Straffet vid olovlig körning?

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
RoLLER skrev:
Fel. Du får behålla andra behörigheter.



Nej det fick du inte. Du har gjort något annat. Antingen tidigare eller samtidigt.

// RoLLER

FEL av dig med!!!
Nej, länstyrelsen har dragit in mitt KK efter fällande domar... =olovlig körning!!!
O nej jag får INTE behålla mina andra behörigheter... Hur skulle det funka tror du :va Inte lämplig att köra hoj men får köra långtradare på 60ton :confused: :confused: :confused:


.../Yoshi :)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
När jag åkte fast för olovlig körning (för ca 13 år sen) med min a-traktor som gjorde 170 km/h istället för 30 km/h, så fick jag enbart 1200 kr i böter. Medans en kille som åkte dit för exakt samma sak, exakt samma dag fick 1000kr i böter + uppskutet lämp i 2 år.

Summa summarum: De kan nog skilja en del beroende på vissa okända omständigheter.
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Yoshi_gixxeRR skrev:
Blev stoppad en vecka innan där dom tog mitt KK under konstiga omständigheter :va Körde veckan efteråt o blev stoppad...
Anklagad för GROV olovlig körning... Blev friad i tingsrätten pga den konstiga kk indragningen!!!
Överklagad av åklagaren till hovrätten med motivering att "hade jag varit en invandrare så hade jag blivit fälld direkt" (omvänd rasism :confused: )
Blev fälld för olovlig körning (INTE grov)
Länstyrelsen hade redan dragit in mitt KK i 4mån men la till 3mån på straffet (OBS att jag har INTE blivit dömd o kommer heller inte bli dömd för min kk indragning som polisen gjorde första ggn pga dom konstiga omständigheterna)
Därav fick jag 7 (sju) månader indraget för olovlig körning!!!

Jag ha ABECE i mitt kk vilket kan ha bidragit till hårdare straff



.../Yoshi
Oki :tummenupp
ec2bme skrev:
När jag åkte fast för olovlig körning (för ca 13 år sen) med min a-traktor som gjorde 170 km/h istället för 30 km/h, så fick jag enbart 1200 kr i böter. Medans en kille som åkte dit för exakt samma sak, exakt samma dag fick 1000kr i böter + uppskutet lämp i 2 år.

Summa summarum: De kan nog skilja en del beroende på vissa okända omständigheter.
Ojdå, det var ingen dålig epa! :skrämd
Åkte ni fast i samma län? Om så var fallet, så MÅSTE väl den andra killen ha andra saker på sin "meritlista" innan, för att motivera det betydligt hårdare straffet?? :confused:

Två frågor;
1. Hur lång tid det innan man får brev från länsstyrelsen (eller varifrån man nu får det från..) som visar exakt det brott man har gjort (vad man är anklagad för)?
2. Hur lång tid måste man vänta i regel innan man vet vad straffet blir??
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det här har ändrat sig, idag är det samma påföljd som om en med enbart A kör en bil, man blir av med sitt körkort under en period, lite böter och sen får man tillbaka det och kan ta sitt B kort.

Förr var det ofta enbart böter larvigt nog eftersom jag inte anser att det är lättare att köra motorcykel än bil.

Jag tycker heller inte det är fel om du blir straffad, ta körkort innan du kör nästa gång.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Anonym skrev:
Att behöva vänta i två år på att kunna ta lappen lär dock inte gynna någon.. tror inte många skulle orka vänta så länge, risken är väl då rätt stor att många helt enkelt fortsätter att köra utan kort.. och det förlorar som sagt alla på..

Vad menar du med alla? Lagen skiter i det... eller rättare sagt, lagen tycker att det är bättre att man får vänta om man inte kan sköta sig. Har en polare som åkt dit 4 ggr nu för olovlig körning så det blir nog 6 mån i finkan för hans del.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag hade problemer med snuten i somras efter en fortkjørning på motorcykelen, och jag måste saga at jag syns synd om dig och hoppas det går bra. Som en annan i samma tråd sa: Vi gjør alla fel........jag stod i risk om at mista behørighet for at kjøra bil,buss,lastbil+et par andra behørigheter(tankbil,utryknings førare) + at jag måste gå på a-kassa om jag inte kan kjøra...men i mitt fall ordnade det sig efter klanteri hos polisen..he he

Så lycka till!!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Arctic#1 skrev:
Jag hade problemer med snuten i somras efter en fortkjørning på motorcykelen,
Så lycka till!!

Men du hade väl körkort?
Den här killen körde utan mc-kort och riskerade att bli en i statistiken och sen skyllas på hur dåliga vi mc-åkare är.
Det har framkommit att det är väldigt många som förolyckats på mc i Sverige som just saknade A-behörighet eller fått den med sitt B-kort.

Jag orkar inte tjafsa om detta med någon, jag är skäkert skylldig till en massa elände, men detta är ju ett mc-forum och jag hoppas vi är överens om att mc-kortet är en grundförutsättning för hojåkande åtminstonde?
 
Last edited:

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Jag fick svar när jag snacka me en farbror blå att kortet blir upp skjutet och dags böter men det var om man inte har något kort alld
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Poacher skrev:
Det här har ändrat sig, idag är det samma påföljd som om en med enbart A kör en bil, man blir av med sitt körkort under en period, lite böter och sen får man tillbaka det och kan ta sitt B kort.

Förr var det ofta enbart böter larvigt nog eftersom jag inte anser att det är lättare att köra motorcykel än bil.

Jag tycker heller inte det är fel om du blir straffad, ta körkort innan du kör nästa gång.
Jag inser att jag har gjort fel, det försvarar jag inte, men vilket straff som vore lämpligt har jag synpunkter på.
Att dom tar min B-behörighet några månader + böter tycker jag är ett mer logiskt straff, istället för att skjuta på möjligheten att ta A-kortet. (Nu är väl dock rättssystemet uppbyggt på så vis att jag inte kan förlora B-kortet, och samtidigt får börja övningsköra (lagligt..) för mc om jag förstått det hela rätt..)
Vem vinner på att jag får vänta på att ta A-kortet?
Är jag "mognare" och "har lärt mig min läxa" om jag måste vänta, säg, sex månader innan jag får börjar övningsköra för A-kortet?
Jag kan bara svara för mig, och i mitt fall är svaret på frågan nej.
Ja, jag har för avsikt att inte köra mc utan A-kort något mer, i alla fall på allmän väg.. MEN, skulle jag nu få 24 månaders avstängning, så kan jag inte svära på att jag skulle kunna hålla mig.
Santo skrev:
Vad menar du med alla? Lagen skiter i det... eller rättare sagt, lagen tycker att det är bättre att man får vänta om man inte kan sköta sig. Har en polare som åkt dit 4 ggr nu för olovlig körning så det blir nog 6 mån i finkan för hans del.
Vad jag menar är att jag antar att många av dom som får straffet att behöva vänta 24 månader på att ta kortet, till slut inte orkar vänta, utan kör ändå. Bevisligen är det ju också så.
Hade dom INTE fått det straffet, så hade dom kunnat tagit A-kortet (och blivit säkrare trafikanter), nu fortsätter dom köra i alla fall, utan kort.
Därför anser jag att böter och eventuellt en indragning av B-kortet vore ett lämpligt straff, men i så fall att man får övningsköra för mc samtidigt (vilket man förstås inte får..)
Hur som helst, jag vill inte skapa någon debatt om lämpligt straff, utan kan bara konstatera att vissa klarar sig undan med 600 kr i böter, medan andra får dubbelt så höga böter samt 24 månaders uppskjutet lämp, vad det nu kan bero på.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Eftersom det skiljer sig i olika fall så är det nog svårt att få ett svar här, jag tror inte du får det uppskjutet i flera år om jag ska vara allvarlig, men ta kortet till nästa runda, det är inte så svårt och sen behöver man inte skämmas bland andra hojåkare heller.
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
xanlar skrev:
Var det mellan marieberg och kumla som du blev stoppad?
Ingen kommentar.
Poacher skrev:
Eftersom det skiljer sig i olika fall så är det nog svårt att få ett svar här, jag tror inte du får det uppskjutet i flera år om jag ska vara allvarlig, men ta kortet till nästa runda, det är inte så svårt och sen behöver man inte skämmas bland andra hojåkare heller.
Sant. :tummenupp
Arctic#1 skrev:
Jag hade problemer med snuten i somras efter en fortkjørning på motorcykelen, och jag måste saga at jag syns synd om dig och hoppas det går bra. Som en annan i samma tråd sa: Vi gjør alla fel........jag stod i risk om at mista behørighet for at kjøra bil,buss,lastbil+et par andra behørigheter(tankbil,utryknings førare) + at jag måste gå på a-kassa om jag inte kan kjøra...men i mitt fall ordnade det sig efter klanteri hos polisen..he he

Så lycka till!!
Tackar!
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
hmm, nu har jag inte orkat läsa alla sidor.... men jag läste första sidan och tyckte det var mycket spekulationer....

När jag åkte för olovlig körning (ja det var kanske dumt, men jag har åkt fast för det). då fick jag dags böter och indraget lämp i 6 månader..... efter ett trevligt brev till länstyrelsen så fick jag 6 månader sänkt till 4 mån..... och jag hade då inget annan dom till belstning i mitt register....

med detta i åtanke skulle jag tro att du får just dagsböter samt indraget körkort i mellan 3-6 månader beroende på vilket humör de är på hos länstyrelsen samt om du överklagar..... med bra argument.... detta förutsatt att du erkänner....
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Yoshi_gixxeRR skrev:
Blev stoppad en vecka innan där dom tog mitt KK under konstiga omständigheter :va Körde veckan efteråt o blev stoppad...
Anklagad för GROV olovlig körning...

Alltså hade det hänt nånting innan. Jag har alltid rätt som sagt.
 

MR.E

Guest
Anonym skrev:
Jag var tvungen att skriva av mig, för er som inte orkar läsa igenom allt ställer jag bara kort frågan; vad får man för straff om man åker dit för att ha kört (tung) mc på enbart B-behörighet? :kocko Får jag vänta på att kunna ta A-kortet nu?
För den som orkar läsa vidare, här är storyn...
Jag får skylla mig själv. Jag vet. Idag har jag gjort bort mig. Rejält.
Vädret var kanon idag, sol, 7 grader och nästan ingen blåst. Fåglarna kvittrade, och livet kändes underbart.
"Perfekt dag för att tvätta hojen" tänkte jag, och gick ut till skönheten i garaget.
"Men, jag kan ju köra en liiiiiten sväng först, när jag ändå ska tvätta hojen sen, det är ju dessutom inte bra om motorn inte får gå på hela vintern", övertalade jag mig själv.
Och svårt att övertyga sig själv i det fina vädret var det inte.
Sagt och gjort, i med startnyckeln i tändningslåset, vrider om, in med "run"-knappen och startmotorn jobbar... ihihihih... nytt försök.. ihihihi... woOAAM...woOOAAAM!
Jävlar vilken sång.. i med ettan och väg.
Nu blev det inte bara en sväng runt kvarteret dock, då motorvägen ligger väldigt nära där jag bor, så berusad av alla vårkänslor följde jag bara mitt hjärta, och slutade tänka.. :kocko
Ut på motorvägen, gasar upp den i ca ***, när jag plötsligt ser... en SNUTBIL i hela backspeglarna.. :huvet
Jag bromsar ner till 110, bilen följer efter i ca 5 km, utan att göra något.
Jag börjar få känslan att "jag klarade mig.. då.. plötsligt.. fylls hela j-vla backspeglarna av ett myller av rött och blått ljus.. jag kör vidare, han fortsätter blinka.. "ja, det ÄR mig dom vill stanna, här och nu, trots att vi befinner oss på motorvägen", tänker jag.. kort därpå smyger han upp jämsides, och hytter med näven "in till kanten"..
Jag stannar, två konstaplar, en kvinna och en man, stiger ur. 1000 frågor senare så kör konstapeln min hoj till ett köpcentrum, medans jag får hoppa in i snutbilen och vi åker efter.
Väl vid köpcentret fortsätter vi samtalet.
Jag brusade aldrig upp, utan svarade på alla frågor, och förbannade min egen dumhet.
Det verkar ha hjälpt, då dom inte nämnde något om fortkörningen.. men det andra lär jag åka dit för.
Jag frågade vilka påföljderna kommer att bli, och dom svarade att dom inte kunde ge något defenitivt svar, men antagligen böter och uppskjuten möjlighet att ta A-kortet.
Så min fråga alltså; någon som har råkat ut för samma sak? Vad blev straffet?
Kommer jag kunna ta A-kortet till sommaren?
Tack och hej... :död

De jag har hört (en polare ringde o fågade länsstyrelsen exakt denna fråga)
där fick han prata me en jurist o han sa att Polisen får inte dra ett körkort
i sånna ärenden, utan länsstyrelsen ska bestämma vad som händer för dig me ditt kör kort osv o han sa att eftersom du redan har B behörighet så kommer du troligtvis bara få böter första gången eftersom du redan har ett körkort av sk högre rang, c-kortet är högre än b osv
Han sa mellan raderna att man kan typ åka 3 till fyra ggr i sånna här fall utan att få problem me kortet OBS detta beror på om du har ngra tidigare anm på dig.

Håll oss informerade vad som händer LYCKA TILL

MR E
 

Anonym

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Nära polisen
Hoj
En svart
Tobbe_N skrev:
hmm, nu har jag inte orkat läsa alla sidor.... men jag läste första sidan och tyckte det var mycket spekulationer....

När jag åkte för olovlig körning (ja det var kanske dumt, men jag har åkt fast för det). då fick jag dags böter och indraget lämp i 6 månader..... efter ett trevligt brev till länstyrelsen så fick jag 6 månader sänkt till 4 mån..... och jag hade då inget annan dom till belstning i mitt register....

med detta i åtanke skulle jag tro att du får just dagsböter samt indraget körkort i mellan 3-6 månader beroende på vilket humör de är på hos länstyrelsen samt om du överklagar..... med bra argument.... detta förutsatt att du erkänner....
Antar att det inte är någon ide' att neka?? Det var ju två konstaplar där.. det som slog mig dock var att dom inte frågade om jag "erkände brottet", samt bad mig skriva under någon stans.. men det kanske dom bara gör vid fortkörningar?

MR.E skrev:
De jag har hört (en polare ringde o fågade länsstyrelsen exakt denna fråga)
där fick han prata me en jurist o han sa att Polisen får inte dra ett körkort
i sånna ärenden, utan länsstyrelsen ska bestämma vad som händer för dig me ditt kör kort osv o han sa att eftersom du redan har B behörighet så kommer du troligtvis bara få böter första gången eftersom du redan har ett körkort av sk högre rang, c-kortet är högre än b osv
Han sa mellan raderna att man kan typ åka 3 till fyra ggr i sånna här fall utan att få problem me kortet OBS detta beror på om du har ngra tidigare anm på dig.

Håll oss informerade vad som händer LYCKA TILL

MR E
Tackar tackar, ja jag ska följa upp hur det hela slutar, när det nu blir.. Som det känns nu så skiter jag nästan i om dom tar B-lappen eller inte, det vesentliga är när jag kan börja ta A-lappen. Så därför frågan;
HUR LÅNG TID TAR DET INNAN MAN FÅR REDA PÅ SITT STRAFF?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top