Straffet vid olovlig körning?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Anonym skrev:
Konstaplarna sa att det var olovlig körning. Skulle det upprepas, så skulle det klassas som grov olovlig körning.
Med facit i hand, så har en del klarat sig undan med enbart böter, medans andra fått det betydligt svettigare. Bara att hoppas på fru Fortuna antar jag.. :(
Ok,jag kanske kommer ihåg fel/lagarna har ändrats.Detta hände mig -92 så jag kanske e ute o cyklar.Hoppas att du åtminstonde klarar b-kortet så du slipper lida allt för mycket. :tummenupp
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Henren skrev:
Så det gick för mig...Blev stoppad 3 Aug 2003. Fick brev från Tingsrätten att jag skulle på rättegång i 21 Okt 2003. Fick dom 2 veckor senare! Överklagade det och fick svar i April 2004, ringde o bad Länstyrelsen ta mitt ärende så fort som möjligt (de går på tingsrättens dom). Då fick jag yttra mig varför jag behövde kk och min arbetsgivare skrev ett brev att jag blev uppsagt under tiden då ett ev återkallande skulle ske. Skickade in pappret i slutet av april och i mitten av maj skickade jag in kortet. Då hade de bestämt 4 månader, överklagade det och innan midsommar 2004 så blev det en ny "sk.rättegång (muntligt förhandling)" med länsstyrelsen. Efter 2 veckor fick jag besked om att de sänkte det till 3månader.

/Henke...
Så med all byråkrati+straffet så fick vänta typ ett år?
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
ktmjacke skrev:
Ok,jag kanske kommer ihåg fel/lagarna har ändrats.Detta hände mig -92 så jag kanske e ute o cyklar.Hoppas att du åtminstonde klarar b-kortet så du slipper lida allt för mycket. :tummenupp
Tackar, ja det är väl bara att leva på hoppet.. :rolleyes:
 

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Ort
Norrköping
Hoj
På jakt!
Anonym skrev:
Tackar, ja det är väl bara att leva på hoppet.. :rolleyes:
taskigt läge,jag drog min hoj när jag fick hem den, vilken tur jag hade som inte torskade :banana
men åter till din kassa dag, det blir nog bara böter pga att du uppförde dig,dvs inte försökte sticka.
som alla vet så har vi nog dom hårdaste och mest lättretade konstaplar som finns i östergötland. jag fick åka i farbror blås bil för ett tag sen också :)
livet fortsätter du har ju kvar hojen så sluta deppa!! mvh björk
 

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Ort
Hemma
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
ktmjacke skrev:
jag lekte ghostrider & blev stoppad av en spikmatta till slut

Va!! körde du mc när dom satte ut en spikmatta? el. var det bil. hade lixom för mej att dom inte får stoppa en mc med spikmatta..
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Anonym skrev:
Tackar, ja det är väl bara att leva på hoppet.. :rolleyes:

Såhär ligger det till:

Har du inget annat på dig behöver du inte leva på hoppet. Du åker på olovlig körning och får får behålla B-behörigheten. Gör inget dumt en tid framöver (tror det e 2 år) då blire grov olovlig körning och då ryker B-behörigheten.

Over and out // RoLLER
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Fan vilken läskig tråd !

Lider med dig, hoppas att dem inte tar kortet för dig!

Jag har faktiskt en fråga till alla Orakel som verkar kunna sin sak här inne, vad händer om en kille MED hojkort (mellan) blir stoppad, utan att försöka smita på en tung hoj? Ha i åtanke att prövotiden inte har gått ut än.

Ryker båda korten, eller kan man klara sig på böter tro?

Mvh, Martin.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Yoshi_gixxeRR skrev:
Olovlig körning = lappen ryker!!!

Fel. Du får behålla andra behörigheter.

Yoshi_gixxeRR skrev:
Har provat... :rolleyes: 7månader indraget fick jag för ENBART olovlig körning!!!!!

Nej det fick du inte. Du har gjort något annat. Antingen tidigare eller samtidigt.

// RoLLER
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Nitrous skrev:
Om det är första gången för olovlig körning så kanske det endast blir böter och en varning, nästa gång ryker säkert B-lappen på en viss tid, kanske 3 mån. Nåt sånt vore ju mest rimligt!

Om det aldrig påverkade andra behörigheter så skulle jag kunna köra vår Lastbil som kräver C-kort varenda gång vi ska iväg nånstans och veta att mitt AB kort är safe, dont think so.

Men första gången och inga andra överträdelser som nu i ditt fall så bör det innebära så mycket mer än böter rimligtvis, eller?

/Nitrous

Helt korrekt antagande. Man kommer långt med lite bonn' förnuft.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
CoSmoZ skrev:
Va!! körde du mc när dom satte ut en spikmatta? el. var det bil. hade lixom för mej att dom inte får stoppa en mc med spikmatta..
Jag hade sånt flyt så att just den kvällen jagade polisen en finskreggad sucka som var inblandad i ett bankrån.Så efter 2 mils jakt så fick dom tillstånd av åklagare att lägga ut spikmatta,den blev dock varnad med en skylt ca 500 meter innan,så jag försökte klippa diket men det gick åt pipan.Lika bra det,annars hade vi hamnat inne i stan,o då kanske det hade slutat med vållande till annans död eller nåt sånt.Lätt att bli övermodig i en jakt.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
RoLLER skrev:
Såhär ligger det till:

Har du inget annat på dig behöver du inte leva på hoppet. Du åker på olovlig körning och får får behålla B-behörigheten. Gör inget dumt en tid framöver (tror det e 2 år) då blire grov olovlig körning och då ryker B-behörigheten.

Over and out // RoLLER
Va bra,då klarar han ju sin b-behörighet då.Då kom jag nog ihåg fel iaf.Men det va ju den där incidenten med hjullastarn på kumla oxå :tungan Kanske va den jag tänkte på (ironi) (eller)???
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Polarn som ägde hojen satt på "anitas grill" i timrå o hörde hela jakten på polisscannern.Därför jag vet det där om bankrånet(så slipper ni undra) :)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Har jag berättat att jag bott i finland???? :tungan
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Bjork skrev:
taskigt läge,jag drog min hoj när jag fick hem den, vilken tur jag hade som inte torskade :banana
men åter till din kassa dag, det blir nog bara böter pga att du uppförde dig,dvs inte försökte sticka.
som alla vet så har vi nog dom hårdaste och mest lättretade konstaplar som finns i östergötland. jag fick åka i farbror blås bil för ett tag sen också :)
livet fortsätter du har ju kvar hojen så sluta deppa!! mvh björk
Tackar, ja min stora förhoppning är att det "bara" blir böter... dom kan få ta mitt B-kort tre månader också i värsta fall, då jag ändå inte har någon bil för tillfället, däremot så hoppas jag för allt i världen att det inte blir en lång utdragen byråkratisk process, som gör att jag inte kan ta A-kortet innan sommaren...
RoLLER skrev:
Såhär ligger det till:

Har du inget annat på dig behöver du inte leva på hoppet. Du åker på olovlig körning och får får behålla B-behörigheten. Gör inget dumt en tid framöver (tror det e 2 år) då blire grov olovlig körning och då ryker B-behörigheten.
Over and out // RoLLER
Jag hoppas att du har rätt. Och framför allt som sagt, att detta inte grovt försenar möjligheten till att fixa A-lappen...

Får tacka för alla svar, ska försöka sova nu, hur f*n det nu ska gå till.. :tomten
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
Har du inget annat på ditt samvete så blir påföljden 1200kr i böter å en varning,inga problem å ta hojkort. Eftersom du inte tappar b-kortet så tappar du inte körkortstillståndet heller.Eftersom dessa två följs åt. :)
Anonym skrev:
Jag var tvungen att skriva av mig, för er som inte orkar läsa igenom allt ställer jag bara kort frågan; vad får man för straff om man åker dit för att ha kört (tung) mc på enbart B-behörighet? :kocko Får jag vänta på att kunna ta A-kortet nu?
För den som orkar läsa vidare, här är storyn...
Jag får skylla mig själv. Jag vet. Idag har jag gjort bort mig. Rejält.
Vädret var kanon idag, sol, 7 grader och nästan ingen blåst. Fåglarna kvittrade, och livet kändes underbart.
"Perfekt dag för att tvätta hojen" tänkte jag, och gick ut till skönheten i garaget.
"Men, jag kan ju köra en liiiiiten sväng först, när jag ändå ska tvätta hojen sen, det är ju dessutom inte bra om motorn inte får gå på hela vintern", övertalade jag mig själv.
Och svårt att övertyga sig själv i det fina vädret var det inte.
Sagt och gjort, i med startnyckeln i tändningslåset, vrider om, in med "run"-knappen och startmotorn jobbar... ihihihih... nytt försök.. ihihihi... woOAAM...woOOAAAM!
Jävlar vilken sång.. i med ettan och väg.
Nu blev det inte bara en sväng runt kvarteret dock, då motorvägen ligger väldigt nära där jag bor, så berusad av alla vårkänslor följde jag bara mitt hjärta, och slutade tänka.. :kocko
Ut på motorvägen, gasar upp den i ca ***, när jag plötsligt ser... en SNUTBIL i hela backspeglarna.. :huvet
Jag bromsar ner till 110, bilen följer efter i ca 5 km, utan att göra något.
Jag börjar få känslan att "jag klarade mig.. då.. plötsligt.. fylls hela j-vla backspeglarna av ett myller av rött och blått ljus.. jag kör vidare, han fortsätter blinka.. "ja, det ÄR mig dom vill stanna, här och nu, trots att vi befinner oss på motorvägen", tänker jag.. kort därpå smyger han upp jämsides, och hytter med näven "in till kanten"..
Jag stannar, två konstaplar, en kvinna och en man, stiger ur. 1000 frågor senare så kör konstapeln min hoj till ett köpcentrum, medans jag får hoppa in i snutbilen och vi åker efter.
Väl vid köpcentret fortsätter vi samtalet.
Jag brusade aldrig upp, utan svarade på alla frågor, och förbannade min egen dumhet.
Det verkar ha hjälpt, då dom inte nämnde något om fortkörningen.. men det andra lär jag åka dit för.
Jag frågade vilka påföljderna kommer att bli, och dom svarade att dom inte kunde ge något defenitivt svar, men antagligen böter och uppskjuten möjlighet att ta A-kortet.
Så min fråga alltså; någon som har råkat ut för samma sak? Vad blev straffet?
Kommer jag kunna ta A-kortet till sommaren?
Tack och hej... :död
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
ktmjacke skrev:
Polarn som ägde hojen satt på "anitas grill" i timrå o hörde hela jakten på polisscannern.Därför jag vet det där om bankrånet(så slipper ni undra) :)


:tummenupp Skönt...annars vete fan om man hade vågat komma på en pubväll :hihi

Som någon skrev tidigare, verkar ju konstigt om man skulle kunna köra runt i vilket fordon som helst och komma undan med böter. Har iofs bara blivit dömd för "grov olovlig körning" men då fick man ju rejäl påbackning på spärrtiden.

EU-moppe kan man dock fräsa runt på med spärrat kk om man investerar i ett "Förarbevis moped klass 1"
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Kapten Blåskägg skrev:
:tummenupp Skönt...annars vete fan om man hade vågat komma på en pubväll :hihi

Som någon skrev tidigare, verkar ju konstigt om man skulle kunna köra runt i vilket fordon som helst och komma undan med böter. Har iofs bara blivit dömd för "grov olovlig körning" men då fick man ju rejäl påbackning på spärrtiden.

EU-moppe kan man dock fräsa runt på med spärrat kk om man investerar i ett "Förarbevis moped klass 1"
Ha ha ha,har aldrig rånat en bank ju.



På en hoj. :fatta!
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
M@rkus skrev:
Har du inget annat på ditt samvete så blir påföljden 1200kr i böter å en varning,inga problem å ta hojkort. Eftersom du inte tappar b-kortet så tappar du inte körkortstillståndet heller.Eftersom dessa två följs åt. :)
Du e väl polis va?Så att vi kan sluta gissa menar jag?
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Anonym skrev:
Låter ju mindre kul. Får man fråga hur den olovliga körningen gick till, gick det väldigt snabbt osv?
Av dom som svarat här som har åkt dit, så är det VÄLDIGT stor skillnad på straffet, en del åker dit två gånger och får bara en varning, medans andra, som du, får B-kortet indraget i 7 (SJU!!) månader.. sjukt att straffet kan variera så för samma "brott".
När jag frågade konstapeln om följderna, så ringde han ett samtal, och efter att ha avslutat det så sa han att min B-behörighet inte kommer att påverkas någonting.
Jag vet inte vad han kollade när han ringde, kanske om jag har tidigare trafiköverträdelser på min meritlista?
Jag är tidigare ostraffad, om det nu är till någon hjälp.. :brinnerup

Blev stoppad en vecka innan där dom tog mitt KK under konstiga omständigheter :va Körde veckan efteråt o blev stoppad...
Anklagad för GROV olovlig körning... Blev friad i tingsrätten pga den konstiga kk indragningen!!!
Överklagad av åklagaren till hovrätten med motivering att "hade jag varit en invandrare så hade jag blivit fälld direkt" (omvänd rasism :confused: )
Blev fälld för olovlig körning (INTE grov)
Länstyrelsen hade redan dragit in mitt KK i 4mån men la till 3mån på straffet (OBS att jag har INTE blivit dömd o kommer heller inte bli dömd för min kk indragning som polisen gjorde första ggn pga dom konstiga omständigheterna)
Därav fick jag 7 (sju) månader indraget för olovlig körning!!!

Jag ha ABECE i mitt kk vilket kan ha bidragit till hårdare straff



.../Yoshi
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top