och sa; "din B-behörighet kommer inte att påverkas". Tydligare än så tycker jag inte det kan bli! Jag FÅR behålla B-kortet.
Frågan är; OM det nu blir så att jag måste vänta exempelvis tre månader innan jag får ta A-kortet, FRÅN NÄR börjar dom då räkna dessa dagar? Från idag, eller från det datum dommen faller?

Så det gick för mig...Blev stoppad 3 Aug 2003. Fick brev från Tingsrätten att jag skulle på rättegång i 21 Okt 2003. Fick dom 2 veckor senare! Överklagade det och fick svar i April 2004, ringde o bad Länstyrelsen ta mitt ärende så fort som möjligt (de går på tingsrättens dom). Då fick jag yttra mig varför jag behövde kk och min arbetsgivare skrev ett brev att jag blev uppsagt under tiden då ett ev återkallande skulle ske. Skickade in pappret i slutet av april och i mitten av maj skickade jag in kortet. Då hade de bestämt 4 månader, överklagade det och innan midsommar 2004 så blev det en ny "sk.rättegång (muntligt förhandling)" med länsstyrelsen. Efter 2 veckor fick jag besked om att de sänkte det till 3månader.

/Henke...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Eftersom du har b-behörighet så skulle jag tro att du kommer bli anklagad för GROV olovlig körning.Då ryker lämpan i minst 15 månader.Således upphör även b-behörigheten att gälla eftersom du anses vara olämplig i trafiken.Har själv råkat ut för detta 2 ggr inom loppet av en månad en gång i tiden.Fick grov direkt p.g.a b-behörigheten=15 månader.Det lustiga var att andra gången fick jag samma straff fast dubbla böterna.4500 första ggn o 9000 andra ggn.Lider med dig,Vet dock inte vart du bor o vilken länsstyrelse du infaller under,verkar va ganska stor lottochans mellan olika nämdemän o länsstyrelser tycker jag.Lycka till.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Måste bara tillägga detta.Har man aldrig ägt ett körkort i sverige så räknas man som ovetandes om lagarna o döms till olovlig FÖRSTA ggn man åker fast.Har man däremot kk o åker fast för ett brott liknande ditt så räknas man som "utbildad" o åker på grov olovlig.Eller om man torskat förut.Lite sjukt,för har man aldrig satt sin fot på en körskola så borde man ju VERKLIGEN veta att man inte har behörighet?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Yoshi_gixxeRR skrev:
(polisen har INGET med vad LÄNSTYRELSEN bestämmer)



.../Yoshi
Word,straffet man får av tinget är böter,sen kommer det verkliga straffet av länsstyrelsen.
 

Ducati_Johan

Medlem
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
Ducati 750 Paso
BLev stoppad när jag åkte tung mc men bara hade "mellan kort". Polisen fråga efter körkortet jag visa och han va nöjd och önska mig en trevlig dag.... ibland kan man ha tur... :banana
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
ktmjacke skrev:
Måste bara tillägga detta.Har man aldrig ägt ett körkort i sverige så räknas man som ovetandes om lagarna o döms till olovlig FÖRSTA ggn man åker fast.Har man däremot kk o åker fast för ett brott liknande ditt så räknas man som "utbildad" o åker på grov olovlig.Eller om man torskat förut.Lite sjukt,för har man aldrig satt sin fot på en körskola så borde man ju VERKLIGEN veta att man inte har behörighet?
Konstaplarna sa att det var olovlig körning. Skulle det upprepas, så skulle det klassas som grov olovlig körning.
Med facit i hand, så har en del klarat sig undan med enbart böter, medans andra fått det betydligt svettigare. Bara att hoppas på fru Fortuna antar jag.. :(
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Är det bara inte 800:- i böter för olovlig körning första gången man åker dit(Naturligt vis förusatt att man inte kört för fort)? Om man ändå har ett B-kort så kan det ju inte vara samma straff som att helt sakna körkort?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Henren skrev:
Har också blivit dömd för Vårdlöshet... 4 månader utan kort först, överklagade det och fick 3 månader!

Polisen tar dig (har du tur får du böter från dem,men det är jag typ säker på att du kommer få ett brav från Tingsrätten. När den dommen vunnit laga kraft eller vad det nu heter så skickar dem det till Länssyrelsen som tar ett beslut.

Jag fick dagsböter....180x30 dagsböter (5400kr) Utan körkort i 3 månader...

För olovlig körning är det 3-6månader återkallelse. Du blir av med B behörigheten, man får ens inte köra Eu moppe... Har både A o B körkort!
Nu gör jag många inlägg i tråden jag vet,men det kan inte hjälpas.En gång i tiden lekte jag ghostrider med polisen i sundsvall.Dock med ett annat resultat än vad vi får se i No:1 filmer :tungan Jag blev stoppad av en spikmatta till slut o blev åtalad för grov vårdslöshet i trafik.Tänkte att"jag får väl va utan lapp ett tag plus lite böter"Men med advokat pelle svenssons hjälp(som just då koncentrerade sig på smiskscheike så blev det 4 månader i buren.Sen kom länsstyrelsen med 15 månader på det=omtagning av lappen.Men det va ju mitt eget fel,så jag vill inte skylla ifrån mig på nåt vis.Men det kändes som att man redan "gjort sitt straff" när man suttit,att sen bli av med alla behörigheter för gott på det va lite surt.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top